Az E60-as európai műút Erdélyen áthaladó szakaszának elzárásával fenyeget az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete, ha a magyar hatóságok nem vonják vissza az Orangeways Zrt. szállítási vállalat romániai útvonalra kibocsátott működési engedélyét – derül ki a kolozsvári Krónika napilap cikkéből. A fenyegetés abban az átiratban szerepel, amelyet a magyar kormánynak, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumnak és az Európai Unió illetékes szerveinek küldtek el a szervezet tagjai. A romániai egyesület mintegy száz, Erdélyből Budapest irányába menetrend szerinti buszjáratokat működtető vállalatot tömörít. Közleményükben leszögezik: ha a magyar hatóság nem vonja vissza az Orangeways Zrt. romániai szállítási engedélyét, akkor „a cégek agreszszív cselekedeteket alkalmaznak a nevezett cég ellen”. Lezárják az E60-as utat, s teljesen meggátolják a haszonjárművek, valamint az összes Magyarországon bejegyezett jármű közlekedését minden irányba. Az erdélyi szállítók úgy vélik, hogy a Magyarországon bejegyzett cég uniós előírások megkerülésével szerezte meg a romániai fuvarozás jogát, emiatt őket teljes csőd fenyegeti. Orbán László, az egyesület elnöke szerint az Orangeways kalózcég, amely a legjobb útvonalat és a legjobb időpontot választotta ki, emellett az út széléről szedi fel az utasokat, és nem fizet a megállóhelyek bérléséért. – Tőlünk megkövetelik, hogy 1500–2000 eurót fizessünk a megállásért a népligeti autóbusz-állomáson, ő pedig nem fizet semmit. Ezért tud olyan olcsó lenni – nyilatkozta a Krónikának Orbán László. Az erdélyi szállítók tiltakozásának fő oka, hogy az Orangewaysszel körülbelül feleannyiért lehet Budapestre utazni, mint az erdélyi fuvarozókkal. A cég, amely novembertől indít naponta egy autóbuszt Kolozsvárra, július 20-tól pedig egyet Csíkszeredába, a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan interneten árulja az autóbuszjegyet, amelyet banki átutalással lehet elővételben kifizetni.
Sajtos László, a Román Útügyi Hatóság vezérigazgató-helyettese a Krónikának elismerte: vizsgálják a magyar cég erdélyi működését. A vezérigazgató-helyettes úgy tudja, hogy az Orangeways azzal szegte meg a törvényeket, hogy Marosvásárhelyig, sőt Csíkszeredáig is elvitte az utasokat, holott csak Kolozsvárig rendelkezett szállítási engedéllyel. Ezért kérte az országos hatóság megyei kirendeltségeit, hogy ellenőrizzék a cég autóbuszait. Sajtos elmondta: a cég árpolitikájába nincs beleszólásuk, csak azt ellenőrizhetik, hogy az autóbuszok az útvonalengedélyben szereplő adatok szerint közlekednek-e.
Bajkó Ernő, az Orangeways romániai értékesítési vezetője ugyanakkor cáfolta, hogy nem rendelkeznének Csíkszeredáig érvényes szállítási engedéllyel, és ne lenne szerződésük a buszállomásokkal. Elismerte, a cég jelenleg bevezető árakat alkalmaz, ezek a később emelkedni fognak. – Senkit nem akarunk ellehetetleníteni, tönkretenni, mi csak versenyezni szeretnénk. Ők monopolhelyzetben voltak, felosztották egymás között a piacot. Amikor pedig van egy konkurens cég, amelyik próbál frissíteni az utazási szokásokon, azt mindenféle démoni erőknek tulajdonítják – magyarázta Bajkó Ernő.
Orbán Viktor: Megvan a bérmegállapodás!