Átszervezési rohamot indít a kormány

Nemzetközi szakértőkből, külső tanácsadókból álló menedzsmentre bíznák a MÁV-csoport átszervezését – derül ki a lapunkhoz eljutott, nem nyilvános előterjesztésből. A dokumentum szerint a „reform erejű” lépések gyors végrehajtását az IMF-nek tett vállalások is szükségessé teszik. Közben a Volánnál és a MÁV-nál működő szakszervezetek bejelentették: készek a sztrájkra a közösségi közlekedés tervezett átalakítása miatt.

Török László
2009. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV-csoport szervezeti átalakításáról, a vasúttársaság és az állam közötti ingatlanrendezés felgyorsításáról, valamint a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakításáról írt a kormány részére egy nem nyilvános előterjesztést Antali Károly. A lapunk birtokába jutott, július 31-én véglegesített anyag négy alapproblémát határoz meg a szektort érintően: a vasúti és a közúti közlekedés párhuzamosságait, a MÁV-csoport „indokolatlanul magas” működési költségeit, azt, hogy megszorító és takarékossági intézkedések szükségesek, és hogy 2010-ben negyvenmilliárd forinttal kevesebb pénz jut közösségi közlekedésre. A dokumentum ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy ekkora elvonás – figyelmen kívül hagyva az inflációs hatásokat és az áfaemelés következményeit – változatlan feltételek mellett 110 milliárd forintos veszteséget okozhat, elsősorban a MÁV-csoportnál.
Éppen ezért az előterjesztés „reform erejű” intézkedéseket javasol a vasúti ágazat átalakításában és a helyközi közlekedésben, amelyek – miként Antali Károly fogalmazott – „gyors végrehajtását szükségessé teszi az IMF felé tett vállalás a MÁV finanszírozásának átalakítására vonatkozóan”. Az előterjesztő a témában többször egyeztetett a „válságkezelő kabinettel” (a dokumentumra ennek ellenére odaírták, hogy az nem tekinthető a kormány álláspontjának, mert a kormány még nem tárgyalta), a javaslat kidolgozásánál szempont volt, hogy az állampolgárok számára „még megfelelő színvonalon” tudják biztosítani a jövőben is a közösségi közlekedést, hogy ne növekedjen a terület vesztesége, és hogy az állam stratégiai érdekei se sérüljenek.
*
Antali Károly kezdeményezné a MÁV-csoport profiltisztítását, hogy a pályaüzemeltetés és a személyszállítási tevékenység átlátható legyen, és a „valódi igényekhez alkalmazkodjon”. A két üzletág hatékony működéséhez „jogi, szervezeti és reorganizációs” feladatokat is meghatároz a szerző. – Felül kell vizsgálni az átalakításra és vezetésre vonatkozó felelősségi rendszert, és vizsgálni szükséges egy potenciálisan nemzetközi szakértőkből, külső tanácsadókból álló menedzsment igénybevételének lehetőségét – írja Antali Károly a kormánynak.
A kormánybiztos „méretgazdaságos”, a regionális közszolgáltatási rendszerhez igazodó, piaci elven működő Volán-cégeket képzelt a jövőbe, amelyek 2012 után is versenyképesek.
Az előterjesztés szerint a 2009 decemberében kihirdetendő közszolgáltatási menetrendben „korlátozott mértékű” szolgáltatások lesznek központi és regionális bontásban, a párhuzamosságok kiszűrésével. A jövő évi költségvetés elfogadásáig pedig felülvizsgálnák a jelenlegi tarifarendszert, a kedvezményeket és azok elszámolási módját. Az ingatlanvagyonnal kapcsolatban is vannak elképzelései Antali Károlynak, aki szerint halaszthatatlan a MÁV Zrt. és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. közötti ingatlanrendezés és átértékelés, amellyel biztosítható a társaság átmeneti, illetve folyamatos finanszírozása. Az intézkedések elvárt eredménye, hogy a 2009-es adatokhoz képest három év átlagában 15 százalékkal csökkenjenek elsősorban a MÁV-csoport költségei. – A tervezet szoros összefüggésben áll a kormányprogram megjelölt válságkezelő intézkedéseivel, a konvergenciaprogrammal és az IMF-megállapodással – olvasható a dokumentumban, amely uniós elvárásokkal is magyarázza a lépések szükségességét. Antali Károly előterjesztésének végén megfogalmazott egy kormányhatározatot is, amelyben a „reformtervek” megvalósulásáért különböző feladatokat ad a kormány tagjainak, és nem mellékesen magának is jelentős befolyást biztosít.
A szöveget nagyrészt már jóvá is hagyta a kormány (amely egyébként magát az előterjesztést július 31-én még nem is tárgyalta, és nem is hagyta jóvá), és Bajnai Gordon miniszterelnök aláírásával már ki is hirdették a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározatot az augusztus 7-i Magyar Közlönyben. Figyelemre méltó, hogy a közlönyben meghatározott, egyes feladatok megoldására vonatkozó határidők szorosabbak, mint ami Antali Károly eredeti szövegében olvasható, vagyis a kabinet rohamléptekben tervezi a közlekedési reformot.
A kormánybiztos feladata a Budapest elővárosi és regionális integrált közlekedés jövő évi menetrend-koncepciójának kialakítása (határidő: augusztus 24.), a regionális alapon működő közösségi közlekedés szervezeti struktúrájának kidolgozása (határidő: augusztus 31.). Antali Károlynak a pénzügyminiszterrel (a közlönyben az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszterről írnak) együttműködve szeptember 15-ig le kell tennie az asztalra egy, a Volán-társaságok szervezeti átalakítására vonatkozó javaslatot szintén. Szeptember 30-ig kell elkészülnie annak a javaslatnak, amely alapján biztosítható, hogy a „létrejövő pályavasúti tevékenységet ellátó társaság” által kezelt ingatlanvagyon kizárólag a vasúti pályára és tartozékaira terjedjen ki. Augusztus 31-ig pedig létre kell hozni egy, a vasúttársaság és az MNV közötti megállapodást, amely a rendezetlen jogállású ingatlanállomány tulajdoni, használati viszonyait tisztázná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.