Szállítók harca Erdélyben

Egy székelyföldi autóbuszjáratokat üzemeltető budapesti cég engedélyének bevonását követeli a magyar hatóságoktól az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete. A mintegy száz szállítási vállalat szerint az Orangeways Zrt. az uniós előírások megkerülésével szerezte meg a romániai fuvarozás jogát.

2008. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az E60-as európai műút Erdélyen áthaladó szakaszának elzárásával fenyeget az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete, ha a magyar hatóságok nem vonják vissza az Orangeways Zrt. szállítási vállalat romániai útvonalra kibocsátott működési engedélyét – derül ki a kolozsvári Krónika napilap cikkéből. A fenyegetés abban az átiratban szerepel, amelyet a magyar kormánynak, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumnak és az Európai Unió illetékes szerveinek küldtek el a szervezet tagjai. A romániai egyesület mintegy száz, Erdélyből Budapest irányába menetrend szerinti buszjáratokat működtető vállalatot tömörít. Közleményükben leszögezik: ha a magyar hatóság nem vonja vissza az Orangeways Zrt. romániai szállítási engedélyét, akkor „a cégek agreszszív cselekedeteket alkalmaznak a nevezett cég ellen”. Lezárják az E60-as utat, s teljesen meggátolják a haszonjárművek, valamint az összes Magyarországon bejegyezett jármű közlekedését minden irányba. Az erdélyi szállítók úgy vélik, hogy a Magyarországon bejegyzett cég uniós előírások megkerülésével szerezte meg a romániai fuvarozás jogát, emiatt őket teljes csőd fenyegeti. Orbán László, az egyesület elnöke szerint az Orangeways kalózcég, amely a legjobb útvonalat és a legjobb időpontot választotta ki, emellett az út széléről szedi fel az utasokat, és nem fizet a megállóhelyek bérléséért. – Tőlünk megkövetelik, hogy 1500–2000 eurót fizessünk a megállásért a népligeti autóbusz-állomáson, ő pedig nem fizet semmit. Ezért tud olyan olcsó lenni – nyilatkozta a Krónikának Orbán László. Az erdélyi szállítók tiltakozásának fő oka, hogy az Orangewaysszel körülbelül feleannyiért lehet Budapestre utazni, mint az erdélyi fuvarozókkal. A cég, amely novembertől indít naponta egy autóbuszt Kolozsvárra, július 20-tól pedig egyet Csíkszeredába, a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan interneten árulja az autóbuszjegyet, amelyet banki átutalással lehet elővételben kifizetni.
Sajtos László, a Román Útügyi Hatóság vezérigazgató-helyettese a Krónikának elismerte: vizsgálják a magyar cég erdélyi működését. A vezérigazgató-helyettes úgy tudja, hogy az Orangeways azzal szegte meg a törvényeket, hogy Marosvásárhelyig, sőt Csíkszeredáig is elvitte az utasokat, holott csak Kolozsvárig rendelkezett szállítási engedéllyel. Ezért kérte az országos hatóság megyei kirendeltségeit, hogy ellenőrizzék a cég autóbuszait. Sajtos elmondta: a cég árpolitikájába nincs beleszólásuk, csak azt ellenőrizhetik, hogy az autóbuszok az útvonalengedélyben szereplő adatok szerint közlekednek-e.
Bajkó Ernő, az Orangeways romániai értékesítési vezetője ugyanakkor cáfolta, hogy nem rendelkeznének Csíkszeredáig érvényes szállítási engedéllyel, és ne lenne szerződésük a buszállomásokkal. Elismerte, a cég jelenleg bevezető árakat alkalmaz, ezek a később emelkedni fognak. – Senkit nem akarunk ellehetetleníteni, tönkretenni, mi csak versenyezni szeretnénk. Ők monopolhelyzetben voltak, felosztották egymás között a piacot. Amikor pedig van egy konkurens cég, amelyik próbál frissíteni az utazási szokásokon, azt mindenféle démoni erőknek tulajdonítják – magyarázta Bajkó Ernő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.