Yvonne és az ösztönök

A hét végén befejeződött az egyre fejlődő, poros utcáitól és sajnos gömbakácaitól is megszabaduló Kisvárdán megtartott határon túli magyar színházi fesztivál, amelynek kiemelkedő eseménye volt a sepsiszentgyörgyiek Gombrowicz-előadása Bocsárdi László rendezésében. A zsűri döntése alapján az Oktatási és Kulturális Minisztérium díját ez a társulat kapta.

Pethő Tibor
2008. 07. 10. 7:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A darabot igen kedvelik magyar ajkú színházaink, tavaly a vásárhelyiek hozták el Kisvárdára az Yvonne, burgundi hercegnő című tragikomikusnak nevezhető groteszket. A képzeletbeli Burgundi Birodalomban játszódó történetben feltűnő, az egészen más érzetének iszonyatával hatni tudó címszereplő, s az általa kiváltott, ősi erőket megmozgató bonyodalomsorozat elemi ösztönöket szabadíthat fel a közönségben. Évekkel ezelőtt a pécsi egyetemisták adaptációja érdekes kísérletként a főhőst nem viszszataszítóan, csupán egyszerű, az udvari etikettbe nem illeszkedő, szeretetre méltó, nem túl szép leányzóként ábrázolta, s talán ezért nem sikerült akkor a lényeg közelébe férkőzni.
Yvonne alakja a Tamási Áron Színház produkciójában viszont nem várt kényszer elé állítja a hősöket és a nézőket. A címszereplőt megjelenítő színésznő (Kicsid Gizella) mind játékát, mind maszkírozását tekintve rendkívül visszataszító. Gyomorforgató szürcsölése, ahogy a kezére ragadt iszapot szopogatja, mozgása, lompossága, szinte érezhetővé váló dohszaga, egyáltalán egész lénye a gyűlölet és az undor érzését kelti a nézőben. Bizarrsága talán abban a jelenetben a legszembetűnőbb, amikor a maga sajátos módján szerelmet vall a trónörökös-hercegnek (Mátray László): hatalmas keblét, a nőiességnek normálisnak vélt esetben ezt a szép szimbólumát tépi, szaggatja koszos ujjaival. Nyilvánvaló a rendezés szándéka, hogy a glóbuszon föllelhető, lehetőleg legellenszenvesebb alak megtestesülését sejtsük Yvonne-ban.
Az érzékletes ábrázolásból, s az általa felkeltett emóciókból szinte természetes módon adódik a belső igény, hogy a maga szűkre szabott keretei közt racionális úton próbáljuk megindokolni ezt az ősidők mélyén gyökerező, számunkra is riasztó benyomást, az ellenszenvet. A csak részben kielégítő válasz talán ez lehet: gyűlöljük, mert leplezetlenül állati, közönséges, s látszólag egészen más, mint mi vagyunk. Pedig a különbség csupán annyi, hogy a civilizációval leplezett, bennünk munkáló félelmetes ismeretlenséget, hajlamainkat, ösztönünket, amelynek, ha véletlen előtűnik lelkünk mélyéből egy-egy darabja, sokszor mérhetetlenül szégyelljük, jó esetben főként önmagunk előtt, ám ő leplezetlenül, magától értetődő természetességgel tárja a világ elé. Mintha a ruhánkat szaggatná le egy elemi erő, s ez valóban nem kellemes, ha akaratunk ellenére van.
A bonyodalmat megteremtő, heccnek induló, majd komolyra forduló leánykérés – midőn a trónörökös kezét nyújtja Yvonne-nak –, az újdonsült hercegnő rendhagyó, mindent, elsősorban a féltve őrzött rendet felborító keresetlen viselkedése elszabadítja a túlfinomult, s egyúttal teljesen érzéketlen és petyhüdten romlott burgundi királyi udvarban a gonoszságot. A civilizáció a maga tapintatosabb eszközeivel élve jut el a brutális, de mindenkinek felszabadulást okozó „elegáns” gyilkosságig, Yvonne halszálkás elveszejtéséig. A szálakat a háttérben kézben tartó Kamarás (Pálffy Tibor), Bocsárdi László kitűnő ötleteként a kezébe adott kamera segítségével közvetíti ezt az eseményt is, hogy aztán az utolsó, kimerevített képkockákon végigfusson a stáblista, egy televízióadás groteszkségével. Az erősen szuggesztív rendezés a hatásos látványelemeket egyébként is úgy használja fel, hogy azok kitűnően alkalmazkodjanak a mű szövetéhez. Gombrowicz darabját ugyanis elsősorban a tudatalatti számára adaptálta Bocsárdi László. Jól illeszkedik ehhez a színészi játék, a díszlet (Bartha József) és a jelmeztervező munkája (Dobre Kóthay Judit).
A befejezés után a néző folytatáson gondolkodik, felidézve Kafka ismert novelláját: villamosra szálljon-e Samsáékkal, s önfeledt kiránduláson ünnepelje a féreggé változott Gregor pusztulását, vagy saját belsejében folytassa helyenként nem túl kellemes vándorútját.
(Witold Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő. A Tamási Áron Színház vendégjátéka. Rendező: Bocsárdi László.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.