Hullámverésben

Lőcsei Gabriella
2008. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma éppen nincs divatban a XX. század egyik legnagyobb magyar festője. Ez nem baj, a nagy életművek hullámzanak az időben, néha elmerülnek a felszín alá, majd ismét feltornyosulnak. Pályatársunk, a Magyar Nemzet hajdanvolt munkatársa, Tamás István írta e sorokat a százesztendős Bernáth Aurél tiszteletére a művész szülőföldjén megrendezett emlékkiállítás alkalmából 1995-ben. Tamás István jól ismerte az idős mestert, a Bernáth-tanítvány Udvardi Erzsébettel közös, Balaton-felvidéki otthonukban a hetvenes években gyakran megfordult a tó hűséges szerelmese, aki nyugtalanítóan kietlennek és értelmetlennek érezte az életét, ha nem vízparton tartózkodott. Az értékek hullámverését is egyformán ismerte s fogadta ez a három ember, az 1895-ös születésű képzőművész, a poszt-nagybányai festészet szellemi vezére, akinek a művészetelméleti, írói és művészetpedagógiai munkássága is igen jelentős, a hírlapíró-író Tamás István és a festőművész Udvardi Erzsébet, aki a képzőművészeti főiskolán 1948 és 1953 között a legfontosabbat tanulta meg Bernáth Auréltól, hogy saját szemmel kell nézni a világot. Hogy a művészet soha nem lehet a propaganda eszköze, hogy az egyedüli mérce „a szellem kvalitása és a formálás ereje”. A centenáriumi emlékkiállítást azonban, amelynek maradandó kísérője lett az a Kratochwill Mimi által szerkesztett könyv, amelyet a tanítványok és tisztelők rangos és népes tömege írt és illusztrált, ismét hosszú, felszín alatti csend követte. Ma azonban Vallomás a vízről címmel kiállítás nyílik meg Tihanyban, az apátsági galériában Bernáth Aurél műveiből, és a mesterre Udvardi Erzsébet emlékezik.
Könnyű a dolga, gondolhatnánk, hiszen az összes nagy Bernáth-mű a közelében van, a Téli táj varjakkal, a Reggel, az Önarckép angyallal, sőt az az 1927-es Ősz is, amelyre legeslegelőször, egy fekete-fehér képzőművészeti albumot lapozgatván, szinte gyermekként Udvardi Erzsébet rácsodálkozott. És még sincs könnyű dolga, mert pontosan tudja, hogy apály idején, amikor olcsó s hitvány hordalék borítja el partjainkat, Bernáth Aurél emlékét idézve oly sok fontos és megjegyzendő témáról kellene szólnia, hogy mire mondandójának a végére érne – ha a végére érhetne egyáltalán –, talán be is zárna az augusztus 31-ig mindennap megtekinthető tihanyi tárlat. A természetet odaadóan szerető művészként arról is szeretne szólni az egykori tanítvány, hogy Bernáth Aurél szigorú, ám mindig tapintatos irányításának – „korrigálásának” – köszönhetően miként bizonyosodott meg róla: „nem a valóság másolása a fontos, hanem a látvány megjelenítése, a szellemi valóság, amely a kép tárgya által testet ölt”. A gondolati tartalom a meghatározó. Hogy a Bernáth-tanítványok – Csernus Tibor, Szinte Gábor, Konok Tamás, Lakner László, Bárdy Margit, Vecsési Sándor… – időtlenül munkálkodó szellemi atmoszféra megajándékozottjai lettek; felszabadítottak és szabadok egy olyan világban, amely mindenkinek megszabta, hogy miként kell gondolkodni s megnyilvánulni. Bernáth Aurél ellenben – akárhogyan háborgott is körülötte a szovjet mintára kötelezővé tett szocreálos képzőművészeti közélet – csak egyetlen dogmát ismert el: a festő törekedjék tökéletes képet festeni, és ne törje bele magát a teóriák világába. Az ötvenes években Sztálin útként számon tartott Andrássy út és az Izabella utca által határolt hatalmas épület legfelső emeletén azt példázta tanítványai előtt a tőmondatos bírálatairól híres, mindig elegáns, mindig komoly és higgadt mester, hogy a művészi értékek folyamatosságát minden időben meg lehet és meg kell védeni, az európai és a magyar festészet értékeit feltétlenül át kell menteni. Hogy hová? Egy boldogabb jövőbe, ha számítani lehet effélére egyáltalán.
Udvardi Erzsébet számos emléket őriz a szovjet festészet „remekműveivel” és vörös transzparensekkel borított főiskolán is a polgári értékrendet képviselő Bernáth Aurélról. A mesterről, aki tán semmitől sem viszolygott jobban, mint az életnagyságúnál is nagyobb alakokkal agitáló, „heroikus” vásznaktól. Nem elemezte, nem is kritizálta őket, csak ennyit mondott róluk, amikor egy műcsarnokbeli nagy kiállításon a tanítványaival együtt végigjárt, kötelező tárlatlátogatáson szembesült velük: Kis kép – kis hiba. Nagy kép – nagy hiba. Máskor jellegzetes félmosolyával tette a helyükre a művészetpolitika furcsa helyzeteit. Fele se tréfa – mondta, amikor a hamis pátosszal ékített „témát” fölfedezte tanítványainak a gyűrűjében.
A hangszórókból mozgalmi dalok zúgtak, a falakról Sztálin képei mosolyogtak le a tanárokra és a diákokra, Bernáth Aurél meg nagy ügyesen arra a világra irányította növendékeinek a figyelmét, amelyik messzire esett a harsogó politikai indulatoktól, a művészet lényegét eltorzító akaratoktól. Miként a többi jeles növendéke, Udvardi Erzsébet is pontosan emlékszik rá, hogy milyen támadások érték emiatt. Polgári magatartása miatt állították pellengérre a képzőművészeti főiskola másik közszeretetnek örvendő tanárával, Szőnyi Istvánnal együtt. Szőnyi – egészségi okokra hivatkozva – hamarosan el is hagyta a főiskolát, Bernáth Aurél maradt. A hivatalos elvárások zsákját megpróbálta valódi értékekkel megtölteni – mondják, akik nem csak a főiskoláról ismerték. Ami a tanítványait illeti, ma már teljes bizonyossággal állítható, siker koronázta ezt a tiszteletre méltó vállalását. Párizstól Berlinig, Dunabogdánytól Badacsonytomajig nem is egy műteremben az ő szellemi jelenlétével dolgoztak, dolgoznak azok a magyar festőművészek, akiket Európa is nagyra tart. Reménykedjünk, előbb-utóbb a mesterüket is újra felfedezik. A nagy életművek hullámzanak az időben, írta tíz-egynéhány évvel ezelőtt Tamás István, a ma megnyíló tihanyi emlékkiállítás pedig olyan, akár egy feltornyosuló hulláma a Bernáth Aurél által oly igen szeretett tónak, a Balatonnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.