Befellegzett volna a globalizációnak?

Megtorpanhat a globalizációs folyamat, ha továbbra is ilyen magas marad a kőolaj ára. Az ok egyszerű: a megnövekedett szállítási költségek miatt egyes országok elérhetetlenné válnak. Egy átlagos, 12 méter hosszúságú konténer hajóval történő elszállítása Sanghajból az Egyesült Államokba jelenleg nyolcezer dollárba kerül, szemben az évtized eleji háromezerrel.

Hírösszefoglaló
2008. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése, a szállítás drágulása miatt veszíthet lendületéből a globalizációs folyamat, amely az elmúlt negyed évszázadban meghatározta a világgazdaság fejlődésének irányát. A The New York Times vasárnapi számában megjelent, és az MTI által ismertetett elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.
Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni, s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével. A szállítás megdrágulása mellett lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is, például a szén-dioxid-kibocsátás miatti aggodalom, a fejlett államokban növekvő munkanélküliség, s az élelmiszer-biztonsági problémák.
*
Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, ám az mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett. És ez nem is csoda: felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszú konténer hajóval történő elszállítása például Sanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8000 dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3000 dollár volt. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag-takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, s ezzel közvetve a költségeket is.
Hogy a drága üzemanyag miatt már nem éri meg távolra telepíteni egy-egy nagy társaság gyártókapacitását, azt felismerték Németországban is. A távirati iroda tudósítása szerint legalábbis növekszik azoknak a német cégeknek a száma, amelyek elhagyják Kínát a bérek emelkedése, illetve minőségi problémák miatt. A német mérnökkamara becslése szerint a Kínában termelőtevékenységet folytató 1600 német vállalat közül minden ötödikre vonatkozhat ez a megállapítás, mindamellett pontos számok nem ismeretesek. A Tagesspiegel am Sonntag című lapban a PriceWaterhouseCoopers szakértője elmondta, hogy a termelés költségeinek emelkedése miatt sok német vállalat még olcsóbb országokba helyezi át a termelést, vagy egyenest vissza Németországba. Ugyanakkor a Deloitte tanácsadó cég szakértője rámutatott, hogy elsősorban azok a német cégek hagyják el Kínát, amelyek pusztán a költségeket vették figyelembe, amikor letelepedtek az ázsiai országban. Ez elsősorban a fogyasztási, illetve a ruházati cikkeket előállító vállalatokra vonatkozik. De az értékesebb cikkeket gyártó cégeknek is érdemes elgondolkodniuk azon, hogy hosszú távon maradjanak-e Kínában, hiszen ha a minőség nem megfelelő, akkor az árt a vállalat hírnevének. A Deloitte sok esetben azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy térjenek vissza Németországba.

Bajban a Malév? Több mint 50 európai légitársaság szembesül eddigi legnagyobb árképzési válságával, és jelenthet csődöt a nyári vakációk befejeztével, állítja a brit Times című napilap szombati internetes kiadása. Douglas McNeil, a Blue Oar befektetési cég légiközlekedési elemzője elmondta: a kerozinár-emelések okozta krízisnek áldozatul eshet több európai légitársaság, köztük a Malév is. A Független Hírügynökség által idézett cikkben a gyenge lábakon álló cégek közé sorolják a skandináv SAS-t, az olasz Alitaliát, a görög Olympicot és a lengyel LOT-ot is. McNeil szerint a légi közlekedés a felismerhetetlenségig meg fog változni a közeljövőben. A szakértőt közlekedésügyi kérdésekben gyakran idézik a brit lapok, köztük a Guardian, a Times és a Daily Express is.
Ködösek a kilátásai a piacon erősnek számító vezető brit légitársaságnak, a British Airwaysnek és a fapados Ryanairnak is. Előbbi éppen tegnap jelentette be, harmadszor is kísérletet tesz arra, hogy szövetségre lépjen a világ vezető légitársaságával, az American Airlinesszal. Az üzemanyagár-válság kezdete óta több mint húsz kiesebb-nagyobb légitársaság jelentett csődöt világszerte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.