Triennále: ártéri barokk az Avas alján

A Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum rendezésében huszonnegyedszer nyílt meg a sokszorosított grafika országos seregszemléje. Ezúttal is több kísérő tárlatot tekinthetnek meg az érdeklődők; A zene lelke – a lélek zenéje a Bartók-operafesztiválhoz kötődik, a Pszicho-kép című tematikus pályázat anyaga a város nagy szülötte, Ferenczi Sándor pszichológus előtt tiszteleg.

P. Szabó Ernő
2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a bemutatósorozat egyes tárlatainak a címe, a helyszínek felsorolása is kisebb cikk terjedelmét kívánná meg, hát még a művészéletrajzok! Ha pedig a jelenből a múlt felé fordulunk, azaz az előzményeket kívánnánk fölsorolni, kötetnyi terjedelemben mondhatnánk csak el, mit is jelent Miskolc a sokszorosított grafika, azon túl pedig a kortárs magyar művészet egésze számára.
Az 1961-ben indult rendezvénysorozat az egyik legnagyobb múltú fórum a magyar – és egyre inkább a külföldi – alkotók számára, noha indulásakor nem volt más a művészetpolitika számára, mint az úgynevezett decentralizáció folyamatának egyik állomása. Jó néhány vidéki város kapott akkoriban ilyen vagy olyan bemutatót, hozzá némi pénzt is, amelynek eredményeként egyszerre lehetett megnyugtatni a művészeket, hogy lehetőséget kapnak a gondoskodó államtól a bemutatkozásra – s ellenőrizni, hogy valóban megnyugodtak-e, elfoglalták-e helyüket az örökkévalónak tűnő rendszerben.
A művészek persze nem nyugodtak meg, s nem nagyon hagyták magukat ellenőrizni, így válhatott a grafika (akárcsak a kísérleti textil) a motorjává az értékteremtő kortárs magyar művészetnek. Pedig az utóbbi években cudarrá vált a világ a grafikusok számára is. Az állam már nem ellenőriz, de nem is gondoskodik. Jelentősen csökkent, vagy teljesen elapadt a Nemzeti Kulturális Alaptól elnyerhető támogatás, a kollektív grafikai műhelyek működése kérdésessé vált. Csökkent a helyi mecenatúra lelkesedése is a megörökölt rendezvények iránt, amelyek időnként ütköztek is egymással, hiszen az egyedi rajz, az akvarell is külön fórumot kapott Salgótarjánban, illetve Egerben. Így született meg a közös döntés: mostantól hároméves rendszerben rendezik meg a sokszorosított grafika, a rajz és az akvarell seregszemléit. Így került a triennále szó a kiállítás plakátjaira, miközben rajta van a folytonosságot jelentő XXIV. sorszám is.
Egy-egy részletét nézve egyébként akár azt is hihetnénk, hogy nem grafikai bemutatón, hanem a kísérleti textil nagy korszakának valamelyik kiállításán vagyunk. Vannak a mennyezetről belógatott, a padlóra fektetett művek, Aby Szabó Csaba Minimal című munkáján mozgó textilszálak adnak összetett grafikai hatást, a talányos nevű, Nordhausenben 1984-ben született Mészáros Richard Paul MRPaul pedig filcre nyomott nagyméretű egyedi fametszettel kívánja tudatosítani, ahogyan a címben olvasható: A féltékenység táptalaja az elidegenedésnek és az erőszaknak.
Nos, a féltékenység bűne aligha jellemzi a kiállítókat, hiszen mára tökéletesen nyilvánvalóvá vált, hogy nem az eszköz, a technika, hanem az invenció teszi a művészt, azaz, a tökéletes technika, a különleges számítógépes programok önmagukban nem hoznak sikert. Így alakult-alakul a klasszikus és a legújabb technikák egyre inkább személyhez kötődő ötvözete, ahogyan azt az idei nagydíjas Rácmolnár Sándor, a nagyméretű műanyag metszeteket bemutató Nagy Csaba, a József Attila költészete előtt manipulált önarcképekkel tisztelgő Herendi Péter, az ártéri barokk mestere, Lévay Jenő, az anyaság érzését megragadó Somorjai Kiss Tibor vagy éppen a legutóbbi nagydíjas Madácsy István „vákuumkitöltő” lapjai mutatják. Szervesen kötődik ehhez az összeállításhoz a két pályázat kiállítása, mindkettő győztese (Hegedűs 2 László, illetve Cristian Opris) részt vesz a központi bemutatón is, teljesítményük azonban valóban az azonos tematikát feldolgozó művek között kapja meg igazi értékét.
Mesteri teljesítmények és fiatalok ígéretes lapjai kerültek egymás mellé a barokkosan sokfelé ágazó triennálén, a generációk közötti párbeszéd elmélyülését ígérve. A diskurzus tisztázását segítik elő a kísérő tárlatok is: a grafika funkcióváltozásait bemutató sorozat, a Biblia világa című bemutató a Feledy-házban, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Grafikai Tanszékének anyagából válogatott öszszeállítás a Petró-házban, s a grafikusképzés műhelyei című sorozat tárlata, amely a Nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemen folyó munkát mutatja be.
(XXIV. Miskolci Grafikai Triennále, miskolci galéria.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.