A dal nélkül

2009. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„micsoda útjaim voltak nekem”

A DAL nélkül… Ez volt Cseh Tamás utolsó lemezének címe, az első hangfelvételét tartalmazta, 1973-ból. És akkor most itt maradtunk valóban a dal nélkül. Hogy elvesztése mit jelent a Magyar Köztársaság szellemi, művészeti, kulturális, civil életében, jelenleg felfoghatatlan. Azt viszont leszögezhetjük, hogy a nemzet bárdja ment el, az elmúlt harmincöt évünk krónikása. Egy eljövendő kor történészének nem kell könyvtárakban szöszmötölnie ahhoz, hogy feltérképezze, mi is történt a tágan vett ezredfordulón ebben a hazában, milyen volt a közérzetünk és a világhelyzetünk, miken nevettünk és miken sírtunk, elég végighallgatnia és végignéznie a Cseh Tamás-i életművet. Nézni azért fontos, hogy tetten érhető legyen a legendás félmosoly. Mert abban minden benne volt. És egy akkordban, laza csuklóval, szépen elengedett kézfejjel.
Hatalmas űr maradt utána, betöltetlen, betömhetetlen lyukak. A fekete lyuk, egy nem létező égitest. A fegyelmezett katona lelépett. Az indián, Füst a szemében már az örök vadászmezőkön lovagol. És igen, meghalt „ó az a rohadt énekes”, aki kimondta helyettünk magyarul. Az összes bizalmatlanságunkat, tétovaságunkat, a jobbik énünket és persze a rosszabbikat is, a ránk virradt kocsmaasztalokat, nőket, barátokat, féldecis rezsimeket.
Nyilván nem most halt meg először. Minden este, amelyik nincs elfeledve, minden színpadra lépés egy-egy halál, meghalás és újjászületés volt. Merthogy a dal a fontos, Tamás. Nem te, a dal. Ezt Bereményi mondta neki egyszer, és ő elrakta a jobb és a rosszabb időkre. Ezt nevezzük alázatnak, amit minden áldott nap tanulnunk kell, újra és újra. A Bereményivel való alkotói kapcsolata döbbenetes (és itt most nem feledkezünk el Csengey Dénesről sem). Egymás sziámijai, mintha Lennon és McCartney egy ember lett volna. És ha már a kitekintésnél tartunk, jegyezzük meg büszkén, nekünk is van Leonard Cohenünk, Vlagyimir Viszockijunk: Cseh Tamás. És sanzonunk, a dal. Kemény srác volt, szép ember, ennek minden veszélyével, őrzik a képek. Aztán megcsendesedett, mint Sanyi bácsi az Eldorádóban, és az is jól állt neki. Engem már nem látnak sírni, amikor muzsikálnak, tudja, én már visszavonultam, a szépasszonyok járása már nem ugyanaz nekem, én most békés vagyok… Arthur Rimbaud, Lee Van Cleef, aztán meg mint egy sokat látott bluesénekes, cigi, gitár, egy pohár bor, a poharat elengedjük, mint Vízi a Frontátvonulás című lemezen, és a pohár a levegőben marad, miközben természetesen éktelen üvegcsörömpölés hallatszik.
Ha valakivel, hát vele be lehetett volna temetni az árkot. Világos, kétségtelen és egyértelmű volt, hogy hová tartozik. De a másik oldal sem tudta szívből utálni, mert önmagát, a saját jobbik énjét kellett volna gyűlölnie és azt ugye azért mégse. A budapesti kluboktól a Madarasi-Hargitáig szólt a dal. Ugyanaz. Mindenkinek.
Cseh Tamás terepei, ez is megér egy misét. Budapest (neve is van), a Káli-medence, egy bikaistálló a Bakonyban. Urbángerilla, betyár, indián élet, szól a katonaének, masíroz a harminckettes baka, Doberdótól a Don-kanyarig. Születtem Magyarországon. Meghalni ugyanott. „Hanyatt fekszünk a fűben, szemünket reménykedve az égre emeljük, és úgy maradunk. Most látom, eltelt az idő, testvér.” A Jóisten legyen Veled, Tamás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.