Az Apollo döntésének valódi oka

Gyöngyösön a közvélemény és a helyi ellenzék nyomására elálltak az indiai Apollo Tyres magyarországi gumigyárának felépítésétől, amelynek létesítését még januárban jelentette be Gyurcsány Ferenc. A döntést követően a kormány azzal vádolta az ellenzéket, hogy gátja a fejlődésnek, lapunk viszont kiderítette: a lakossági tiltakozás mellett a nem elég körültekintő előkészítés futtatta zátonyra a beruházást. Zöldszervezetek pedig arra figyelmeztetnek: épüljön föl bárhol is a gumigyár, amellett, hogy rendkívüli módon igénybe veszi majd a környezetet, az üzlet nem más, mint „bűvészkedés” az ország szén-dioxid-kvótájával.

Velkei Tamás
2008. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Biztosítani kívánjuk, hogy együttes erővel, a környezettel harmóniában fejlesszük Gyöngyös környékének gazdaságát – mondta június elején az Apollo Tyres Gyöngyösön alkalmazni kívánt technológiájával kapcsolatban Neeraj Kanvara, az indiai gyár alelnöke. Azonban már ezt megelőzően tudott volt, hogy a gumigyártás során nagy mennyiségű, ivóvíz tisztaságú vízre van szükség, továbbá a gyártás annyi vizet igényelne, mint Gyöngyös város teljes fogyasztása (!), ez pedig a beruházás ellen érvelők szerint sokszorosára emelkedő vízdíjakat eredményezett volna, hiszen így Gyöngyösön a természeti adottságokból következően hiánycikké vált volna a víz. Lapunk megtudta, hogy egy miskolci cég által végzett előzetes vizsgálat eredménye szerint a gumigyár naponta 734 köbméter vizet igényelt volna.
Veszélyeztetett vízbázis
Az Európai Uniónak egy 2000-ben elfogadott irányelve alapján a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium 2005-ben megjelent vízpolitikai elemzéséből kiderül: Magyarország 108 felszín alatti víztestéből három állapota kockázatos, ebből az egyik éppen a gyöngyös–atkári – hangsúlyozta lapunknak Tuzáné Takács Zsuzsanna gyöngyösi fideszes képviselő.
A kockázati tényezőt a vízbázis utánpótlásának akadozása jelenti. Ilyen esetleges és nem elegendő vizet adó vízbázisra egy nagy vízigényű gyárat telepíteni több mint kockázatos vállalkozás.
Az Apollo magyarországi honlapján próbálta eloszlatni a kételyeket, szerintük az említett technológiai vízigény a végső mennyiség, amelyre az üzemnek a teljes gyártási kapacitás elérése után, vagyis
10-12 év múlva lesz szüksége, ha a mai vízfelhasználási adatokat veszik alapul. Az üzem indulásakor jelentkező vízigény ennek a harmada, vagy még annál is kevesebb. Ez a vízmennyiség szerintük nem szokatlan, még ha az egyedi vagy személyes felhasználáshoz képest soknak tűnik is.
A Magyar Nemzet által megkérdezett vegyész szakértő úgy vélte: a levegőszennyezésen kívül a gumigyártásnak kevés mellékterméke akad, gumidarálék és sorja keletkezik, ami később útépítésnél hasznosítható, ezért véleménye szerint e tekintetben nem nevezhető környezetet szennyezőnek a tervezett gyár. Azt azonban elismerte, hogy a gyártás valóban rendkívüli vízigényű folyamat.
Elkésett kisajátítás
Miután az Apollo bejelentette, hogy nem Gyöngyösön kívánja felépíteni gumigyárát, a kormány azzal vádolta meg az ellenzéket, hogy gátja a fejlődésnek, s a Fidesz egy kilencszáz embernek munkát adó gyár megtelepedését akadályozta meg. A gyár ellen népszavazást kezdeményező helyi ellenzék viszont rámutatott: a politikai kampány csak a gyöngyösi városvezetők súlyos hibáit hivatott leplezni. – A szocialista polgármester hazardírozott, és veszített – jelentette ki Tuzáné Takács Zsuzsanna. Az ellenzéki képviselő elmondása szerint ugyanis Hiesz György úgy szerződött az Apollóval, hogy a városnak nem volt elegendő területe az ipari parkban. A polgármester, miután a testületnek április végén bejelentette, hogy előszerződést kötött az indiai céggel, azt is vállalta, hogy a város június 30-ig végez a kisajátításokkal a gyöngyösi ipari parkban. – Hiesz Györgynek tudnia kellett, hogy Magyarországon két hónap alatt lehetetlen kisajátítási eljárásokat lefolytatni, mégis megígérte ezt az indiaiknak – nyomatékosított Tuzáné. Hozzátette: a Fidesz nem a gazdaság fejlesztése ellen van, a „tiszta” technológiát szívesen látja a városban, örömmel cserélne például Kecskeméttel, ahol a Mercedes építi autógyárát. A gyöngyösiek tartottak azoktól a gyártás során használt policiklikus vegyületektől is, amelyeket 2009-től egyébként ki fognak tiltani az Európai Unióból, valamint a gyártás során keletkező, és az ahhoz felhasznált több ezer tonna korom rákkeltő hatásától.
Zöldkörökben általános vélemény az is, hogy a gumigyár Magyarországra telepítése tulajdonképpen nem más, mint a szén-dioxid-kvótákkal való bűvészkedés, ahogy Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport munkatársa lapunknak jellemezte az üzletet. Szerinte nincs másról szó, mint burkolt állami támogatásról, holott ehelyett az ország értékesíthetné is szabad kvótáit, így Magyarország kibocsátása sem növekedne, a befolyó összeget pedig energiatakarékossági programra, környezetkímélő geotermikus, szél- és naperőművek építésére fordíthatná. – Ezzel csökkenhetne az ország energiakiszolgáltatottsága is – világított rá Bendik Gábor.
Úton a harmadik világ felé
De nem csak ez a gond a gumigyártással. Bendik szerint az abroncs előállítása nem szellemitőke-igényes magas technológia, és nem segíti Magyarország hosszú távú fejlődésének fenntartását sem. A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András lapunknak korábban úgy nyilatkozott: döbbenetes, hogy Indiából is hozzánk telepítik az alacsony hozzáadott értéket előállító, energia- és nyersanyagigényes, súlyosan környezetszennyező tevékenységeket. – A hírek szerint az Apollo abroncsai alacsonyabb minőséget képviselnek, a gyenge minőségű gumi azonban gyorsabban kopik és válik hulladékká, ami újabb problémákat okoz – mondta a Bendik Gábor, rámutatva: a hamar elhasználódó autógumikról pedig illékony szerves vegyület, az úgynevezett pah kerül a levegőbe, amely súlyosan rákkeltő hatású.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.