A Déli Áramlat megfojthatja a Nabuccót

Nem kiegészítője, hanem vetélytársa egymásnak a Nabucco és a Déli Áramlat – állítja az amerikai szenátus külügyi bizottsága számára készített szakértői jelentés, amely szerint a távoltartási kísérletek ellenére Moszkva ráteheti a kezét a Nabuccóból származó gázra az osztrák OMV révén.

Ágoston Zoltán
2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eltűnik a süllyesztőben a Nabucco, ha időben megépül a Déli Áramlat – ez az egyik rezignált következtetése a washingtoni Hudson Intézet szakértői jelentésének, amely az európai vélekedésekkel ellentétben cáfolja, hogy a két gázvezeték kiegészítené egymást. A szenátus külügyi bizottsága előtti meghallgatáson a jelentés szerzője, Zeyno Baran szerint az energiát geopolitikai fegyverré avató Gazprom orosz gázóriás 2007 júniusában azért vetette fel az évi harmincmilliárd köbméternyi gázt szállító Déli Áramlat ötletét, hogy rajta tartsa a kezét a kaszpi régióból Európa felé tartó gázon. E stratégia jegyében kétoldalú szerződésekkel igyekszik magához láncolni Azerbajdzsánt, Türkmenisztánt és Kazahsztánt. „Minden a sorrenden múlik” – visszhangozza férjét, Matthew Bryza Közép-Ázsiáért felelős amerikai külügyi államtitkárt a szakértő, ugyanis a magánpénzből – becslések szerint 12,3 milliárd dollárból – készülő Nabuccótól elriasztja a befektetőket az európai igényeket rövid és középtávon kielégítő orosz gázvezeték, s nem mellesleg azok a kremli ihletésű híresztelések, hogy az azeri, a türkmén és a kazah gázból amúgy sem futná az európai gázszomj csillapítására.
Azerbajdzsán, Türkmenisztán és Kazahsztán „a soknál is több” gázt juttatna a Nabuccóba és más, washingtoni égisz alatt létesített gázvezetékekbe, véli a jelentés készítője, aki szerint az Egyesült Államok drága időt pazarol azzal, hogy az emberi jogi helyzet miatt szünetelteti a Türkmenisztánnal fenntartott kapcsolatokat. „Washington tüntető távolságtartása még következetlen is – tesz Baran egy kemény oldalvágást –, hiszen pillanatnyi érdeke szerint aggályok nélkül dugja homokba a fejét Szaúd-Arábia nem túl fényes demokratikus teljesítménye elől, ráadásul Moszkva vagy Peking kénye-kedvének szolgáltatja ki a 25-30 trillió köbméternyi gáz felett uralkodó Türkmenisztánt.”
Körültekintően kell egyensúlyoznia a Nyugatnak a két nagy tranzitországgal, Ukrajnával és Törökországgal kapcsolatban is. A 2006-ban a gázárral már megzsarolt Kijev még kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül. A Déli Áramlat ugyanis megfosztaná Ukrajnát attól a kevés Moszkvával szembeni befolyásától is, ami abból fakad, hogy ő továbbítja az Európa felé tartó orosz gáz 80 százalékát – figyelmeztet a jelentés. Törökország másrészt egyszer már megjárta a Kreml ígéretével, amikor Oroszország sugallatára a Kaukázuson keresztül érkező türkmén gázt szállító transzkaszpi vonal helyett a Kék Áramlat gázvezetéket választotta. Ez nemcsak azért intő jel, mert a transzkaszpi gázvezeték mögül szinte azonnal kihátráltak a befektetők – precedensül, hogy mi történhet a Nabuccóval –, hanem azért is, mert kétharmadára növelte az ország függőségét Oroszországtól. Ha viszont Ankara számára az derül ki, hogy a Nyugat csak hitegeti – például távolba tűnő EU-csatlakozással –, és csak tran-
zitországként számít rá, rábólinthat a további orosz ajánlatokra, amilyen az egyelőre jegelt Kék Áramlat II. ötlete.
A Déli Áramlat másfelől a Nabuccóéval nagyrészt megegyező nyomvonala miatt is kihívásokat támaszt. A gázvezeték Bulgáriában válna szét egy nyugati és egy északi ágra. Az előbbi Görögországot szelné át Olaszország felé, az utóbbi Szerbián és Magyarországon keresztül érne el Ausztriába, a baumgarteni tároló- és elosztóközpontba. „Baumgarten döntő jelentőséggel bír az orosz számításokban, hiszen Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül a Nabucco szállította gáz is ide érkezne” – emlékeztet a szakértő, aki szerint figyelmeztető jel, hogy az OMV januárban eladta a Gazpromnak a tároló ötvenszázalékos tulajdonjogát. Ez Moszkva számára a gyakorlatban nagyságrendekkel több befolyást jelent. Ausztriát azután környékezte meg a Kreml, hogy a magyar kormány – részben a határozott washingtoni tiltakozás miatt – elutasította az erre vonatkozó orosz ajánlatot. Baran aggasztónak tartja azt is, hogy az OMV bekebelezné a magyar Molt. „Érdekfeszítő, hogy a Déli Áramlat tervében érintett országok váltig azt hangoztatják, az csak kiegészítője, és nem vetélytársa lenne a Nabuccónak” – kommentálja Baran az ezzel kapcsolatos politikusi megnyilvánulásokat.
A török származású szakértő felidézi, hogy a 2007 szeptemberében a kaszpi régióból Európa felé tartó gázvezetékek koordinátorává kinevezett Jozias Van Aartsen korábbi holland külügyminiszter egyszer sem utazott el Azerbajdzsánba vagy Türkmenisztánba, s amióta Hága polgármesterének választották, részmunkaidőben foglalkozik az energiadiverzifikációval, ami legalábbis megkérdőjelezi az EU elkötelezettségét a Nabucco iránt. A nemtörődöm Európa könnyedén a belső vetélkedés áldozata lehet, különösen, ha beigazolódik az előrejelzés, miszerint 2010-re Oroszország már nem tudja teljesíteni szerződésben foglalt gázszállítási kötelezettségeit, ami után egyre lohadó adakozó kedvéért indul versenyfutás az EU-tagállamok között. Az „oszd meg és uralkodj” politikáját csúcsra járató orosz stratégiát egyébként kitűnően jellemzi, hogy a Déli Áramlatot felügyelő konzorcium elnöki tisztét Romano Prodi volt olasz miniszterelnöknek ajánlották fel, aki – az Északi Áramlat felett őrködő Gerhard Schröder német exkancellárral ellentétben – egyelőre nem fogadta el a posztot.
„Hogy elkerülje a fenti forgatókönyvet, az Egyesült Államoknak elnöki szinten is támogatnia kell a Kaszpi-tenger és Európa közti gázfolyosót” – javasolja a szakértő, aki szerint Washington gyámolítása nélkül meddő kísérlet marad, hogy az EU Moszkvát megkerülve közvetlenül a Kaszpi-országoktól szerezze meg a gázt. A Fehér Ház persze aligha lenne hajlandó hála nélkül szőni az Európát néhány éven belül keresztül-kasul átszelő gázvezetékek pókhálóját, s amerikai cégek csak a konkrét haszon reményében szállnának be az építésbe. Ékesszólóan jelzi ezt a Fehér Áramlat gázvezeték felértékelődő szerepe is, amely a kaszpi régióból Grúzia fekete-tengeri partvidékére szállítaná a gázt, s Románián vagy Ukrajnán keresztül kapcsolódna a meglévő európai infrastruktúrához. Mi más, mint az amerikai Kereskedelmi és Fejlesztési Ügynökség vizsgálja a Fehér Áramlat kereskedelmi jövedelmezőségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.