„Nem szabadulhatsz, csak a halállal”

Szakolczay Lajos
2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze harmincnyolc évet élt Szilágyi Domokos, az örök kamasz, a szabadság szegénylegénye. Vékony alakján átfújt a szél – leginkább a történelem szele –, s ettől a könyörtelenül osztályozó-sanyargató orkántól szinte didergésben vészelte át korunk nemtelen, főképp a világégésben, emberirtásban jeleskedő cselekedeteit. Mert kínzó – valódi vagy tettetett? – fájdalma ellenére is erkölcsös volt, mindig szembe akart menni a sors viharával.
Nem számolt azzal, hogy ha nem vigyáz, a hátába kerülő ellentől kaphat akkora ütést, hogy a szégyen tonnáit elviselni többé már nem lehet. A Felezőidő (1974), összes harlekini megnyilvánulása ellenére, már a halál előszobája volt, s megjelenése után alig telt el két év – hihetetlen! –, máris vállunkon vittük a Házsongárdi temetőben barátunk koporsóját. Pille teste a nehéz tölgyfa koporsóban úgy aludt – utolsó találkozásunkkor, 1976 nyarán az ágyon fekvő költőt szögekkel átvert Krisztusnak láttam –, hogy sírással tarkított búcsúpillanatainkban is biztosak voltunk abban, végső álma nyugodt lesz. Nem fogja magából kivetni a föld.
Szilágyi Domokos, a besúgásra kényszerített, a magyar költészet montázsversének apostola (avantgárd!) nem volt rongy ember, csak gyönge volt. Halk, befelé forduló személyiségére rátelepedtek, s addig gyötörték áldozatukat, amíg beadta a derekát. Barátait, eszmetársait – az ő ügyét is segítő, a makulátlannak is megmaradni tudó harcosokat – följelentéseivel (vele kapcsolatban még leírni is borzalom) ítélőszék elé állíttatta.
Nemtelen, sőt fölháborító cselekedetére – annak ellenére, hogy egyesek (lásd az Oscar-díjas filmrendezőt, Szabó Istvánt) lealjasodásukkal még dicsekszenek is – nincs magyarázat. (Balassitól Nagy Lászlóig és Nagy Gáspárig a magyar lírikusokat az egyenes gerinc jellemzi.) Van viszont megbocsátó gesztus. A bűnök alól való – még pap sem kell ide – föloldozás. Drága barátunk – égbe kiáltó tragédia! – önkéntes halálával váltotta meg magát. Azzal az – évtizedekig hihetetlennek tűnő – öngyilkossággal, amely minden tisztaságfaktornál elevenebb tisztítótűz.
Legyen merszünk a gyengét, a zavarodott embert (a pszichésen terhelt költőt) – bármekkora is a személyiséget kisebbségi sorban csak még jobban nyomorító társadalom felelőssége – elítélni, és ugyancsak legyen merszünk az esztétikailag hatékony művet megőrizni és fölmutatni! Mert a Bartók Amerikában, a Haláltáncszvit, az Ez a nyár, az Öregek könyve, az Apokrif Vörösmarty-kézirat 1850-ből és az Emeletek, avagy a láz enciklopédiája nélkül nincsen modern magyar költészet. A fausti éjt – a rárakódó bűnös magányt – Szisz úgy világította át (mestere volt a versnek), hogy aki csak a költészet felszínén bolyong, az is beleremeg.
Mikor poémájának hőse, Bartók Béla megborzongott – mindentudásában? – a végtelen partjainál, alighanem ő is átérezte a rá váró végzetet. Tudta, hogy föl kell áldoznia magát azért – „nem szabadulsz, csak a halállal” –, hogy lelke üdvét megmenthesse. Szívszorítóan tragikus tette előtt fejet kell hajtanunk: lelke üdve a vers volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.