Fotók a nagy háborúból

Ahogyan a budapesti Robert Capa-kiállítás is mutatja, a fotótörténet nagy teljesítményei, nevei a spanyol polgárháborúhoz, illetve az azt követő konfliktusokhoz kötődnek. A prágai várban szeptember 30-ig látható tárlat azt bizonyítja, hogy már az első világháborúban is születtek szenzációs felvételek, s a nagyközönség számára sokáig ismeretlen anyag további felfedezéseket is ígér.

P. Szabó Ernő
2009. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Prága)

Tényleg sok mindent keres a látogató a Kisoldal, a Mala Strana szűk utcácskáin, végtelennek tűnő lépcsősorain a prágai vár felé kapaszkodva, de első világháborús felvételeket bizonyosan nem. Részben azért, Mert a Szent Vitus-székesegyház, az Arany utcácska és a középkor évszázadait idéző sok-sok építészeti emlék, a Hradzsin állandó kiállításai akár több napra is elegendő látnivalót kínálnak. Részben azért, mert az első világháborúhoz, ahogyan a jövőt még nem sejtő kortársak nevezték, a nagy háborúhoz nem a fotográfusok, hanem a tábori festők, rajzolók tevékenységét társítjuk, még akkor is, ha a magyar fotótörténet jó néhány kiemelkedő alkotása is ehhez a háborúhoz kötődik. Azok a könnyen kezelhető, könnyű fényképezőgépek valóban csak a húszas években jelentek meg, amelyeket a haditudósítók használtak, s amilyennel Capa is készítette a spanyol polgárháborúban világhírűvé vált felvételét, A milicista halálát – amely egyébként valószínűleg nem éles helyzetben, hanem helyzetgyakorlatok során készült, s talán azt a pillanatot örökíti meg, amikor az elővigyázatlanul pózoló katonát valóban eltalálja egy nem várt, ellenséges lövedék.
Mintha csak a Capa-fotók előképe lenne az a felvétel, amely éppen húsz évvel korábban készült a nagy háborúban, valahol a galíciai fronton, s amely sok száz társával együtt szinte máig ismeretlen maradt a nagyközönség számára. A képen rohamozó katonákat látunk, az előtérben a kardját magasra emelő, rohamot vezénylő parancsnokukkal. Két elesett harcos is látható a fotón, a katonák arca, tartása, mozgása azonban arra utal, hogy nem valódi rohamról, hanem gyakorlatozásról van szó. Az is lehet – lévén, hogy nem újságnak készült, példányszámot növelő képről van szó –, hogy az ismeretlen fényképész nem is akarta éles helyzetnek beállítani a szituációt, egyszerűen dokumentált, de az is lehet, hogy a tábori festők, rajzolók számára készített nyersanyagot.
Mintegy százötven fotó szerepel a vár Mária Teréziáról elnevezett szárnyában megrendezett, Gyalog az első világháborúban – Egy ismeretlen katona lencséjén keresztül című kiállításon, amely éppen azért válhat a látogató számára revelatív élménnyé, mert a képek készítője lemond a látványos, patetikus beállításokról. Igaz, lemond a kedvenc világháborús hősünkhöz, Svejkhez kötődő humoros fordulatokról is. Minek is örülhettek volna a cseh katonák 1917-ben Galíciában vagy Isonzónál? Ülnek a közös tábori latrinán, lapulnak a lövészárokban, földbe vájt bunkerben ünneplik a karácsonyt. Rohamoznak a hóban, s időnként a frontvonal mögött is felbukkannak. Az egyik képen Rudolf Passy ezredes vezetésével a 47. gyalogezred tagjai átkelnek egy hídon, egy másikon nyitott vagonban ülnek a katonák, talán az otthon és a front vagy két bevetés között. Talán még nem tudják, hogy a nagy háború névtelen hősei. Azt még kevésbé, hogy ezt a háborút egy még nagyobb, még végzetesebb követi.
(Gyalog az első világháborúban – Egy ismeretlen katona lencséjén keresztül. Prága, Hradzsin, Mária Terézia-szárny, szeptember 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.