Búcsú a kohászattól?

A diósgyőri kohászat megszüntetését helyezte kilátásba a cég tulajdonosa, ha a közeljövőben nem változik a piaci helyzet. Miskolc városa és a szakszervezetek még bizakodnak abban, hogy a vég elkerülhető. A piacot ismerő szakember szerint viszont nem sok a remény.

Dékány Lóránt
2009. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vaskorszakok
1989: a Lenin Kohászati Művek (LKM) vezérigazgatója, Tolnay Lajos 8-10 ezer fős létszámleépítést és egy mini acélmű kialakítását javasolta az Antall-kormány ipari minisztériumának.
1991: az LKM jogutódjaként megalakult Dimag Rt.-nek megkezdődött a felszámolása – a Nuevometal–Szojuzruda osztrák–orosz konzorcium vásárolta meg, majd az első magánosítás kudarcát követően az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) kivásárolta a céget a felszámolást végző Reorg Rt.-től.
1995: megalakult DAM Kft., később rt.
1998-ban szlovák tulajdonba került a cég. A kassai Kelet-szlovákiai Vasmű privatizációjáról hamar kiderült, hogy nem hozott sikert, és megindul a felszámolás.
2001-ben az olasz Cogne Acciai Speciali SrL tulajdonában már DAM Steel Rt. néven dolgozott a gyár. A termelés azonban nem bizonyult folyamatosnak, csődeljárás, majd felszámolás indult.
2003: veszteséges gazdálkodás miatt leállította a termelést a diósgyőri DAM Steel Rt. A Cogne 6 milliárdos veszteség felhalmozása után jelentett csődöt.
2004. március: a Mátraholding Rt.-t jelölték ki a társaság felszámolójának. Néhány hónapig a Borsodi Acélgyártó Kft. működtette a kohászatot, miközben több privatizációs pályázat is sikertelenül ért véget. Ismét úgy tűnt, hogy végleg megszűnik az acélgyártás Diósgyőrben.
2005: új korszak kezdődött a diósgyőri acélműben. A diósgyőri kohászat új tulajdonosa az ukrán Donbass-csoport tulajdonában lévő Dunaferr Rt. lett, a társaság neve DAM 2004 Kft.-re változott. Az acélgyártás ünnepélyes csapolással indult újra, a cég közel ezer embernek adott munkát.
2006. június: harminckét órás általános sztrájkot kezdtek a DAM 2004 Kft. kohászati társaság dolgozói, miután nem vezettek eredményre a bértárgyalások. Ágotai József szakszervezeti vezető emlékeztetett arra, hogy a diósgyőri vállalat alkalmazottai május 11-én már kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak, mert a cég tulajdonosa béremelési kérelmüket elutasította.
2007. október: országos népszavazást kezdeményezett egy miskolci stratégiai nagyüzem létrehozásáról Tóth József iparpolitológus, a Független Kisgazdapárt miskolci szervezetének elnöke. Azt szerette volna elérni, hogy a volt diósgyőri Lenin Kohászati Művek és a volt Diósgyőri Gépgyár együttesének helyén egy csőgyártással foglalkozó üzem jöjjön létre. (J. Gy.)


A jelenlegi helyzetben nem biztosítható a folyamatos munka a 230 éves múltra visszatekintő diósgyőri kohászatnál – állapítja meg az a levél, amit a dunaújvárosi kohászat tulajdonosaként is ismert ukrán Donbass konzorcium által működtetett Diósgyőri Acélművek 2004 (DAM) Kft. üzemi tanácsa és szakszervezete kapott a cég vezetőitől. Lapunk kérdésére a DAM szakszervezeti vezetője, Ágotai József úgy fogalmazott: jelentős mértékben visszaesett idehaza és külföldön is az autóipari és vasúti alkatrészek rendelése, amit a gazdasági válság hatásaival magyaráznak az illetékesek. A diósgyőriek hiába termelnek világszínvonalú vasötvözeti szerkezeteket, egyelőre marad a tavaly november óta tartó leállás, ráadásul a bezárás réme fenyegeti a céget.
Az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központot is értesítette a DAM vezetése arról, hogy amennyiben a piac nem „mozdul meg”, a 894 dolgozóból 878-at elküldenek. Áprilisban 771 alkalmazott kaphatja meg felmondólevelét, a többiek pedig májusban távozhatnak a kohászati művektől. Szabó József, a munkaügyi központ főigazgatója rámutatott: a cégvezető levele még nem kész ténynek, hanem tájékoztató jellegű szándéknyilatkozatnak tekinthető, miután a bajba jutott társaságok munkaügyi problémáinak bejelentési kötelezettségéről törvény rendelkezik. A bejelentés ellenére bármilyen irányba eldőlhet a DAM sorsa, a munkáltató akár napokon belül megváltoztathatja álláspontját – vélekedett a főigazgató. A szakszervezeti vezető is bizakodik. Ágotai József arra hívta fel a figyelmet, hogy milliárdos értékekről van szó, s ha a helyzet úgy hozza, akár egy nap alatt beindulhat a teljes üzem. A szakszervezet számításai szerint sok embert korkedvezménnyel lehetne nyugdíjaztatni, s persze nem zárható ki egy állami mentőöv sem.
Miskolc politikusai – pártállástól függetlenül – féltik a kohászatot, s remélik, hogy a kormány támogatásával újraindíthatók a diósgyőri üzemsorok. Gúr Nándor, az MSZP megyei elnöke tárgyalásokat kezdeményez a parlamentben, s eközben a Fidesz vezetése szintén azt hangoztatja, hogy a DAM leépítése Miskolc és Borsod megye haláltusájának kezdete lenne. Tegnap azt is megtudtuk: Káli Sándor, Miskolc polgármestere azonnal tárgyalásba kezdett a diósgyőri acélgyártó cég menedzsmentjével, így Mladen Pejkovsiccsal, a DAM 2004 Kft. ügyvezető igazgatójával, aki a polgármesternek elmondta: Diósgyőrben nem szűnik meg az acélgyártás, de a nehéz gazdasági helyzet miatt a cég a következő hónapokban is szüneteltetni kívánja a termelést. Így egyes kósza hírekkel ellentétben a gépeket sem szerelik le és viszik el Diósgyőrből. A DAM ügyvezetője a polgármesternek megígérte, a következő napokban részletesen tájékoztatják a közvéleményt döntésükről és terveikről. Káli Sándor úgy döntött – a korábbi évek sikeres megoldásaira építve –, hogy ismét összehívja a kohászati krízis munkacsoportot. Elsőként a munkahelyüket elvesztőkről fognak tanácskozni.
– Úgy tűnik, a diósgyőri kohászat egy hosszú folyamat végére ért – fogalmazott lapunk megkeresésére Zámbó József, a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés igazgatóhelyettese. Mint mondta, a cég vesztét feltehetőleg leginkább a piaci átrendeződés okozhatja, vagyis az, hogy gyakorlatilag megszűnt a magyarországi piac a termékei számára. – Az importacél kiszorította a hazai gyártókat – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette, ezért a DAM is átállt a külföldi értékesítésre, termékei 85-90 százalékát odakint adta el, ami leginkább a német járműipari beszállítókat jelentette.
Az igazgatóhelyettes az ózdi acélművet hozta fel hasonló példaként, amely elmondása szerint 2005–2006-ban még az erősödő importnyomás ellenére is hazai betonacélpiac több mint felét adta. Ehhez képest 2007–2008-ban a magyarországi szükségletet mintegy hatvan százalékát már külföldi behozatallal fedezték. – Tavaly már Ózdon is több terméket adtak el a külföldi piacnak, mint a hazainak – mutatott rá Zámbó József. A szakember becslései alapján a DAM a magyarországi termelés tíz százalékát állította elő, ám a hazai értékesítésben ennél jóval kisebb hányadot fedett le. Zámbó József elmondta, a januári acélipari termelés Magyarországon mintegy fele volt a szokásosnak. – Jelenleg egyik borsodi üzem sem működik. Korábban is volt már olyan, hogy a termelés szünetelt karácsonytól január közepéig, de most már lassan három hónapja áll a gyártás Diósgyőrben – ecsetelte a jelenlegi helyzetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.