Bernie Ecclestone nem tartozik azok közé, akik annak idején szöget vertek a keleti blokk koporsójába: a Forma–1 mindenható ura saját üzleti érdekeinek megfelelően cselekedett, amikor 1986-ban Magyarországra hozta a száguldó cirkuszt – ezt a döntését azóta visszaigazolja az, hogy a magyarországi futam évről évre ott van a legsikeresebb versenyek között.
A Hungaroring mai aszfaltcsíkja 4381 méter hosszú, 14 kanyarral tűzdelt a pálya, amelyen 1986 óta háromszor is kisebb-nagyobb átalakításokat hajtottak végre: először 1989-ben egy kanyarkombináció átvágásával igyekeztek több előzési lehetőséget biztosítani, másodszor 1997-ben módosították a Hungaroringet, amikor a célegyenest néhány méterrel a nézőtér felé „tolták”, míg utoljára 2003-ban igyekeztek a szervezők gyorsabbá tenni a Magyar Nagydíj helyszínét.
A tavalyi mogyoródi futam a brit Lewis Hamilton győzelmét hozta: az időmérő legjobbjaként az újonc versenyző indulhatott az élről és végül őt intették le elsőként a kockás zászlóval. A McLaren-Mercedes brit pilótája szinte végig nagy küzdelmet vívott a Ferrari volánja mögött ülő Kimi Räikkönennel és sejtésünk szerint így lesz ez idén is.
De mitől lenne színesebb az idei Magyar Nagydíj? – tehetnénk fel a kérdést. Az alapvető választ a 2008-as szabályváltozások adhatják meg: olyan szigorításokat vezetett be a Nemzetközi Automobilszövetség (FIA), amelyekkel kiegyensúlyozottabb technikai feltételek mellett versenyezhetnek a cirkusz résztvevői. Nem a fair play iránti olthatatlan vonzalom vezette a FIA irányítóit, amikor erről döntöttek: a Ferrari 2002-es technikai fölényét létrehozó hasonló fejlesztések a versenyek unalomba fulladásához és így a Forma–1 halálához vezettek volna. Ezt időben felismerve betiltották a kipörgésgátlót és az egyéb, vezetést segítő elektronikai rendszerek használatát, s bevezették az egységes motorvezérlést. Szigorították a sebességváltók és abroncsok felhasználását, így a tehetős csapatok nem kerültek jelentősebb előnybe a kicsikkel szemben.
Az eddig lezajlott tíz verseny a FIA-t igazolja: kiélezett csaták, szoros pontverseny és soha nem látott pontszerzők fémjelzik a 2008-as sorozatot. A szezon első versenye, az Ausztrál Nagydíj után még azt hihettük, hogy a betliző Ferrariknak az idén csak a másodhegedűs szerepe jut majd, míg a győztes Hamilton ott folytatja 2008-ban, ahol 2007-ben abbahagyta. Az ezt követő futamok megcáfolták ezt a vélekedést: Malajziában még csak Räikkönen szerzett pontot (rögtön a győztesnek járó tízet), de Bahreinben és Spanyolországban már Felipe Massa is célba ért, így kettős győzelmet ünnepelhetett a Ferrari. A Török Nagydíj sem hozott lényeges változást, igaz, itt a két maranellói versenyautó közé beékelődött Hamilton. Szinte minden versenynek volt üde színfoltja: újoncok állhattak életükben először dobogóra, az első két verseny után hat különböző versenyző léphetett a győzelmi emelvényre, Robert Kubica Bahreinben megszerezte Kelet-Európa első pole pozícióját, láthattunk szépségdíjas előzéseket és nagy bukásokat is. A szezon 6. versenye, a Monacói Nagydíj megint fordulópontnak bizonyult: Hamilton öt futamot követően tudott újra nyerni, míg Räikkönen a verseny negatív hősévé vált azáltal, hogy – szó szerint – elütötte élete nagy lehetőségétől a 4. helyen autózó Adrian Sutilt. A Kanadai Nagydíj újabb sporttörténelmi esemény színhelyévé vált, hiszen Kubica és a BMW Sauber csapata is első diadalát ünnepelhette. Ezen a versenyen lehettünk szemtanúi annak a malőrnek, amely ugyan a budapesti utakon mindennapos, de a Forma–1 világában addig elképzelhetetlennek tűnt: a boxutca kijáratánál, piros jelzésnél várakozó Räikkönen autójába hátulról beleszállt Hamilton, banális módon véget vetve mindkettőjük versenyének. A francia futamon újra kettős Ferrari-sikernek tapsolhattak elsősorban az olasz szurkolók, akik Jarno Trulli 3. helyét is ünnepelhették Magny-Cours-ban. Hamilton a következő futamon hazai pályán vigasztalódhatott: a monszunszerű esőben lebonyolított felejthetetlen – néha szinte láthatatlan – silverstone-i versenyt nagy fölénnyel nyerte meg, miként a Német Nagydíjon sem talált legyőzőre a McLaren-Mercedes pilótája. A hockenheimi verseny 2. helyén a korábban sokat kritizált újonc, Nelsinho Piquet ért célba, maga mögé utasítva Massát, Räikkönent és Kubicát is. A Magyar Nagydíj előtt a világbajnoki pontverseny állása továbbra is hihetetlenül szoros, a 4. helyen álló Kubica hátránya mindössze tíz pont a vezető Hamiltonhoz képest, és a közéjük ékelődő ferrarisok is csak négy, illetve hét pont hátránnyal állnak a brit pilóta mögött.
A 2008-at jellemző kiszámíthatatlanság jegyében nehéz az esélylatolgatás. Hamilton (visszafogott nyilatkozatai ellenére is) a hétvégi viadal legnagyobb favoritja: a tavalyi Magyar Nagydíjat és az utolsó két idei futamot is megnyerte, ráadásul a McLaren újításai segítségére lehetnek a technikás mogyoródi pályán. Az egyik „titkos fegyver” a manuális kipörgésgátló – amelynek szabályszerűségét vizsgálja a FIA – még nagyobb helyzeti előnyt jelenthet a sok kigyorsítást igénylő Hungaroringen, a másik az új orrkonstrukció, amelyen egy agancsra emlékeztető kiegészítőt alkalmaztak a Mercedes mérnökei. A Ferrari az aerodinamikai fejlesztések terén igyekezett felvenni a versenyt: egy cápauszonyszárnnyal küzdenek a mclarenes agancsok ellen. De ne feledkezzünk meg Kubicáról sem, aki „hazai” versenyének tekinti a magyar futamot: itt mutatkozott be 2006-ban, és ide kíséri el a legtöbb lengyel szurkoló is – ha mindezek mellett még a szerencse is mellé áll, akár újabb meglepetést okozhat a hét végén.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
