Az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése, a szállítás drágulása miatt veszíthet lendületéből a globalizációs folyamat, amely az elmúlt negyed évszázadban meghatározta a világgazdaság fejlődésének irányát. A The New York Times vasárnapi számában megjelent, és az MTI által ismertetett elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.
Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni, s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével. A szállítás megdrágulása mellett lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is, például a szén-dioxid-kibocsátás miatti aggodalom, a fejlett államokban növekvő munkanélküliség, s az élelmiszer-biztonsági problémák.
*
Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, ám az mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett. És ez nem is csoda: felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszú konténer hajóval történő elszállítása például Sanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8000 dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3000 dollár volt. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag-takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, s ezzel közvetve a költségeket is.
Hogy a drága üzemanyag miatt már nem éri meg távolra telepíteni egy-egy nagy társaság gyártókapacitását, azt felismerték Németországban is. A távirati iroda tudósítása szerint legalábbis növekszik azoknak a német cégeknek a száma, amelyek elhagyják Kínát a bérek emelkedése, illetve minőségi problémák miatt. A német mérnökkamara becslése szerint a Kínában termelőtevékenységet folytató 1600 német vállalat közül minden ötödikre vonatkozhat ez a megállapítás, mindamellett pontos számok nem ismeretesek. A Tagesspiegel am Sonntag című lapban a PriceWaterhouseCoopers szakértője elmondta, hogy a termelés költségeinek emelkedése miatt sok német vállalat még olcsóbb országokba helyezi át a termelést, vagy egyenest vissza Németországba. Ugyanakkor a Deloitte tanácsadó cég szakértője rámutatott, hogy elsősorban azok a német cégek hagyják el Kínát, amelyek pusztán a költségeket vették figyelembe, amikor letelepedtek az ázsiai országban. Ez elsősorban a fogyasztási, illetve a ruházati cikkeket előállító vállalatokra vonatkozik. De az értékesebb cikkeket gyártó cégeknek is érdemes elgondolkodniuk azon, hogy hosszú távon maradjanak-e Kínában, hiszen ha a minőség nem megfelelő, akkor az árt a vállalat hírnevének. A Deloitte sok esetben azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy térjenek vissza Németországba.
Bajban a Malév? Több mint 50 európai légitársaság szembesül eddigi legnagyobb árképzési válságával, és jelenthet csődöt a nyári vakációk befejeztével, állítja a brit Times című napilap szombati internetes kiadása. Douglas McNeil, a Blue Oar befektetési cég légiközlekedési elemzője elmondta: a kerozinár-emelések okozta krízisnek áldozatul eshet több európai légitársaság, köztük a Malév is. A Független Hírügynökség által idézett cikkben a gyenge lábakon álló cégek közé sorolják a skandináv SAS-t, az olasz Alitaliát, a görög Olympicot és a lengyel LOT-ot is. McNeil szerint a légi közlekedés a felismerhetetlenségig meg fog változni a közeljövőben. A szakértőt közlekedésügyi kérdésekben gyakran idézik a brit lapok, köztük a Guardian, a Times és a Daily Express is.
Ködösek a kilátásai a piacon erősnek számító vezető brit légitársaságnak, a British Airwaysnek és a fapados Ryanairnak is. Előbbi éppen tegnap jelentette be, harmadszor is kísérletet tesz arra, hogy szövetségre lépjen a világ vezető légitársaságával, az American Airlinesszal. Az üzemanyagár-válság kezdete óta több mint húsz kiesebb-nagyobb légitársaság jelentett csődöt világszerte.
Súlyos bűncselekményt követhetett el ez a 15 éves pécsi fiú, nagy erőkkel keresi a rendőrség
