Elégiák

k ö n y v e s h á z

Thimár Attila
2009. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mészöly Miklós a második világháború utáni magyar próza különlegesen fontos szerzője, finom gondolatszövésű és hihetetlenül éles optikájú prózájával kitüntetett figyelmet szerzett magának a kritikai kánonban. Az ő árnyékából nőttek ki az ezredforduló és napjaink jeles elbeszélői. Sokat elemzett regényei, elbeszélései, illetve esszéi mellett érdemes újra- és újraolvasnunk nem epikai műveit is: drámáit vagy éppen egész kötetre rúgó verseit. Elégia című költeményének pedig az ad kiemelkedő jelentőséget, hogy ezt a hosszú verset nem verseskötetébe (Esti térkép) szerkesztette be, hanem 1985-ben Merre a csillag jár című kötetének végére állította.
Fogarassy Miklós esszékötetében mintegy három felvonásban találkozunk a művel. Először magát a szöveget olvashatjuk a korábbi megjelenés alapján, Mészölynek a szöveghez fűzött rövid jegyzeteivel. A második részben a vers „külső kontextusát” vizsgálja az irodalmár: elhelyezkedését az életműben, tartalmi, megszólalásbeli hasonlóságát más Mészöly-szövegekkel. Itt találjuk az összevetést A pásztor háza című Alfred de Vigny-verssel, ahonnan az Elégia mottóját választotta Mészöly. A harmadik, egyben leghoszszabb egység a vers elemzése, amely a szöveg számozott versszakainak rendjében kíséri figyelemmel a költemény gondolati sodrát.
Fogarassy megközelítésének fókusza Mészöly személye. Részben biográfiai személyként vizsgálja: a vers születésének időszakában milyen ösztöndíjat kapott, hova utazott. Részben alkotás-lélektani vonatkozásban: milyen hangulatú, milyen gondolati tartalmú verseket és prózát írt akkoriban a szerző, illetve levelezésében, nyilatkozataiban miként utalt e hosszú mű megszületésére. E megközelítésnek hátránya, hogy olyan területeket emel be a szöveg terébe, amelyeknek a vershez való kapcsolatáról, netán a megíráshoz kötődő ok-okozati viszonyáról csak meglehetősen óvatosan nyilatkozhatunk. Az a körülmény például, hogy az írónak viszonylag pontos határidőre kellett befejeznie a szöveget 1980-ban, amerikai utazása előtt, még nem ad túl sokat a vers értelmezéséhez. Az elemző is érzékelte e problémát, mondatait néha erősen feltételesen fogalmazta meg. Az elemzés esszéisztikus, szubjektív hangnemét az is erősíti, hogy a szerző saját olvasói tapasztalatairól számol be, a Mészöly-szakirodalom megállapításait, más szövegekről szóló elemzések tapasztalatait csak kismértékben építi be saját szövegébe. A vers részletesebb poétikai elemzése megmutathatta volna azt az érdekes összefüggést, amely fennállt Weöres Sándor versei mélyén meghúzódó világszemlélete és Mészöly sok tépelődéssel kiküzdött világképe között, azzal együtt, hogy a fiatalabb szerző korántsem törekedett olyan szigorú formai és zenei fegyelemre, mint pályatársa. Az Elégia éppen hídszerepe miatt lehet érdekes számunkra, ugyanis a Nyugat harmadik nemzedékének, illetve kortársainak számos poétikai kezdeményezését igyekszik folytatni, továbbvinni a XX. század végén.
Fogarassy Miklós esszékötetének elvitathatatlan érdeme, hogy felhívja figyelmünket Mészöly eddig kevéssé elemzett s a nagyregényekhez képest háttérben álló művére. Az Elégia gondolati vibrálása, az indulatok finom tüze a már kanonizált szövegek mellé emeli ezt a művet, érdemes tehát újraolvasnunk versszakait, és együtt elgondolkodnunk az élet, a lét nagy kérdéseiről.
(Fogarassy Miklós: „Még nem kelt fel a nap.” Mészöly Miklós Elégiája. Kalligram Kiadó, Pozsony–Pest, 2009. Ára: 1800 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.