A privatizáció tétje a függetlenség

Hazánk szuverenitását sérti a rendszerirányító, és vele együtt a villamosenergia-hálózat privatizációja – vélik energiaügyi szakértők. Ráadásul a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító ezáltal nem is lenne független a Magyar Villamos Művektől, pedig az egyik eredeti cél ez volt.

Dékány Lóránt
2008. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetünk szuverenitását csorbítaná a kormány azáltal, ha privatizálná a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányítót (Mavir), és vele együtt a nagyfeszültségű hálózatot – véli Járosi Márton, az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke. A szakértői szervezet ezzel arra a múlt pénteki kormányszóvivői bejelentésre reagált, miszerint a Magyar Villamos Művek alá tartozó Mavir 75 százalékát tőzsdén keresztül, az Új tulajdonosi program részeként értékesítik.
A társulat állásfoglalásában kijelenti, „a látszólag a lakosságnak értékesített tulajdoni hányadok – a kárpótlási jegyekhez hasonlóan – mind a nagy nemzetközi multina-cionális szolgáltatók tulajdonába fognak kerülni, így minden privatizált részvény közvetlenül károsítja a nemzetet”. Hozzáfűzi, a liberalizált árampiacon az indokoltnál nagyobb mértékben növekedtek a szolgáltatások árai, romlott az ellátás színvonala és biztonsága, nőtt a fogyasztók kiszolgáltatottsága. „Az állam csak tulajdonosi pozícióban tudja korlátozottan érvényesíteni fogyasztóvédelmi kötelezettségeit. A villanyárak korlátlan elszabadulását csak a maradék állami tulajdont képviselő MVM közreműködésével lehetett mérsékelni, azonban ha ez az állami tulajdon csökken, csökken az állam fogyasztóvédelmi képessége is” – áll az iratban.
– A Mavir és az MVM szétválasztását meg lehetne oldani privatizáció nélkül, hiszen 2003 előtt is külön volt a két cég – fejtette ki véleményét Kaderják Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpontjának vezetője. Korábban ez a szakértői csoport készítette az egyik olyan tanulmányt, amely alapján a kormány az MVM és a Mavir szétválasztásáról döntött, ám Kaderják most úgy látja, nem az valósul meg, amit ők korábban javasoltak. – Maga a szétválasztás sem teljes, hiszen az MVM-nek legalább 25 százaléka marad, ami jelentős befolyást jelent – hangsúlyozta. Hozzátette, egyelőre kérdéses, hogy mit eredményez a teljesen szabályozott üzletág, a hálózatirányítás profitorientálttá tétele, illetve nem érthető, miért kell a Mavir többségi tulajdonát eladni.
A csehek és a románok is tőzsdére vitték a rendszerirányító kisebb csomagját, de a többségi tulajdont megtartották. – A problémát abban látom, hogy a nemzeti alaphálózat stratégiai ügy – emelte ki. A szakember szerint a mostani bejelentés után kétséges az is, hogy az eredetileg kitűzött célok, tehát az árampiaci verseny élénkítése, és ezáltal az árak mérséklése megvalósul-e.
– Ha a kormány versengő piacot akar, akkor előbb az erőművek és az MVM közötti hosszú távú áramvásárlási megállapodásokról szóló uniós határozattal vagy a Mavir és a villamos művek szétválasztásával kellene foglalkoznia – tette hozzá. Jelenleg mind a Mavir informatikai rendszere, mind pedig annak pénzügyi menedzsmentje az MVM-holdinghoz tartozik, s míg ezen nem változtatnak, nem valósulhat meg a tényleges önállóság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.