Mozgalom a székely termékekért

Védjegy bevezetésével kívánják népszerűsíteni a jövőben a Székelyföldön előállított termékeket, amelyek felkarolása révén a többségében magyarok lakta régió gazdasága is fellendülne. A tervek szerint nemcsak a kürtőskalácson, pityókán vagy a korondi fazekakon szerepelne a megkülönböztető márkanév.

2009. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, megdől az a közel két évtizede tapasztalható gyakorlat, amely szerint a romániai magyarság jobbára csak alapvető kisebbségi jogainak – anyanyelvhasználat, önálló iskolahálózat működtetése – kivívása érdekében képes példás összefogásra. Bizonyíték erre az a székelyföldi kezdeményezés, amely – jó bornak is kell a cégér alapon – márkanevet teremtene a régióban előállított termékek számára. Az elképzelést néhány éve egy civil szervezet dobta be a köztudatba, a terv azonban elsikkadt. Nemrég a Magyar Polgári Párt karolta fel az ötletet, amely mögé mára immár felsorakozott politikai riválisa, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség, valamint vállalkozók, önkormányzati vezetők tucatja is. A hazánkban „Vásároljon magyar árut!” néven futó mozgalom mintájára kitalált projekt lényege öntudatos vásárlásra buzdítani a Székelyföld lakosságát, hogy lehetőség szerint a régióban gyártott termékeket emelje le az üzletek, bevásárlóközpontok polcairól, és ne a török krumplit válassza a székely pityóka helyett. Az ötlet gazdái szerint a terv sikerre vitele jobbára hatékony marketing kérdése, hiszen a történelmi régiót alkotó Hargita és Kovászna megyében az élelmiszertől a tejtermékeken keresztül a mezőgazdasági terményekig és ipari cikkekig szinte minden terméket előállítanak. A kezdeményezők nem titkolják: fellelkesítette őket, hogy Traian Basescu román államfő – részben a gazdasági válság hatásait enyhítendő – a minap a hazai áru előnyben részesítésének fontosságára hívta fel a lakosság figyelmét.
Gazda Zoltán, a polgári alakulat Kovászna megyei szervezetének alelnöke a napokban a téma kapcsán rendezett sepsiszentgyörgyi lakossági fórumon bejelentette: beindult a Székelyföldi termék márkanévnek a román szabadalmi és védjegyhivatalnál történő bejegyeztetési folyamata. Gazda elmondta, a brandet elsősorban a turizmus, fafeldolgozás, élelmiszeripar, mezőgazdaság és a kézművesség terén alkalmaznák, a márkanév odaítélésekor pedig olyan feltételeket szabnának, hogy a védjegy egyúttal szavatolja is az áru minőségét. „Ehhez szakágazatonként minőségi felügyelők kellenek. Célunk, hogy ez a márkanév az anyaországban, valamint Románia más vidékein is etalonná váljon, ezért kidolgozzuk a minőségi kritériumrendszert” – állapította meg Gazda, aki szerint hangsúlyt fektetnek arra is, hogy a székely termék helyi alapanyagokból készüljön. Miközben a védjegyteremtés keretében beindult a mozgalmat a világhálón hirdetni hivatott honlap (www.szekelyfolditermek.eu) is, az ügy mellé szép számban felsorakoztak a székelyföldi vállalkozók. Bagoly Miklós, a Kovászna megyei kis- és középvállalkozásokat tömörítő szövetség elnöke úgy véli: a világgazdasági válság közepette meg kell keresni azokat a fogódzókat, amelyek segítségével nagyobb értékesítési területet találhatnak a Székelyföldön készült termékek számára, ezáltal erősödnek az ottani vállalkozások is. Különben a kezdeményezés hírére egy szentendrei vállalkozó máris felajánlotta: üzletet kíván nyitni a Duna-parti városban a székelyföldi termékek forgalmazása céljából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.