Tiszta forrás városi zajokkal

Labirintus címmel mutatja be Bartók-trilógiájának második részét a Magyar Állami Népi Együttes ma este hét órakor a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában. A Labirintus című, a hagyományos népzenétől-néptánctól már teljesen elrugaszkodott produkció koreográfusa Kovács Gerzson Péter és Mihályi Gábor, a darab zenéjét pedig Sáry László komponálta, vele beszélgettünk a bemutató kapcsán.

2008. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kis fába vágta a fejszéjét a Magyar Állami Népi Együttes, amikor a Bartók-évben bejelentette: az évforduló kapcsán bemutatott Kincses Felvidéket két újabb rész követi, amelyek során eljutnak oda, hogy a záródarabban Bartók zenéjére fognak táncolni. A Kincses Felvidék még a hagyományos autentikus népzenére épült, Bartók gyűjtéseit követve, most azonban beérett a második rész, a Labirintus, amelyben már csak pár perc erejéig csendül fel a „tiszta forrás”, azt is városi zajok „kíséretében” hallhatjuk. A vállalkozás egyben az együttes sokat hangoztatott egyik új arculatának is a vizsgája: a hagyományos koreográfiák és a táncszínház mellett a magasművészetet is képviselni kívánják, azt vallva, hogy a kultúra különböző történeti rétegei – a hajdanvolt népművészettől a kortársig – egymással természetes, mellérendelt viszonyban élnek.
Sáry Lászlótól elsőként azt kérdezzük, hol kapcsolódik az általa írt közel hetvenperces zene a trilógiából kibontakozó Bartók-képhez. – Talán a ritmikájában érhető tetten Bartók – gondolkozik el, majd bevallja: egész pontosan ő sem tudná megfogalmazni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a bartóki eszme ne hatná át az egész kompozíciót: lépten-nyomon érezzük a szellemét, amelytől ma talán egyetlen magyar alkotó sem tudja igazán függetleníteni magát, hiszen a huszadik századi magyar zeneszerzés legnagyobb hatású alakja volt. Sáry László meg is jegyzi: éppen ezért is nagy kihívás a trilógiának a gyűjtésekre épülő nyitó-, illetve a Bartók-zenéjére készülő záródarabot öszszekötő középső részéhez zenét komponálni.
A Labirintus zenéje tulajdonképpen egy táncszvit, amelynek az egyes tételei tételcsoportokba rendeződve egy teljes szimfónia formáját adják ki, a közepén egy lassabb szakasszal, a végén pedig pergősebb, erőteljes hangvételű fináléval. Az egyes tételek nagyon különböző karakterűek, ez segíti a tájékozódást a hangfüggönyökből, ritmikus elemekből felépülő darab során. A Labirintus közepén az említett lassabb szakasznál halljuk az egyetlen autentikus magyar népzenei betétet, egy gyimesi keservest, amelynek hegedűszólóját a háttérből folyamatosan hallatszó városi zaj köti össze hangulatilag az előzménnyel és a folytatással. Ezeket a zajokat Sáry László maga rögzítette Budapesten: ha fülelünk, az utcazenétől kezdve az autók motorjának zúgásáig teljesen megelevenedik a város. A darab során megszólaló gyimesi keserves Sáry Lászlónak különösen kedves. Mint mondja: leginkább az erdélyi népzenét kedveli, ezért nem is volt kérdés, hogy ebből emel be a kompozícióba egy dallamot.
Mivel a darab előadásához a Magyar Állami Népi Együttes nem kért fel külön kórust, a többszólamú, helyenként kánonszerű és egyáltalán nem könnyen előadható énekes részeket hallva adódik a kérdés, hogy sikerült ezt betanítani azoknak a táncosoknak, akiknek többsége – bár jó hallással és énekhanggal rendelkezik – kottát sem tud olvasni. – Sokat segített az általam kifejlesztett módszer, a „Kreatív zenei gyakorlatok” – hangzik a válasz. Az Erkel-, illetve Bartók– Pásztory-díjas zeneszerző kifejti: ennek a módszernek ugyanis az a nagy előnye, hogy nem előfeltétele a magas fokú zenei előképzettség, olyannyira, hogy az sokszor még talán hátrányt is jelenthet azokkal szemben, akik a zenében ugyan járatlanok, cserébe nagyobb nyitottsággal rendelkeznek.
Így volt ez a táncosokkal is, akikkel egyébként a darab két szólóénekese, Herczku Ágnes és Hetényi Milán is sokat foglalkozott. Segítette a kórussá is avanzsált tánckart továbbá az, hogy jórészt úgynevezett „szöveg-zenéket” énekelnek. A darab rendezője, Kovács Gerzson Péter, aki a ritmikus részeket egyenesen telitalálatnak érzi. A Labirintus jelmezeit Szűcs Edit, a zenei effekteket Csodafarkas készítette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.