Boldogságkeresők és ízléstelenkedők

A szabad témaválasztás jogának fenntartása mellett, a 9. ARC pályázati felhívása arra kérte a pályázókat, gondolkodjanak el: hol a boldogság mostanában? Tegnap a Szépművészeti Múzeum barokk termében osztották ki a plakátkiállítás díjait, ahol megtudhattuk, milyen „jópofa” dolog a Népszabadság főcímét a Magyar Nemzet betűtípusával szedni. A tárlat csütörtök este hét órakor nyílik az Ötvenhatosok terén.

Tölgyesi Gábor
2008. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmiféle pártpolitikai kampányban nem vett részt az Akció Reklámügynökség és nem is fog soha részt venni – nyilatkozta lapunknak a díjátadó után az ARC egyik ötletgazdája, Geszti Péter mint a cég társtulajdonosa annak kapcsán, hogy 2002-ben az SZDSZ választási kampánytanácsadója volt, s még utána is gyakran látták a párt vezetőinek társaságában. – Annak idején megbeszéltem az Akció vezetőivel, nem szeretném, ha összekevernénk a cég piaci magatartását a pártpolitikától megfertőzött dimenzióban való működéssel. Én személy szerint, egyedül készítettem kampányokat, és csak korábban. 2002 óta semmiféle politikai kampányt nem készítettem és nem is fogok készíteni – hangsúlyozta. – Azt vallom, hogy a szakmai kérdéseket ne maszatoljuk öszsze se a pártszimpátiával, se az emberek általános megítélésével. Inkább a teljesítményeket kell nézni, azt, hogy valaki jól csinál valamit, vagy sem. Arról természetesen lehet vitatkozni, hogy az illető rokonszenves-e, szimpatikus-e, vagy sem, és hogy valaki minek a szolgálatába állítja munkáját, tudását, tehetségét – mondta azon „városi legendák” kapcsán is, amelyek a személyét a mai napig övezik.
Geszti Péter végül a „civil” értékeket hangsúlyozva megjegyezte, ambícióit kielégíti az ARC plakátkiállítás és a Nemzeti Vágta szervezése, a Közraktáraknál épülő „üvegbálna”, a CET kulturális arculatának megtervezése, valamint a külföldi minták alapján életre hívott Média Unió ügye, amely évente egy-egy közérdekű téma felkarolásával hivatott a társadalom sikeresebbé válását segíteni. A Szeretem Magyarországot „civil” mozgalomról még korábban, a díjátadást megelőzően ejtett néhány szót. Ekkor tudhattuk meg Gesztitől: a plakátkiállítás „az értelmes, gondolkodó, szabad magyarok civil fóruma”.
A tárlaton csütörtök estétől többek között 62 óriásplakát, 3 gyűjtőplakát a legnépszerűbb „boldogságkereső” megoldásokkal, 39 kulturális plakát, 16 egyperces film lesz látható, az óriásplakátok zsűrizésének nehéz munkáját pedig Bakos Gábor reklámguru, Babarczy Eszter „kultúrakutató”, Gellért Emese, a memo kreatívműhely vezetője, Bodó Balázs közgazdász, Mélyi József művészettörténész, műkritikus, Sántha András, az Art Directors Club Hungary alelnöke, továbbá Kocsis Petra, a tavalyi ARC fődíjasa vállalta magára. Bakos szabadkozva megjegyezte, sok sztereotip ötlettel találkoztak, amelyek szerint a boldogság csak „máshol”, vagy a szexben és a pénzben lelhető meg. Az idei kiállítás apropóját – Boldogság – egyébként az adta, hogy Európa legnagyobb közvélemény-kutatása, az Eurobarometer egyik 2006-os felmérése szerint a magyarok érzik legboldogtalanabbnak magukat.
A pályázaton rögtön a második díjat sikerült megcsípnie annak az óriásplakátnak, amelynek alkotója a Népszabadság főcímét a Magyar Nemzet betűtípusával szedte. A boldogság fogalmához sehogy sem köthető – nyilván a szabad témaválasztás jegyében született – mű értelmezését Babarczy Eszter nyomban meg is adta: „egyik olyan, mint a másik, elegünk van belőletek”.
Az egyenlőség jelében – „Igenis egyenlők vagyunk!” címmel, „Minden más csak statisztika” mottóval – született a Nőkszava szekció díjazott társadalmi plakátja is, amely sematikus módon ábrázol hat meztelen párt, köztük egy heteroszexuálist, egy leszbikust és egy meleget. A további három pár a transzszexuálisokat képviseli. A pályaművek egyik fő motívumát – a női nemi szervet – rajzolta meg pirossal a „Boldogság, gyere haza!” című sláger sorait idéző, Dilemma-díjat kapott, de állítólag a kiállításon nem szereplő mű alkotója is. Harmadik díjazott lett a szex és pénz kapcsolatát ábrázoló Peti szíve és Magdi szíve plakátpáros.
A Csokitorta című fődíjas plakát teljesen kilóg a sorból, mert valóban kiváló alkotás. Nem úgy a kulturális tárca és a Nemzeti Kulturális Alap által finanszírozott „az év kultplakátja” kategória győztese. Az A38 plakátja a Mindless Self-Indulgence (Esztelen Önélvezet) nevű amerikai együttes tavalyi koncertjére készült, keresztekkel, halálfejekkel, apácával, s a nyakában hordott feszületre mutogató kézzel. A koncertet egyébként annak idején így reklámozták: a muzsikusok „jó tíz esztendeje hirdetik a rock’n’roll világ alaptételeit (igen, a szexet és a drogot is). A csapat lényege pontosan a kommersz zenei címkék elvetése, s talán pontosan ez a nonkonformizmus vezet jelenlegi underground státusukhoz. No meg persze a frontszemélyiség (Little Jimmy Urine) néhol már szeméremsértő színpadi magatartása.”
Ennyi ízléstelenség után felüdülés volt, hogy a plakátkiállítás szponzorai jó és szép műveket díjaztak, igaz, ekkor is volt egy furcsa momentum. Az egyik cég egy fekete-fehér családi fotográfiát értékelt a legboldogabbnak, amelynek címe: Dunakanyar, 1972. A díjátadás után Geszti Péter kreatív megkérdezte a díjazottat, aki szülei fotóját küldte be a pályázatra: mit (sic!) ábrázol a kép, és mikor készült.
Valószínű, hogy a múzeum barokk termében – rajta kívül – mindenki tudta a választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.