Bayreuth, harminc éve

Hamletet láttam, de Learre emlékszem. Így fejlődnek bennünk tovább a nemcsak kitörölhetetlennek, de – a befogadás idején – torzíthatatlannak is tűnő élmények. Aztán, ha a véletlen elénk hozza újra a műalkotást, nem értjük korábbi önmagunk. Így lehet ez Götz Friedrich határkőként emlegetett, állítólag kommunista üzenetekkel tűzdelt rendezésével is. Pedig nem harap ám ez a Tannhäuser, és jó eséllyel harminc éve is fogatlan volt. Viszont jó.

Ókovács Szilveszter
2008. 08. 17. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vörös tobzódásra, a Bayreuthba felkért keletnémet dafkeperformanszára készít fel a dupla DVD kísérőesszéje. A fiók-Felsensteinre, aki provokativitásával rúgja be az ajtót az addig áporodott levegőjű Zöld Dombon. Hát nem az, szerencsére. Vagy korcsosul az utókor, és már nem látja a nácikat, a proletárstílt, s megsüketült az áthallásokra is – vagy Friedrich absztrahált esztétakulcsai valók vakajtókba. Alig elemelt, néhol kisrealista színrevitelt látunk.
De sorolom inkább az erősségeket: itt van a címszereplő, Spas Wenkoff. Hogy kicsoda? – kérdik önök, mintha pár órával előbbi magamat hallanám. Bolgár hőstenor, aki a szocializmus béklyói közt önerejéből Magdeburgig jutott. Csaknem ötven már, mire Wolfgang Wagner észreveszi, még három év a Met, és további három, hogy a Fal túloldalára, Nyugat-Berlinig jusson. Befelé rezonál a voce, ettől is eszelős, mint McCrackené, de akkora volumenű, hogy ami kiszorul a színház hangzó terébe, az is mindent visz. Wenkoff Tannhäusere úgy őserejű ösztönember, hogy pillanatokra mérhetetlenül intelligens is. A közeliken szeme úgy villog, mint Nicholsonnak a Ragyogásban, és e perfekt színészi előadás alatt oly biztonsággal, sosem sápadó színen fújja a gyilkos Római elbeszélést, hogy szó bennakad.
És attól is, amit Gwyneth Jones művel. Friedrich ugyanarra a szopránra bízza Thüringiai Erzsébet és Vénusz szólamát. Épp nincs egyidejű szerepük, de ez elég sovány ok, ráadásul a kunsztot Birgit Nilsson 1967-es lemezfelvétele már bemutatta. Ő Vénusz-hangként kínlódott a szűz Csarnokáriájával, amelyben viszont Jones excellál, de a barlangjelenetben testetlen. És minek a különböző jelmez, gesztuskészlet és lélekábrázolás? Ha egy művészre erőltetik e két szólamot, miért nincs koncepciózus szinte azonosság? Miért marad e dupla teher sportteljesítmény, ha az érzéki és a mennyei világ akár azonos arccal is hívogathatná az elgyöngült férfit (lásd: antikrisztus)?
Nem erősíti a stábot Hans Sotin, a kissé fénytelen Őrgróf, de Bernd Weikl hatalmas baritonján Wolfram finom sorai már Sachsot előlegzik – bárcsak arra az azonosságra is rájátszhatna, hogy a minnesängeri szerelem Esthajnalcsillaga asztrológiailag épp az érzéki Vénusszal azonos… Kiemelendő még a különösen erős Bacchanália-balett, amely vörös pókfonatokba feszíti mezítelen táncosait: mintha sürgő vérereiket látnánk az eksztázis tizenkilencedik századi tomboldája alatt.
Íme, az első megörökített produkció a Wagnerek exkluzív operaházából, a letisztult színpadok s a pompás hangok otthonából. Most visszakapcsolunk a jelenbe, tart az idei fesztivál, s tovább vitázhatunk arról, hogy Bayreuth utóbbi harminc éve abból nőtt-e ki, ami Bayreuth harminc éve volt?
(Wagner: Tannhäuser, Deutsche Grammophon 2 DVD, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.