Politikacsináló szerepben az SZDSZ

Tihanyi Örs
2008. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorsan telnek a napok, és közeledik a nyár vége, ami annak az ultimátumnak a határidejét jelenti, amelyet az SZDSZ adott a szocialista kormánynak. Fodor Gábor pártelnök még augusztus elején jelentette ki, hogy amennyiben nem készül el a Gyurcsány Ferenc által megígért cselekvési program, vagy ne adj’ isten! megszületik, de az nem nyeri el a liberálisok tetszését, akkor a továbbiakban egy szakértői kormány felállítását fogják kezdeményezni. Az SZDSZ szerint a kormánynak elsősorban az adó- és a szociálpolitika terén kellene olyan tervet kidolgozni, amely adott esetben alapot jelenthetne a két párt további együttműködéséhez. A fent említett program elmaradása lehetetlenné teszi a további kooperálást. Ez esetben az SZDSZ – a párt vezetőinek fenyegetése szerint – az erőteljesebb lépésektől sem riad vissza, beleértve akár az előre hozott választások kiírásának szorgalmazását is.
Nagy kérdés, hogy a szocialisták mennyire rezeltek be ettől a hirtelen előtörő keménykedéstől. Ha valóban olyan kritikussá vált volna a két egykori szövetséges kapcsolata, akkor Gyurcsány Ferenc biztosan nem utazik el többhetes szabadságra. Az olimpián való népszerűség-hajhászás helyett inkább a Pénzügyminisztérium folyosóin rohangál, nyomában a kétségbeesett Veres Jánossal. Emellett az MSZP parlamenti frakciójának tagjai sem lennének olyan optimisták, abban bízva, hogy úgyis akad majd néhány, a saját frakciójától elkóborolt képviselő, aki megszavazza a jövő évi költségvetési törvényt. Ha tényleg egy véresen komoly dráma előkészületei zajlanának a korábbi szövetségesek között, akkor a közszereplési mániában szenvedő Kóka János nem lenne olyan visszafogott. A koalíciós szakítás szellemi atyjaként aligha hagyná, hogy Gulyás József nyilatkozgasson kedélyesen az ultimátum lejárta utáni variációkról, hanem örökös frakcióvezetőként maga állna a pulpitusra, a megszokott lehengerlő módján szólítva fel Gyurcsányt a távozásra.
Nem csak az előbb említettek elmaradása miatt kérdőjelezhető meg az SZDSZ hirtelen feltámadt harciasságának őszintesége. A közvélemény-kutató intézetek egybehangzó és immár tartós trendet sejtető véleménye szerint az MSZP-nek a Fidesszel szembeni hátránya behozhatatlannak tűnik. Ha nem történik drámai változás az erőviszonyokban, akkor a szocialistáktól már az is szép eredmény lesz, ha a következő parlamenti választásokon megakadályozzák a kétharmados jobboldali többséget. Nincsenek kedvező pozícióban a szabad demokraták sem, hiszen a népszerűségi mutatóik annak ellenére is az ötszázalékos küszöb alatt rekedtek, hogy a tavaszi koalíciós válóper óta hatalmas erőfeszítéseket tettek a szavahihetőségük visszaszerzéséért.
Akár valódi indulatok szülték a szakítást, akár valamilyen ördögi forgatókönyv nyomán vált szét a két párt útja, a politikusi számítások bizonyosan nem jöttek be. Hiába tartja a kisebbségi kabinet látszólag szilárdan kezében a kormányrudat, az Országgyűlés plenáris ülésén megszavaztatott, valódi téttel bíró törvények híján ez nem több szemfényvesztésnél. Ezzel a látszatkormányzással még akkor sem lehet a végtelenségig becsapni az embereket, ha a szocialisták szemszögéből nézve az utóbbi hónapokban kedvezően alakultak a költségvetési folyamatok. Feltéve persze, hogy a büdzsé folyamatosan csökkenő hiányának adatai a valóságot takarják, és nem olyan trükkök eredményei, amelyek még nem akadtak fenn a politikai doppingellenőrzésen. Az SZDSZ-nek sem bizonyult elegendőnek az ellenzéki pártként történő önmeghatározás. Bár Fodor Gábor és a körülötte tömörülő ügyvivők egy árnyalattal hitelesebbnek tűnnek a Magyar–Kuncze–Kóka-korszak prominenseinél, ám eközben mindenki számára nyilvánvaló, hogy a parlamenti frakcióban nincs markáns többsége a pártelnöknek. Még ha sikerülne is valamilyen bonyolult alkufolyamat eredményeként kikényszeríteni Kóka Jánosnak a frakcióvezetői székből való lemondását, a képviselők többsége akkor sem válna a Fodor-féle irányvonal meggyőződéses hívévé. Nehezíti a tisztánlátást, hogy ezeknek az egymással rivalizáló érdekcsoportoknak a tényleges céljai sem azonosíthatók. Az elmúlt hónapokban olyan sok zavaros, nemegyszer egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tettek a párt megmondóemberei az MSZP-vel való együttműködés jövőjéről, hogy ebből nehezen lehetne kihámozni, valójában hogyan képzelik el a ciklus hátralévő részét. Talán csak abban született valamiféle egyetértés, hogy ameddig Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök, addig nem célszerű semmilyen szorosabb kapcsolat ki-, illetve újraépítése, mert akkor végképp közröhejjé válik az egykor szebb napokat megért párt. Eközben egyre nehezebb kontroll alatt tartani a mélyben kavargó indulatokat. Kőszeg Ferencnek az Élet és Irodalom című hetilapban megjelent, Magyar Bálintot támadó írása értelmezhető a rég eltemetettnek hitt sérelmek egyszeri felhánytorgatásaként is. Ebben az esetben a téma nagyon gyorsan lekerülhet a napirendről. Ám az sem kizárt, hogy az egykori ügyvivő kemény szavai csupán a nyitányát jelentik egy olyan belső konfliktussorozatnak, amelyik a problémás gócok nem megfelelő kezelése esetén szét is robbanthatja a pártot. Nem használnak azok a sorozatos botrányok sem, amelyek a szabad demokrata jövőképszimbólumának számító négyes metró építése kapcsán robbantak ki, heti rendszerességgel megtöltve a lapok oldalait és a hírműsorokat. Az állami tulajdonú vállalatok igazgatótanácsaiban ülő SZDSZ-káderek esetében sincs látható jele annak, hogy az önmagukat öntudatos liberálisoknak tartó „szakértők” az általuk oly sokszor kárhoztatott állami szektor kényelmes vezetői székeit felcserélnék a versenyszférával. Ennek elmaradása óhatatlanul azzal jár együtt, hogy minden ellenzékinek tűnő keménykedés vásári bohóckodássá silányul.
Nehéz lenne megfogalmazni, hogy a totális tanácstalanság vagy a nehezen leplezett zűrzavar jellemzi-e inkább a szabad demokraták április óta megtett lépéseit. A parlamenti ülésezés nyári szünete átmenetileg megkönnyítette az új típusú imázs kiépítését, ám a közvélemény-kutatói adatok szerint ennek eddig nem sok eredménye volt a választópolgárok körében. A pártelnöki ultimátum lejárta után viszont mindenképpen reagálni kell arra a vadonatúj Gyurcsány-blöffre, amelyik egy négyéves adócsökkentési program formájában kívánja helyettesíteni a Fodor által óhajtott cselekvési tervet. Lényegében teljesen mindegy, hogy a maximum 2010-ig tartó szavatossággal rendelkező kormány milyen időtartamra képzeli el a közterhek mérséklését. Nem is ez a cél, hanem annak a szabad demokrata frakciónak a meggyőzése, amelynek egzisztenciális okok és karrierszempontok alapján pillanatnyilag nem érdeke egyelőre az előre hozott választások kiprovokálása. Az SZDSZ-nek azonban semmiképpen nem használna, ha a helyenként megmosolyogtató látszatkonfliktusok, majd műmosolyokkal társított kiegyezések nyomán egyedüli parlamenti erőként ők vállalnák fel a szocialista kormány életben tartását.
Akárhogy is van, gyorsan közeledik az ítélet napja. A miniszterelnök azon bejelentése, mely szerint egészen biztosan lemond, ha a parlament nem fogadja el az adótörvényeket vagy a költségvetési törvényt, hazárdjáték a javából. Gyurcsány tizenkilencre lapot kért. Innentől kezdve az SZDSZ-en múlik, hogy hajlandó-e átadni a kezében lapuló alsót, vagy egyéb lapjait felhasználva könyörtelenül kiejti a játékból szorult helyzetben lévő expartnerét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.