Lejáratták a közbeszerzés intézményét

2008. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint ötvenéves kényszerű szünet után Magyarországon a rendszerváltozást követően viszonylag későn, csak 1995 végén vezették be a közbeszerzés jogintézményét. Tizenhárom év alatt a közbeszerzés szakmailag is, erkölcsileg is teljes mértékben lejáratódott, végrehajtását a magyar állampolgár és a gazdasági élet szereplői egyaránt azonosítják a korrupcióval.
Jogos a kérdés, hogyan és miért alakulhattak így az események, miért nem működik gazdasági életünkben ez a versenyeztetési módszer, hogyan használták fel a versenyeljárás szereplői ezt, a kezükbe adott technikai eszközt? Vajon kellően felkészültek-e egy igényesebb, a szerződéskötést megelőzően lefolytatott versenyeztetésre? Vizsgálataink során először is feleletet szeretnénk adni arra a kérdésre, hogy mit is jelent a közbeszerzés fogalma, majd röviden áttekintjük e versenyzési technika történetét.
Mi a közbeszerzés? A közbeszerzés tulajdonképpen egy nagy gazdasági társasjáték, amelynek során a vásárló (az ajánlatkérő, a szerződésben a megrendelő) célja versenyeljárás alkalmazásával a szerződés teljesítésére legalkalmasabb személy (szállító, vállalkozó, szolgáltatató) megtalálása, és ezért a benyújtott ajánlatok közül a számára legkedvezőbbet kívánja kiválasztani. A legalkalmasabb személy és a legkedvezőbb ajánlat kiválasztásánál azonban figyelembe kell vennie a közbeszerzés sajátos, a többi versenyeztetési eljárástól eltérő játékszabályait. Ebben a társasjátékban ugyanis a vásárlás, azaz a beszerzés az adófizető állampolgárok pénzéből történik, és a közérdek, a társadalom javát szolgálja, illetve olyan közszolgáltató gazdasági társaság vásárol a piacon, amely munkáját a közjó, a társadalom érdekében végzi.
A közbeszerzés történetét vizsgálva XIV. (Nagy) Lajos francia király pénzügyi főellenőrséget végző minisztere, Jean-Baptiste Colbert (1619– 1683) volt az, aki először alkalmazta a kincstári pénzek elköltésére a versenyt. Célja az volt, hogy a lehető legtöbb pénzt tartsa vissza az országban. Megfogalmazta a közbeszerzés klasszikus céljait: „Vissza kell szorítani a külföldi áruk behozatalát, az idegen tengeri kereskedelmet, ezzel szemben elő kell segíteni a hazai ipar fejlődését.” A polgárság befizetései növelték a kincstárt, a kereskedőket és az iparosokat pedig versenyhelyzetbe lehetett hozni.
Magyarországon a kiegyezés után fejlődésnek indult az ország, és Baross Gábor nem csak kiváló gazdasági, közlekedési szakember volt. Ugyanis az a közmegrendelési (közszállítási) szabályozó rendszer, amelyet meghatározott, európai színvonalú volt, és érvényes volt a második világháborúig. Természetesen ez a versenyszabályozás is a colbert-i klasszikus elvek alapján a közpénzeken történő megrendelésekben a hazai ipart, kereskedelmet és polgárságot kívánta megerősíteni.
Nyugat-Európában a második világháborút követően megalakult gazdasági közösség intézményrendszere (Közös Piac) kialakította az egységes belső piacot. Ezen a határok nélküli területen a gazdasági élettel összefüggő tényezők – munkát kereső ember, felkínált szolgáltatás, befektetésre váró tőke vagy megvásárolt áru – a piaci szereplők versenyképességét erősítve szabadon mozoghat. Nyilvánvaló volt, hogy az előzőekben megfogalmazott „a hazai előnyben részesítése” elvét ezen a belső piacon fel kellett adni.
Kelet-Közép-Európában pedig csak a tervutasításos rendszer és a szocializmus bukását követően kerülhetett sor a közpénzek verseny útján való elköltésére. Az európai közösséghez történő csatlakozást követően pedig az új tagoknak is kötelező volt jogrendjükbe átvenni a közösség közbeszerzési joganyagát (az úgynevezett direktívákat). Jellemző módon az uniós csatlakozásunk időpontjában a brit The Daily Telegraph úgy látta, hogy „a tíz újonc még mindig többnyire korrupt, szervezetlen, és ijesztően felkészületlen a piaci verseny kihívásaira”.
Az előzőekben tett megállapításaink alapján most már rendelkezünk olyan ismeretanyaggal, hogy felsoroljuk a közbeszerzés működésének hármas alapfeltételét. Társadalmi szempontból feltételezi a polgári demokratikus államberendezkedést és az erős állampolgári ellenőrzést, a civil kurázsit. Diktatúrában nincs verseny, a diktatúra nem ismeri a közjó fogalmát sem, polgárságra pedig szükség van, hiszen a polgárság kialakulása tette lehetővé a versenyeztetésen alapuló üzletek megkötését. A polgár pedig megköveteli azt is, hogy az adófizetők pénzének felhasználásába betekintése legyen, ellenőrizve azokat, akikben szavazata alapján megbízott, és akikre rábízta a társadalom (vagy egy szűkebb közösség) vezetését.
A gazdaság szabályozása szempontjából feltételezi a versenyen alapuló piaci viszonyokat és az erős szakmai kamarákat. Itt elsősorban olyan tényezőkre gondolunk, mint a szakmai tudás, a versenyeztetés kultúrája, a piacgazdaság írott és íratlan játékszabályai (például a szerződéses fegyelem, az ajánlatban vállalt ígéret teljesítése), az információkhoz való hozzájutás lehetősége, legyen az akár ár- vagy más piaci információ, marketingmunka stb. Minden piacgazdaságban fontos szerep jut a szakmai érdekképviseleteknek, a kamaráknak. Elsősorban ők hivatottak arra, hogy tagjaik a többször említett tudás és üzleti kultúra birtokába kerüljenek.
Az államigazgatás részéről a közbeszerzés feltételezi a szolgáltató államot és a szolgáltató önkormányzatot. Ez a feltétel az értékrendekről dönt, arról, hogy mi fontosabb: a közösségi, társadalmi (állampolgári) érdek vagy az egyéni. Másképpen fogalmazva: az értékrendválság a korrupció melegágya és alapja. Az egyén, az ember, a közszolgáltató személy erkölcsi magatartását is vizsgálat alá kell venni. A közbeszerzés erkölcsi szempontból a közjó érdekében elkötelezett szereplőket követel meg. Egy inkorrekt ajánlat, egy felelőtlenül módosított szerződés, a törvény kijátszása nemcsak a törvény előírásait sérti, hanem a másik ember méltóságát is semmibe veszi.
Feleljünk őszintén arra a kérdésre, mennyire vannak biztosítva a felsorolt feltételek a hazai gazdasági-társadalmi életben? A válasz után elcsodálkozhatunk, hogy egyáltalán működik ez a versenyeztetési gyakorlat, megállapítva azt is, hogy a közbeszerzéseink 90-95 százaléka vagy szakszerűtlenül, vagy tisztességtelenül lefolytatott eljárás! Ebből a szempontból a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a politika „lenyúlja” a hazai versenyeljárásokat.
Igazolásképpen szakmai gyakorlatomból álljon itt egy eset. A kiíró egy önkormányzat volt, és mint felkért szakértő, érvénytelenné nyilvánítottam annak a beszállítócégnek az ajánlatát, amelyet előre eldöntve nyertessé kívántak kihirdetni. Az önkormányzat közbeszerzési bizottságának elnöke következőképp szólt hozzám: „Mi is tudjuk, hogy ez az ajánlat érvénytelen, de mi nem szakemberek, hanem politikusok vagyunk, és ne feledje el, szakértő úr, Magyarországon a politika felülbírálja a jogot; mi az érvénytelen ajánlatot benyújtó céget fogjuk nyertessé nyilvánítani, mert ez szolgálja a mi érdekeinket.”
Hazai gyakorlatunkban alapvetően hiányzik a közbeszerzés menedzselése, nincs igazi gazdája ennek a jogintézménynek. A tanács, amely hivatott lenne a versenyeztetési eljárás felügyeletét ellátni, adminisztratív intézményként, hivatalként működik. Szemléli, tudomásul veszi az eseményeket, jelentéseket, statisztikai összeállításokat, javaslatokat készít, ellátja a törvényben számára előírt feladatokat – de a valóságban tevékeny módon nem tud hatást gyakorolni a kedvezőtlen jelenségekkel szemben. Mintha egy üvegbúra alatt dolgozna, amely gondosan megvédi őt a külső eseményektől, a valóságról így csak megszűrt információk jutnak el hozzá. Jellemző módon még a tanács „ajánlásai” is – amelyek arra lennének hivatva, hogy az eljárások lefolytatásához érdemleges gyakorlati segítséget adjanak – íróasztal-szemléletűek, hiányzik belőlük az élet, a valóság figyelembevétele. Állításunk igazolására szolgáljon az alábbi két példa. A tanács felkérésére nemzetközi versenyeztetési tapasztalatokkal rendelkező, gyakorló közbeszerzési szakemberek „segédletet” készítettek a kiíróknak az ajánlatok elbírálásához és értékeléséhez. A tanács – megköszönve munkájukat – az anyagot átdolgozta, és a hivatalosan megjelent változatból a gyakorlati munka szempontjából fontos és lényeges követelmények kimaradtak. A szakemberek pedig javasolták, hogy az ajánlatok értékelésénél használják a számítástechnika lehetőségeit és értékelő szoftvereket. Igaz, e szoftvereknek van egy nagy „hibájuk”, kizárják a manipuláció, a korrupció lehetőségét.
A tanács tartja nyilván a „hivatalos közbeszerzési tanácsadók” hétszáz fős listáját. Erre felkerülni különböző bizonyítványok, igazolások benyújtása útján lehetséges. Köztudomású, Magyarországon pénzért bármiféle hivatalos papír beszerezhető, így nincs garancia arra, hogy a listán szereplő tanácsadók mindegyike jól felkészült és tisztességes szakember. A Magyar Közbeszerzési Társaság elnöke voltam, amikor 2004-ben javasoltam, hogy a listára kerülést alaposabb minősítési rendszerhez, írásbeli és szóbeli vizsgához kössék. Nem véletlenül tettem ezt a javaslatot, ugyanis a tanács listájának közzététele előtt a társaság már megjelentetett egy szakértői névsort, amelynél a kiválasztás szigorú feltételekhez volt kötve.
Beszéljenek most a hazai szomorú valóságot bemutató megdöbbentő számadatok!
Az előzetes hirdetésre nyolcszázan jelentkeztek. Amikor megtudták, hogy lesz felvételi vizsga, ez a szám száznegyvenre apadt. Volt önkritika és vizsgafélelem! A vizsga írásbeli és szóbeli volt. Szóbelire csak azok kaptak meghívást, akik sikeresen teljesítették az írásbelit. A száznegyven vizsgázóból hetven maradt. A szóbelin a közbeszerzésre vonatkozó szakmai kérdések mellett a pályázó kommunikációs készségét is vizsgáltuk. Számosan fennakadtak a feltételek teljesítésében. A szóbelire behívott jelentkezők 15-18 százaléka olyan választ adott, hogy „Nem kell a jogszabály előírását betartani, Magyarországon így működik a törvény, az a fontos, hogy a szakértő az ajánlatkérők (vagy az ajánlattevők) érdekeit képviselje, teljesen mindegy, hogy milyen módon és eszközökkel.” A szóbelin mindössze negyvenen feleltek meg a követelményeknek! Erre mondják: no comment.
A tanácsnak volt egy súlyos – fogalmazzunk finoman – tévedése: hamis illúziót keltve évekig hirdetette ezt a felfogást. Véleménye szerint a közbeszerzésekben tapasztalható visszaélések, hibák, tisztességtelen praktikák egyedüli oka a rossz közbeszerzési törvényben keresendő. Javítani, módosítani kell ezt a jogszabályt, és ennek eredményeként majd megváltozik a szereplők magatartása, aminek eredményeként a közbeszerzések terén rendben fognak haladni a dolgok. A téves felfogás elfeledkezik valamiről: erkölcsi értékrendet nem lehet jogszabállyal kialakítani. Az erkölcsi normák betartása és a jogkövető magatartás két egymástól különböző és egymással össze nem keverendő emberi viselkedés.
Hogyan tovább, mit hozhat a jövő? Ne legyünk se optimisták, se pesszimisták, maradjunk a realitásoknál. Ne feledjük: egy országban olyan közbeszerzés működik, amilyet megérdemel! Esetünkben még az alapok lefektetésére, a versenyeztetés működési feltételeinek biztosítására van szükség, s főként arra, hogy a politika kivonuljon a közbeszerzésekből, és átadja helyét a szakmai követelmények érvényesülésének.

A szerző közbeszerzési szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.