A MÁV-csoport szervezeti átalakításáról, a vasúttársaság és az állam közötti ingatlanrendezés felgyorsításáról, valamint a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakításáról írt a kormány részére egy nem nyilvános előterjesztést Antali Károly. A lapunk birtokába jutott, július 31-én véglegesített anyag négy alapproblémát határoz meg a szektort érintően: a vasúti és a közúti közlekedés párhuzamosságait, a MÁV-csoport „indokolatlanul magas” működési költségeit, azt, hogy megszorító és takarékossági intézkedések szükségesek, és hogy 2010-ben negyvenmilliárd forinttal kevesebb pénz jut közösségi közlekedésre. A dokumentum ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy ekkora elvonás – figyelmen kívül hagyva az inflációs hatásokat és az áfaemelés következményeit – változatlan feltételek mellett 110 milliárd forintos veszteséget okozhat, elsősorban a MÁV-csoportnál.
Éppen ezért az előterjesztés „reform erejű” intézkedéseket javasol a vasúti ágazat átalakításában és a helyközi közlekedésben, amelyek – miként Antali Károly fogalmazott – „gyors végrehajtását szükségessé teszi az IMF felé tett vállalás a MÁV finanszírozásának átalakítására vonatkozóan”. Az előterjesztő a témában többször egyeztetett a „válságkezelő kabinettel” (a dokumentumra ennek ellenére odaírták, hogy az nem tekinthető a kormány álláspontjának, mert a kormány még nem tárgyalta), a javaslat kidolgozásánál szempont volt, hogy az állampolgárok számára „még megfelelő színvonalon” tudják biztosítani a jövőben is a közösségi közlekedést, hogy ne növekedjen a terület vesztesége, és hogy az állam stratégiai érdekei se sérüljenek.
*
Antali Károly kezdeményezné a MÁV-csoport profiltisztítását, hogy a pályaüzemeltetés és a személyszállítási tevékenység átlátható legyen, és a „valódi igényekhez alkalmazkodjon”. A két üzletág hatékony működéséhez „jogi, szervezeti és reorganizációs” feladatokat is meghatároz a szerző. – Felül kell vizsgálni az átalakításra és vezetésre vonatkozó felelősségi rendszert, és vizsgálni szükséges egy potenciálisan nemzetközi szakértőkből, külső tanácsadókból álló menedzsment igénybevételének lehetőségét – írja Antali Károly a kormánynak.
A kormánybiztos „méretgazdaságos”, a regionális közszolgáltatási rendszerhez igazodó, piaci elven működő Volán-cégeket képzelt a jövőbe, amelyek 2012 után is versenyképesek.
Az előterjesztés szerint a 2009 decemberében kihirdetendő közszolgáltatási menetrendben „korlátozott mértékű” szolgáltatások lesznek központi és regionális bontásban, a párhuzamosságok kiszűrésével. A jövő évi költségvetés elfogadásáig pedig felülvizsgálnák a jelenlegi tarifarendszert, a kedvezményeket és azok elszámolási módját. Az ingatlanvagyonnal kapcsolatban is vannak elképzelései Antali Károlynak, aki szerint halaszthatatlan a MÁV Zrt. és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. közötti ingatlanrendezés és átértékelés, amellyel biztosítható a társaság átmeneti, illetve folyamatos finanszírozása. Az intézkedések elvárt eredménye, hogy a 2009-es adatokhoz képest három év átlagában 15 százalékkal csökkenjenek elsősorban a MÁV-csoport költségei. – A tervezet szoros összefüggésben áll a kormányprogram megjelölt válságkezelő intézkedéseivel, a konvergenciaprogrammal és az IMF-megállapodással – olvasható a dokumentumban, amely uniós elvárásokkal is magyarázza a lépések szükségességét. Antali Károly előterjesztésének végén megfogalmazott egy kormányhatározatot is, amelyben a „reformtervek” megvalósulásáért különböző feladatokat ad a kormány tagjainak, és nem mellékesen magának is jelentős befolyást biztosít.
A szöveget nagyrészt már jóvá is hagyta a kormány (amely egyébként magát az előterjesztést július 31-én még nem is tárgyalta, és nem is hagyta jóvá), és Bajnai Gordon miniszterelnök aláírásával már ki is hirdették a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározatot az augusztus 7-i Magyar Közlönyben. Figyelemre méltó, hogy a közlönyben meghatározott, egyes feladatok megoldására vonatkozó határidők szorosabbak, mint ami Antali Károly eredeti szövegében olvasható, vagyis a kabinet rohamléptekben tervezi a közlekedési reformot.
A kormánybiztos feladata a Budapest elővárosi és regionális integrált közlekedés jövő évi menetrend-koncepciójának kialakítása (határidő: augusztus 24.), a regionális alapon működő közösségi közlekedés szervezeti struktúrájának kidolgozása (határidő: augusztus 31.). Antali Károlynak a pénzügyminiszterrel (a közlönyben az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszterről írnak) együttműködve szeptember 15-ig le kell tennie az asztalra egy, a Volán-társaságok szervezeti átalakítására vonatkozó javaslatot szintén. Szeptember 30-ig kell elkészülnie annak a javaslatnak, amely alapján biztosítható, hogy a „létrejövő pályavasúti tevékenységet ellátó társaság” által kezelt ingatlanvagyon kizárólag a vasúti pályára és tartozékaira terjedjen ki. Augusztus 31-ig pedig létre kell hozni egy, a vasúttársaság és az MNV közötti megállapodást, amely a rendezetlen jogállású ingatlanállomány tulajdoni, használati viszonyait tisztázná.
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
