Ez egy tanulságos motorcsere-történet arról, hogy mi minden várhat az autóra és a gazdájára, ha a technika úgy 350 ezer kilométer környékén bemondja az unalmast. A derék módon szolgáló és meglepően takarékos (kb. 7,5 l/100 km) Trafic egy piros lámpás megállásnál háromhengeres üzemmódra váltott, a vezérlés kényszerüzemmódba kapcsolt – innentől füstölés-pöfögés következett hazáig (körülbelül két kilométer). Szemrevételeztük, újraindítottuk, de semmi, még egy autószerelő ismerős is csak tanácstalanul vakarta a fejét.

Egyértelmű diagnózis: motorcsere
Ezután telefonáltunk Nyéki Ákosnak Balassagyarmatra, majd egy autószállító trélerrel a Trafic megkezdte útját ugyanabba a szervizbe, ahol a két és fél évvel ezelőtti részleges felújítást is elvégezték. A megbontás után gyorsan kiderült, hogy az egyik henger szelephimbái egész egyszerűen kiestek a helyükről, a kopásvizsgálat pedig olyan értékeket mutatott, hogy a motorcsere lett az egyetlen járható út. Felújított vagy bontós dízelmotor legyen? – szólt a kérdés, ám a nagyságrendileg egyharmados költségarány utóbbi felé billentette a mérleg nyelvét.

Következett a megfelelő egység felkutatása, de csak az M9R motor 782-es kódjelű verziója jöhetett számításba, mégpedig a hűtőkör-kiállások, a csatlakozók és a bekötések okán.
Nos, a donor Ausztriából érkezett, a típusbizonyítvány szerint 221 ezer kilométeres futással,
működőképesen, de minden periféria-alkotóelemtől mentesen. Még jó, hogy a 2022 novemberi nagyszerviz során a porlasztócsúcsoktól kezdve a vezérlésen át a komplett kuplungszerkezetig mindent kicseréltek, ami a motor megbontása nélkül megoldható volt – ezek mehettek is az új egységre.

Meglepetés a szívátültetés után
A cseremotor tehát új esélyt kapott, ám az összeszerelést követő próbaút során kiderült, hogy szórja az olajat. Újabb visszabontás, újabb hiba, újabb javítás! Ennek során a hengerfej merevítésének zsákfuratánál hajszálrepedést észleltek, amelynek oka, hogy korábban valószínűleg a kelleténél hosszabb csavart hajtottak be ide. Lézerhegesztés volt a megoldás, ahogy a sebességváltó-ház kiválasztó tengelyénél is ezt az eljárást kellett alkalmazni.

Szerencsére ugyanis még a végső összeszerelés előtt kiderült, hogy ez a tengely kotyog a házában, a tönkrement szimmering (korrózió) miatt berohadtak a tűgörgős kosarak, a tengelyszár pedig nemes egyszerűséggel berágódott.
Lézerhegesztéssel „felhordták” az anyagot, majd jöhetett a mikronra köszörülés, aztán az újbóli beépítés.
A Trafic talpra állításához szükség volt a generátor szabadonfutó csapágyának cseréjére, a turbókoszorú felújítására, új résnyomócsőre, új első kerékcsapágyak beépítésére és a féltengelyek felújítására is.

Mindezek után jöhetett a kormányablakos ügyintézés (új motorszám), majd a műszaki vizsga. Összességében a 2008-as évjáratú Renault furgon javítása időben és anyagilag is áldozatokkal járt, de utóbbi még mindig a töredéke egy fiatalabb jármű beszerzései költségének, és okkal bízhatunk benne, hogy néhány további évig derekasan helyt fog állni.

Cikkünk elkészítéséhez a balassagyarmati Nyéki Autóház nyújtott segítséget.