Nem nevezhető sikertörténetnek a román kormány és az amerikai Bechtel vállalat között öt évvel ezelőtt nyélbe ütött autópálya-ügylet, s a sztrádaprojektnek még nem látni a végét. Noha a magyar–román határ mentén fekvő Nagyváradot Brassóval összekötő, 415 kilométeres sztráda megépítéséről szóló szerződést már 2003-ban aláírta az akkori szociáldemokrata bukaresti kormány a Bechtellel, s egy évvel később meg is kezdődtek a munkálatok, az azóta eltelt időszakban mindössze öt kilométernyi szakaszt sikerült leaszfaltozni. Ezt is csak nemrég, augusztus végén, Kolozsvár közelében, a helyszínre látogató Calin Popescu-Tariceanu miniszterelnök ösztökélésére, akinek a közelgő parlamenti választásokat megelőzően jó politikai marketingfogásnak bizonyult a betoncsíkon megtett séta. Miközben tavaly a román szállításügyi minisztérium és az építő cég azt állította, hogy 2009-re elkészül a Kolozs megyei Aranyosgyéres és Gyalu közötti 52 kilométeres, 2B jelzésű szakasz, Bogdan Sgarcitu, a Bechtel kommunikációs igazgatója jelenleg már csak arra az esetre ígéri, hogy 2008 végére 20 kilométeresre nyúlik az aszfaltcsík, ha minden szerencsésen alakul. De még ha el is készül, az utazóközönségnek sok haszna nem lesz belőle, mivel a román autópálya- és útkezelő társaság (CNADN) még meg sem tervezte azokat a csomópontokat, amelyeken fel lehetne kanyarodni az autópályára. Még rosszabb a helyzet az építés alatt álló másik, 64 kilométeres Bihar megyei szakaszon, ahol a borsi–ártándi határátkelőhely és Berettyószéplak között zajló munkálatok még el sem jutottak az aszfaltöntés fázisába.
A román hatóságok és az amerikai társaság viszonya egyáltalán nem felhőtlen azóta, hogy a 2004-es választásokat követően felállt Tariceanu-kabinet az észak-erdélyi sztrádaprojekt újratárgyalását kezdeményezte; emiatt egy évig leálltak a Bechtel kotrógépei. Miközben a jelenlegi kormány azt hangoztatta, hogy elődje téves hatástanulmányra alapozva kötött megállapodást a Bechtellel, az újonnan kötött szerződés sem vált a román állam javára. A 2006 februárjában kormányhatározattal titkosított dokumentum értelmében az eredetileg 2,2 milliárd euróban megszabott összköltség legkevesebb 5 milliárd euróra rúg, a teljes pályaszakasz átadásának határideje pedig egy évvel kitolódik, 2013-ra. Ennek megfelelően a Bechtel-sztráda optimista becslések szerint is kilométerenként mintegy 13 millió euróba kerül majd, ami rekordösszegnek számít a kontinensen: Svédországban például egy kilométert 5 millió euróért építenek. A román állam eddig csaknem 800 millió eurót folyósított a Bechtel kasszájába (jövőre félmilliárdot irányzott elő), ám kiderült, hogy ezzel önmagát csapta be. A szállításügyi tárca ellenőrző bizottsága hónapokkal ezelőtt a sztrádaépítés felügyeletével megbízott francia J. V. Scetauroute tanácsadó cég jelentése alapján megállapította, hogy az autópálya- és útkezelő társaság sorozatosan eltekintett a terveknek nem megfelelően kivitelezett munkálatok leállításától. Bár a franciák raportjából világosan kiderül az is, hogy a sztráda ama szakaszain is megkétszereződnek a költségek, amelyekhez a Bechtel neki sem fogott, a szállításügyi miniszter a CNADN vezérigazgatójának leváltásával az ankétot lezártnak tekintette. Éppen a héten jelentette be, hogy szeptember 20-ig aláírják a szerződést a Temesvárt Araddal összekötő 50 kilométeres autópálya kivitelezőjével. Becslések szerint a bánsági sztráda 270 millió euróból épül majd meg, kilométerenként 5,4 millióért.
Holnap jön az igazi tél!