Egy megvalósíthatósági tanulmányt készíttet a pécsi önkormányzat annak érdekében, hogy kiderüljön: a jelenleg csaknem százötvenmillió forintos működési támogatással fenntartható pécs–pogányi repülőtér kifutópályának meghosszabbítása gazdaságos befektetés lenne-e, hiszen a számítások szerint közel 3,5 milliárdot kellene áldozni a munkára. Mindenesetre a Pécs-pogányi Repülőteret Működtető Kft.-nek már van fejlesztési terve, e szerint a pályát 2140 méterre egészítenék ki, aszfaltját megerősítenék, így a légikikötő akár 150 férőhelyes gépek fogadására is alkalmas lenne. A referendumot kezdeményező mérnök – egykor jogi tanulmányokat is folytató – Süvecz György szerint az egyelőre még csak terv szintjén létező munkát a helyiek megvétózhatják. Úgy véli, a pályahosszabbítás utáni forgalom – még akkor is, ha az egészségügyi határértéken belül marad – a zajterhelés elviselhetetlenné teheti a faluban az életet. Számításai szerint – a repülőtér gazdaságos működtetéshez szükséges évi százezres utaslétszámot alapul véve – a turistaszezonban akár óránként is felszállhat egy-egy nagyobb gép. Hozzátette: eddig egyetlenegyszer sem tájékoztatták a lakosságot arról, hogy a település házaitól két-háromszáz méterre fekvő repülőtéren milyen fejlesztéseket terveznek.
A Pécs-pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezető igazgatója, Ács Gyula maga is pogányi lakos, helyi képviselő. Mint mondja, pályahosszabbítás és -megerősítés után a jelenlegi 46 tonnás gépmadarak helyett ugyan 74 tonnás repülők is felszállhatnának a pályáról. Ugyanakkor megérti az aggodalmat, ám úgy vélekedik, hogyha a repülőterekre vonatkozó szigorú, környezetvédelmi szabályozás alapján a szakhatóságok sem adják meg a hozzájárulást a munkához, akkor nem történhet meg a munka.
Mint mondta, a repülőtér jelenleg is fogadhat a Boeing 737-es sorozatból a kisebb, maximum kilencven férőhelyes gépeket, amelyeket jelenleg is használnak fapados légitársaságok.
Arra a kérdésünkre, hogy mi szükség van a pályahosszabbításra, ha a reptér jelenleg is képes fogadni a fapados gépeket, Ács úgy válaszolt: kész tervvel, megvalósíthatósági tanulmánnyal és a fejlesztéshez szükséges engedélyek birtokában sikeresebben kínálhatják eladásra a légkikötőt.
A helyiek kezdeményezésével kapcsolatban, a település jegyzője, Görcsös Judit elmondta, a Süvecz György által eddig beadott kérdések egyike sem volt közérthető – egyszerűen megfogalmazott –, így a népszavazási kezdeményezéshez szükséges aláírásgyűjtő ívek kiadását már kétszer elutasította.
A férfi ugyan bírósághoz fordult, de a jegyző döntését a bírósági határozatok is alátámasztották. Hozzátette, a legutóbbi kérelmet sem fogadja el, szintén amiatt, mivel az újabb megfogalmazást sem találta közérthetőnek.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
