Elfeledve rozsdásodott a magyar család autója, aztán megtörtént a csoda

Más alighanem bontóba vitte volna a pajtában ácsorgó Peugeot 406-ot, amely veteránnak túl fiatal, élményt szerezni túl kis teljesítménynű, szimplán használni pedig túl romos állapotú volt. Ám egykori első gazdája fantáziát látott a teljes felújításában – érzelmi kötődések miatt, szép ajándéknak szánva.

2025. 07. 26. 13:40
Fotó: Restomodauto Kft.
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen ritka, hogy valaki egy nem veteránkorú, legtöbbek által filléres használt autónak tartott Peugeot 406 feltámasztására szánjon sok pénzt és energiát, hacsak az nem egy elegáns kupé, izmos V6-os, szép állapotban megőrzött példány, urambocsá Taxi filmes replika. Ám a francia márka hazai vezérképviselete épp egy ilyen kivételes esetről adott ki közleményt, amit az alábbiakban olvashatnak, ékes példáját mutatva annak, hogy olykor a racionális érvek felett állhatnak az emocionális szempontok – és éppen ez a szép az autók iránti rajongásban.

Fotó: Restomodauto Kft.

Nem volt rá szükség, de eladni sem akarták 

Történetünk még az előző évezredben, 1998-ban kezdődik, amikor egy palackzöld Peugeot 406-os a szalonból boldog tulajdonosához került. Az 1,6-os benzines autó gazdagon felszerelt példány volt, hiszen akkoriban például a klíma még nem volt magától értetődő. A kocsi hosszú éveken át szolgálta a családot, a megbízható mindenest főként az édesanya hajtotta: napi használatban volt, miközben a gyerekeket vitte iskolába vagy a heti bevásárlást intézte. 

Fotó: Restomodauto Kft.

Az élet azonban úgy hozta, hogy a kényelmes Peugeot szolgálataira nem volt többé szükség, de eladni sem akarták, ezért egy fészer mélyére került. Végül több mint egy évtized lett a kényszerű leállásból, s közben 

a 406-os utastere csendben őrizte az emlékeket: az apró játékokat az ülés alatt, a hatlemezes CD-tárat a csomagtartóban.

Sajnos ez esetben nem volt szó példás konzerválásról, a por ellepte az autót, leeresztettek a kerekek, az igazi rombolást pedig az alulról érkező pára miatt burjánzó rozsda jelentette, mely a legeldugottabb helyeket is támadta.

Fotó: Restomodauto Kft.

Tavaly szeptemberben aztán a férj gondolt egy merészet, és azt tervezte, másodszor is meglepi a feleségét ugyanazzal az autóval. Átküzdötte magát a bő egy évtized alatt felgyülemlett lomokon, ami alatt az öreg Peugeot-t rejtőzött, megvívott a makacs pókhálókkal, de végül sikerrel járt. Úgy vélte, hogy valahol mélyen az idős Peugeot-ban még pislákol az élet, ezért profik segítségét kérte a régi családtag feltámasztásához. Ekkor került az autó a Restomodauto Kft-hez, akik némi fejvakarás után vállalták a reménytelennek látszó esetet.

Fotó: Restomodauto Kft.

Ébredés a hosszú Csipkerózsika-álomból

Nem csak az jelentette a kihívást, hogy építsék teljesen újjá a sötétzöld 406-ost, hanem az is, hogy karácsonyig, azaz három hónap alatt végezzenek mindennel – beleértve a vizsgáztatást és a forgalomba helyezést is. Amikor a restaurátor csapat megkapta az autót, csak egy rozsdás bontószökevényt láttak. A karosszéria egyes részeinek állapota (különösen a hossztartóké és a belső küszöböké) gyakorlatilag menthetetlen volt. „Ezeket az elemeket mi magunk gyártottuk le" – mesélték a szakemberek, utána következhetett csak az alvázvédelem, majd a teljes fényezés. 

Fotó: Restomodauto Kft.

Ezzel párhuzamosan a csapat másik fele dolgozott a műszaki feladatokon: egy bontott, de jó állapotú motort kapott a 406-os, mivel a régi főtengelye már nem fordult át, olyan mértékben pusztította el az idő és az olajsár. 

Teljes egészében felújították a váltót, a futóművet és a féket is.

A kopó-fogyó alkatrészek cseréje magától értetődő volt, csakúgy, mint a belső kárpitozás és a műszerfal újraélesztése. Utóbbival akadt is egy kis gond, hiszen az elektromos rendszer sem szereti, ha sokáig áll, de végül sikerült minden titokzatos hibát feltárni és orvosolni.

Fotó: Restomodauto Kft.

Vajon sikerült végezni határidőre?

A restaurálás egyik kihívása nem technikai, hanem szobrászati jellegű volt: a sok hegesztés okozta hőterhelés miatt a lemezek kissé deformálódtak. Ezért az ajtókeretek sem pont ott voltak, ahol lenniük kellett volna, az illesztéseket újra kellett pozícionálni, méghozzá gyári pontossággal. Egy Peugeot mégsem konghat ajtócsukáskor, mint egy Wartburg… Érdekes módon a belső tér viszonylag jól átvészelte az eltelt évtizedeket: a hosszú állás sem a kárpitokat, sem az ülések szivacsozását nem tette próbára: a mélyápolás és az alapos takarítás csodát tett.

Fotó: Restomodauto Kft.

S hogy megérte-e mindez? Természetesen. Az autó mára ugyanolyan jó állapotban van, mint újkorában – állítják a felújítók, akik teljesítették a három hónapra vállalt ígéretüket, és életet leheltek a Peugeot-ba. 

Hogy azóta mi lett vele, sajnos, nem tudjuk, mert az átadás után a szerviz elvesztette a kapcsolatot a kocsival.

Az biztos, hogy a palackzöld 406-os a pályafutása során másodszor volt gyönyörű karácsonyi ajándék, s reméljük, hogy makulátlan küllemének és hibátlan műszaki állapotának köszönhetően alkalmanként újra járja az utakat - egy család megbecsült emlékeként.

Fotó: Restomodauto Kft.
Fotó: Restomodauto Kft.


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.