Belga szupermarket védi a környezetet

2008. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban kapta meg ezredik alkalmazottja a ránézésre kétszázezer forintot érő ingyenkerékpárt a belga családi vállalkozásból hatalmas szupermarketlánccá alakult munkaadótól, a Colruyttól. A Bike to work, azaz Biciklivel a munkába név alatt indított akcióban a részvételnek egyetlen feltétele, hogy az alkalmazott megígéri, heti öt alkalomból legalább négyszer kerékpárral érkezik a munkahelyére. Az esős Belgiumban ez nem mindig kellemes vállalkozás, de a cég a bukósisak mellé vízhatlan ruházatot is ajándékoz munkavállalóinak.
A 16 600 alkalmazottat foglalkoztató Colruyt „bicikliprojektjét” 2007 májusában kezdte, és a tulajdonos család egyik nő tagja úttörőként fogadta meg, hogy csak kerékpárral jár dolgozni. Az akciónak hármas célja van. A vállalat hozzá kíván járulni a környezet kíméléséhez, azaz a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Ez máris sikerült, hiszen évente 8,880 millió kilométerrel kevesebbet futnak az alkalmazottak kocsijai, ami évente 1242 tonna szén-dioxid-kibocsátás elmaradását eredményezi. A másik cél a foglalkoztatottak mozgásának elősegítése, hiszen az elsősorban ülőmunkával vagy egy helyben állással járó életmódnál a napi mozgás jótékonyan hat az egészségre. A harmadik cél a megtakarítás, ugyanis az üzemanyagok drágulása a belga fizetések mellett is „tételt” jelent.
A cég bicikliprojektje „varratmentesen” illeszkedik az úgynevezett Green Line (Zöldvonal) programjába, amelynek lényege, hogy a vállalat mindent elkövet a környezet kíméléséért. Elhatározta egyebek mellett, hogy 2010-től megszünteti belgiumi és franciaországi szupermarketjeiben a hagyományos izzók árusítását, és csak gazdaságos égésű villanykörtéket tesz ki polcaira. Ezek ugyanis ötször kevesebb energiát fogyasztanak. Vagyis egy 12 wattos gazdaságos égő ugyanolyan fényt ad, mint a hagyományos izzószálas 60 wattos. Nem is szólva arról, hogy a gazdaságos égők hatszor olyan hosszú élettartamúak, mint a hagyományosak. A Colruyt kiszámította azt is, hogy vevői
mennyit takarítanak meg, ha az új égőkkel helyettesítik a régieket: ha a lakásban vagy a házban 18 helyen cserélik ki őket, akkor az évente 129 eurónak, azaz 32 500 forintnak megfelelő megtakarítást jelent.
A Colruyt szupermarket az élelmiszereinél is vigyáz a vevőkre, azaz a minél természetesebb, annál jobb elvét alkalmazza. A Chabert gazdaság (Ferme Chabert) jelzésű csirkéi mindegyike „kapirgálós”. Ráadásul a csirkék nem zárt térben, hanem a szabadban kapirgálnak. A szárnyasok száz százalékban növényi, természetes táplálékot kapnak, azaz semmiféle tápot, állati zsírt vagy újra feldolgozott zsírt annak ellenére, hogy a törvény nem tiltja az állati liszt felhasználását. A tojássárga igazi mély színének eléréséhez pedig nem szintetikus festékeket, hanem természetes paprikamagot használnak. Sőt a csirkék antibiotikumokat sem kaphatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.