Szögek, kövek, titkok

Harmadszor mutatkozik be egyéni kiállításon Magyarországon Günther Uecker világhírű német képzőművész. A veszprémi Vass László Gyűjteményben látható Nyolc képstruktúra Veszprémnek című tárlatát több mint két évtizeddel előzte meg a pécsi Vasarely Múzeumban rendezett bemutatója, 1993-ban pedig a Magyar Nemzeti Galériában indult A megkínzott ember című tárlatának európai körútja.

P. Szabó Ernő
2008. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy miért tér vissza újra és újra Magyarországra az az alkotó, akinek műveit a világ legnagyobb múzeumában állítják ki rendszeresen, s a legfontosabb művészeti vásárokon bemutatott munkái rendre komoly köz- és magángyűjteményekbe kerülnek, rejtély. Pontosabban az maradna, ha maga az alkotó nem adna ezzel kapcsolatban magyarázatot. „Nagyon erősen érzem az emberek közelségét. A magyarokat történelmük során rengeteg sérelem érte, mindeközben pedig harcoltak a szabadságukért” – nyilatkozta egyszer. Mindezek miatt – ezt igyekszik munkáiban is megjeleníteni – az egymás iránti együttérzést jelentik számára a magyar emberek. Rokonszenves dolog, hogy értékeli a szolidaritást, szabadságvágyat, amely a magyar történelem nagy pillanatait meghatározta, még akkor is, ha manapság, a felszínt tekintve ezek a tulajdonságok nem is mindig könnyen fedezhetők fel. De hát a Vass László Gyűjtemény legújabb vendége sem a szó közvetlen, sem átvitt értelmében nem a felszín embere. A „szöges” Uecker, ahogyan világszerte nevezik, roncsolja, áttöri a felületet, szögeket ver bele, hegyes kövekkel lyuggatja át, hogy a sík és a tér új kapcsolatrendszerét létrehozza. Akárcsak az olasz Lucio Fontana, egyszerre festő, szobrász, performer, de míg az itáliai alkotó a legsúlyosabb kérdésekről szólva is finoman esztétizáló munkákat hoz létre, Uecker minden alkotását az expresszív erő jellemzi, mintha csak a művek létrehozásával járó erőteljes, ritmikus mozgás élne tovább, töltené meg dinamikával az alkotásokat, s haladna tovább, a kép felülete mögötti tér végtelenjében lévő, nem látható, csak sejthető szellemi, érzelmi tartalmak felé. Nemcsak titkok kutatója, de a hűség művésze is Günther Uecker. Hűséges városához, Düsseldorfhoz, amelynek akadémiáján tanult, majd két évtizeden át professzorként működött. Hűséges barátaihoz, többek között Dieter Honischhez, a jeles német művészettörténészhez, akinek révén Magyarországot megismerte, s akivel még együtt tervezték a veszprémi bemutatót, s akinek halála miatt azután egy időre halasztódott a kiállítás. De éppen így történhetett talán, hogy kifejezetten Veszprém számára készült nyolc képstruktúrát állíthat ki most a magyar barátaihoz is hűséges művész a veszprémi Művészetek Háza és a müncheni Walter Storms Galéria együttműködésével és az E.ON Hungária támogatásával megvalósult tárlaton.
Szögek, grafit, latex, vászon, fa – többnyire ez az anyagmegjelölés olvasható a művek alatt, a felületen azonban írásképpé összeálló jeleket látunk, amelyek a szabályos rendben, spirálvonalban sorakozó vagy olykor egészen a mű síkjára visszahajló, helyenként fehér festékkel bemázolt szögekből, vagy a homokos-enyves fafelület áttörő kövekből formálódnak. Plasztikus képek vagy síkplasztikák? Koncepcionális konkrét kompozíciók? A művészettörténeti kategóriák Uecker esetében aligha visznek közelebb a megoldáshoz, élet és művészet nagy kérdéseinek megválaszolásához. Igaz, e kérdésekre nem is a róluk szóló írásoknak kell válaszolniuk, megteszik ezt a művek maguk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.