Archaikus edény Kazinczynak

Ötödik állomásához érkezett az a kiállítássorozat a hajdúszoboszlói Nemzetközi Modern Múzeumban, amely a XX. századi magyar konstruktív, geometrikus törekvéseket mutatja be. Az első, a különböző irányzatokról, jelentős teljesítményekről átfogó képet adó tárlatot Orosz Gellért, Fajó János és Joseph Kádár bemutatója követte. Szeptember végéig Ézsiás István szobrászművész alkotásai láthatók a múzeumban.

P. Szabó Ernő
2009. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak a tárlat megnyitása előtt egy nappal bezárt Tokaji Írótáborban felvetett kérdéseken meditálna tovább az alkotó, a kiállítás középpontjába a nyelv került. Egyrészt az a magyar nyelv, amelynek megújításáért oly sokat tett a kiállításon megidézett Kazinczy Ferenc, másrészt pedig az a nyelv, amelyet a képzőművészet is használ, s amelynek romlását az utóbbi évtizedekben oly sok negatív jelenség bizonyítja. Archaikus edény Kazinczynak – írja a művész az egyik alkotás alá, amelynek betűhalmazából nyelvünk legszebb szavait is kirakhatnánk – ha egyáltalán ismernénk őket. Vagy épp azokat az új kifejezéseket, amelyekkel ma is tovább gazdagítja a nyelvet a kortárs költészet, irodalom. Ézsiás műveinek másik csoportját ezek az alkotások, pontosabban Papp Tibor József Attila-díjas költő, a Magyar Műhely folyóirat létrehozójának költeményei inspirálták, amelyek közül néhány „szó szerint”, de a szobrász jellegzetesen konstruktív, geometrikus formálásában megjelennek a kiállítóterem falán fő reliefekben.
Vizuális költészet a szobrászat nyelvére fordítva? Vagy olyan szobrászat, amelyet a konstruálás törvényszerűsége mellett a a nyelv inspirálta játékosság, felszabadultság jellemez? Ez is, az is jellemző Ézsiás Istvánra, ahogyan jellemző rá a klasszikus avantgárd mestereihez, az általuk teremtett tradíciókhoz való hűség és az a szándék, hogy a XX. század jelenségeit a művészet, a kultúra egészének nagy folyamataiba illesztve szemlélje. Több alkotásának is a Geometria Pannonia címet adta, az egyiken sötétre festett lapokat, tengelyeket látunk, inkább a teret kijelölő síkot, erővonalat, mintsem homogén tömegeket alkotó formákat. Érzékeltetik a mű és az azt körülvevő tér kapcsolatát, de nem jelölik ki pontosan, a mű részei között átlátva a tér újabb dimenziói sejlenek fel előttünk.
A nyelvújítás folyamata figyelhető meg e művekben is, ahogyan az azoknál az alkotóknál is történt, akik előtt a tárlat néhány műve tiszteleg (Hommage a Moholy-Nagy, Joan Miró, a múzeum előtti kertben lévő szoborparkban pedig Piet Mondriant idézi Ézsiás 1998-as szobra). A művek anyagválasztásánál, a részletek összeillesztésénél, a színhasználatnál pedig újra és újra érzékelhetjük, hogy e tisztelettel nagyon is jól összeegyeztethető az, hogy Ézsiás nem a mesterek példáját követve, hanem – immár mesterként maga is – a művészet logikája szerint építette fel pályáját, szerezte meg kiváló anyagismeretét, alakította ki sajátos konstruálási módszerét, gazdagítja festői értékekkel plasztikai világát. Ezért hiteles szobrászata, s ezért érdemes figyelni annak a vizuális nyelvnek a sajátos fordulataira, amelyeket Kazinczy vagy mások előtt tisztelegve, de elsősorban a harmadik évezred közönségéhez szólva kialakít.
(Ézsiás István szobrászművész tárlata, Hajdúszoboszló, Nemzetközi Modern Múzeum, október 1-jéig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.