Pécsi repülőtér-fejlesztés: népszavazás jöhet

Harmadjára adja be Süvecz György, a Pécs melletti Pogány falujának lakója azt a népszavazási kezdeményezést, amellyel a településen élőket kérdezné meg a község melletti repülőtér kifutópályájának meghosszabbításáról. A négymilliárd forintból megépített repülőtér működtetéséhez, illetve értékesítéséhez Pécs már keresi a befektetőket.

Bóka Máté Ciprián
2008. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy megvalósíthatósági tanulmányt készíttet a pécsi önkormányzat annak érdekében, hogy kiderüljön: a jelenleg csaknem százötvenmillió forintos működési támogatással fenntartható pécs–pogányi repülőtér kifutópályának meghosszabbítása gazdaságos befektetés lenne-e, hiszen a számítások szerint közel 3,5 milliárdot kellene áldozni a munkára. Mindenesetre a Pécs-pogányi Repülőteret Működtető Kft.-nek már van fejlesztési terve, e szerint a pályát 2140 méterre egészítenék ki, aszfaltját megerősítenék, így a légikikötő akár 150 férőhelyes gépek fogadására is alkalmas lenne. A referendumot kezdeményező mérnök – egykor jogi tanulmányokat is folytató – Süvecz György szerint az egyelőre még csak terv szintjén létező munkát a helyiek megvétózhatják. Úgy véli, a pályahosszabbítás utáni forgalom – még akkor is, ha az egészségügyi határértéken belül marad – a zajterhelés elviselhetetlenné teheti a faluban az életet. Számításai szerint – a repülőtér gazdaságos működtetéshez szükséges évi százezres utaslétszámot alapul véve – a turistaszezonban akár óránként is felszállhat egy-egy nagyobb gép. Hozzátette: eddig egyetlenegyszer sem tájékoztatták a lakosságot arról, hogy a település házaitól két-háromszáz méterre fekvő repülőtéren milyen fejlesztéseket terveznek.
A Pécs-pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezető igazgatója, Ács Gyula maga is pogányi lakos, helyi képviselő. Mint mondja, pályahosszabbítás és -megerősítés után a jelenlegi 46 tonnás gépmadarak helyett ugyan 74 tonnás repülők is felszállhatnának a pályáról. Ugyanakkor megérti az aggodalmat, ám úgy vélekedik, hogyha a repülőterekre vonatkozó szigorú, környezetvédelmi szabályozás alapján a szakhatóságok sem adják meg a hozzájárulást a munkához, akkor nem történhet meg a munka.
Mint mondta, a repülőtér jelenleg is fogadhat a Boeing 737-es sorozatból a kisebb, maximum kilencven férőhelyes gépeket, amelyeket jelenleg is használnak fapados légitársaságok.
Arra a kérdésünkre, hogy mi szükség van a pályahosszabbításra, ha a reptér jelenleg is képes fogadni a fapados gépeket, Ács úgy válaszolt: kész tervvel, megvalósíthatósági tanulmánnyal és a fejlesztéshez szükséges engedélyek birtokában sikeresebben kínálhatják eladásra a légkikötőt.
A helyiek kezdeményezésével kapcsolatban, a település jegyzője, Görcsös Judit elmondta, a Süvecz György által eddig beadott kérdések egyike sem volt közérthető – egyszerűen megfogalmazott –, így a népszavazási kezdeményezéshez szükséges aláírásgyűjtő ívek kiadását már kétszer elutasította.
A férfi ugyan bírósághoz fordult, de a jegyző döntését a bírósági határozatok is alátámasztották. Hozzátette, a legutóbbi kérelmet sem fogadja el, szintén amiatt, mivel az újabb megfogalmazást sem találta közérthetőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.