Új fejlesztések: aganccsal a cápák ellen

1986 óta megszokott augusztusi program a Forma–1 száguldó cirkuszának magyarországi fellépése. Az idén az eddigieknél is nagyobb kavalkád várható: tegnap a pilótaválogatott focizott az Üllői úton, ma versenyautók és repülők parádéznak a Balatonnál – ha minden jól megy, a hét végén igazi sportesemény szemtanúi is lehetünk a Hungaroringen, hiszen az elmúlt évek leglátványosabb küzdelme zajlik az idei szezonban.

Szilágyi Richárd
2008. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bernie Ecclestone nem tartozik azok közé, akik annak idején szöget vertek a keleti blokk koporsójába: a Forma–1 mindenható ura saját üzleti érdekeinek megfelelően cselekedett, amikor 1986-ban Magyarországra hozta a száguldó cirkuszt – ezt a döntését azóta visszaigazolja az, hogy a magyarországi futam évről évre ott van a legsikeresebb versenyek között.
A Hungaroring mai aszfaltcsíkja 4381 méter hosszú, 14 kanyarral tűzdelt a pálya, amelyen 1986 óta háromszor is kisebb-nagyobb átalakításokat hajtottak végre: először 1989-ben egy kanyarkombináció átvágásával igyekeztek több előzési lehetőséget biztosítani, másodszor 1997-ben módosították a Hungaroringet, amikor a célegyenest néhány méterrel a nézőtér felé „tolták”, míg utoljára 2003-ban igyekeztek a szervezők gyorsabbá tenni a Magyar Nagydíj helyszínét.
A tavalyi mogyoródi futam a brit Lewis Hamilton győzelmét hozta: az időmérő legjobbjaként az újonc versenyző indulhatott az élről és végül őt intették le elsőként a kockás zászlóval. A McLaren-Mercedes brit pilótája szinte végig nagy küzdelmet vívott a Ferrari volánja mögött ülő Kimi Räikkönennel és sejtésünk szerint így lesz ez idén is.
De mitől lenne színesebb az idei Magyar Nagydíj? – tehetnénk fel a kérdést. Az alapvető választ a 2008-as szabályváltozások adhatják meg: olyan szigorításokat vezetett be a Nemzetközi Automobilszövetség (FIA), amelyekkel kiegyensúlyozottabb technikai feltételek mellett versenyezhetnek a cirkusz résztvevői. Nem a fair play iránti olthatatlan vonzalom vezette a FIA irányítóit, amikor erről döntöttek: a Ferrari 2002-es technikai fölényét létrehozó hasonló fejlesztések a versenyek unalomba fulladásához és így a Forma–1 halálához vezettek volna. Ezt időben felismerve betiltották a kipörgésgátlót és az egyéb, vezetést segítő elektronikai rendszerek használatát, s bevezették az egységes motorvezérlést. Szigorították a sebességváltók és abroncsok felhasználását, így a tehetős csapatok nem kerültek jelentősebb előnybe a kicsikkel szemben.
Az eddig lezajlott tíz verseny a FIA-t igazolja: kiélezett csaták, szoros pontverseny és soha nem látott pontszerzők fémjelzik a 2008-as sorozatot. A szezon első versenye, az Ausztrál Nagydíj után még azt hihettük, hogy a betliző Ferrariknak az idén csak a másodhegedűs szerepe jut majd, míg a győztes Hamilton ott folytatja 2008-ban, ahol 2007-ben abbahagyta. Az ezt követő futamok megcáfolták ezt a vélekedést: Malajziában még csak Räikkönen szerzett pontot (rögtön a győztesnek járó tízet), de Bahreinben és Spanyolországban már Felipe Massa is célba ért, így kettős győzelmet ünnepelhetett a Ferrari. A Török Nagydíj sem hozott lényeges változást, igaz, itt a két maranellói versenyautó közé beékelődött Hamilton. Szinte minden versenynek volt üde színfoltja: újoncok állhattak életükben először dobogóra, az első két verseny után hat különböző versenyző léphetett a győzelmi emelvényre, Robert Kubica Bahreinben megszerezte Kelet-Európa első pole pozícióját, láthattunk szépségdíjas előzéseket és nagy bukásokat is. A szezon 6. versenye, a Monacói Nagydíj megint fordulópontnak bizonyult: Hamilton öt futamot követően tudott újra nyerni, míg Räikkönen a verseny negatív hősévé vált azáltal, hogy – szó szerint – elütötte élete nagy lehetőségétől a 4. helyen autózó Adrian Sutilt. A Kanadai Nagydíj újabb sporttörténelmi esemény színhelyévé vált, hiszen Kubica és a BMW Sauber csapata is első diadalát ünnepelhette. Ezen a versenyen lehettünk szemtanúi annak a malőrnek, amely ugyan a budapesti utakon mindennapos, de a Forma–1 világában addig elképzelhetetlennek tűnt: a boxutca kijáratánál, piros jelzésnél várakozó Räikkönen autójába hátulról beleszállt Hamilton, banális módon véget vetve mindkettőjük versenyének. A francia futamon újra kettős Ferrari-sikernek tapsolhattak elsősorban az olasz szurkolók, akik Jarno Trulli 3. helyét is ünnepelhették Magny-Cours-ban. Hamilton a következő futamon hazai pályán vigasztalódhatott: a monszunszerű esőben lebonyolított felejthetetlen – néha szinte láthatatlan – silverstone-i versenyt nagy fölénnyel nyerte meg, miként a Német Nagydíjon sem talált legyőzőre a McLaren-Mercedes pilótája. A hockenheimi verseny 2. helyén a korábban sokat kritizált újonc, Nelsinho Piquet ért célba, maga mögé utasítva Massát, Räikkönent és Kubicát is. A Magyar Nagydíj előtt a világbajnoki pontverseny állása továbbra is hihetetlenül szoros, a 4. helyen álló Kubica hátránya mindössze tíz pont a vezető Hamiltonhoz képest, és a közéjük ékelődő ferrarisok is csak négy, illetve hét pont hátránnyal állnak a brit pilóta mögött.
A 2008-at jellemző kiszámíthatatlanság jegyében nehéz az esélylatolgatás. Hamilton (visszafogott nyilatkozatai ellenére is) a hétvégi viadal legnagyobb favoritja: a tavalyi Magyar Nagydíjat és az utolsó két idei futamot is megnyerte, ráadásul a McLaren újításai segítségére lehetnek a technikás mogyoródi pályán. Az egyik „titkos fegyver” a manuális kipörgésgátló – amelynek szabályszerűségét vizsgálja a FIA – még nagyobb helyzeti előnyt jelenthet a sok kigyorsítást igénylő Hungaroringen, a másik az új orrkonstrukció, amelyen egy agancsra emlékeztető kiegészítőt alkalmaztak a Mercedes mérnökei. A Ferrari az aerodinamikai fejlesztések terén igyekezett felvenni a versenyt: egy cápauszonyszárnnyal küzdenek a mclarenes agancsok ellen. De ne feledkezzünk meg Kubicáról sem, aki „hazai” versenyének tekinti a magyar futamot: itt mutatkozott be 2006-ban, és ide kíséri el a legtöbb lengyel szurkoló is – ha mindezek mellett még a szerencse is mellé áll, akár újabb meglepetést okozhat a hét végén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.