Massa már túl van az életveszélyen

A 24. Forma–1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésén súlyos fejsérülést szenvedett Felipe Massa már nincs életveszélyben, azt azonban nem lehet tudni, hogy a bal szeme milyen mértékben károsodott, és a Ferrari pilótája folytathatja-e a versenyzői pályafutását. Massa balesete rávilágított arra, hogy az elmúlt években hiába fordítottak kiemelt figyelmet a biztonságra, az F–1 változatlanul roppant veszélyes üzem.

Munkatársunktól
2009. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Michael Schumacher visszatér? A Ferrari nem zárja ki, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher pótolja Felipe Massát. „Nem lenne helyes most rögtön igent vagy nemet mondani. Ezen a héten átgondoljuk Schumi valenciai bevetésének esélyeit, de természetesen Massa felépülése most mindennél fontosabb” – jelentette ki Stefano Domenicali csapatfőnök. A német pilóta 2006 októberében futotta 250. és egyben eddigi utolsó GP-jét. Pontosan 40 éves, hét hónapos és 20 napos lenne a következő vb-futamon, amelyet négy hét múlva rendeznek a spanyol kikötővárosban. Willi Weber, Schumacher menedzsere azonban kategorikusan cáfolta védencének visszatérését, hangsúlyozva, hogy a csapat az olasz Luca Badoer és a spanyol Marc Gené személyében két nagyszerű tesztpilótával rendelkezik.


Felipe Massa balesete szombaton percekkel a történtek után már kiemelt hír volt a nemzetközi médiában. Az időmérő edzés második fázisában az előtte haladó Rubens Barrichello autójáról leszakadt rúgó a sisakjának csapódott, ami 260 km/órás sebességnél nem nyújthatott teljes védelmet. Massa bal szeme felett betört, s a nyolcszáz grammos vasszerelvény roncsolta az eszméletét vesztő és a gumifalba vágódó versenyző koponyáját. Massát késlekedés nélkül először a Hungaroring sürgősségi ambulanciájára, majd mentőhelikopterrel az Állami Egészségügyi Központba (ÁEK), közismertebb nevén a Honvédkórházba szállították, ahol egyórás előkészítés után sikeres műtétet hajtottak végre rajta. A csontszilánkok eltávolítása mellett a legnagyobb problémát az jelentette, hogy a sérült agyi idegszövetében kisebb ödéma keletkezett. Ez akkor áll elő, amikor idegsejtek duzzadása miatt bekövetkező agynyomás-fokozódás zavarja az agy működését. Az operáció után az orvosok Massát vasárnap mesterséges kómában, lélegeztetőgépen tartották – ami ilyenkor megszokott eljárás a felépülés érdekében.
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában tegnap reggel már arról számolt be, hogy Massát egyre sűrűbben ébresztik fel, és passzív kommunikációra is képes. Azaz ha beszélnek hozzá, akkor visszajelzéseket ad, a kezét és lábát mozgatni tudja, ami mindenképpen jó jelnek tekinthető. Bocskai István közölte, hogy az elvégzett vizsgálatok is biztató eredményeket hoztak, így Európa egyik legkorszerűbb kórházában az extrém sérülések terén is jártas orvosok bizakodók, reményeik szerint elkezdődik Massa lassú felépülése. Hozzátette: vélhetően nem történt különösebb károsodás, de még nincsenek a gyógyulás azon fázisában, amikor ezt biztosan ki lehet jelenteni.
Hasonlóképpen nyilatkozott az AP amerikai hírügynökségnek a versenyzőt műtő Veres Róbert is, aki szerint Massa már nincs életveszélyben, de szemsérülése kihatással lehet további sportolói pályafutására. A pilótát tegnap a kórházban meglátogatta a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo, a családtagjai vele vannak, és teljes mértékben elégedettek a magyar orvosok munkájával.
„Várjuk Felipét a csapatnál, és biztos vagyok benne, hogy visszatér a Forma–1-be, méghozzá a legjobbak közé” – fogalmazott kora délután Di Montezemolo. S a nap során Massa állapota tovább javult, levették a lélegeztetőgépről, és beszélt a hozzátartozóival.
Massa balesete rávilágított arra, hogy az elmúlt években hiába fordítottak nagy figyelmet a biztonságra a Forma–1-ben, a száguldó cirkusz világa változatlanul roppant veszélyes üzem, és további lépésekre van szükség. Ennek szellemében nyilatkozott az F–1-et irányító Bernie Ecclestone is. A The Sunnak kijelentette: nagyon komolyan veszik, ami Massával történt a Magyar Nagydíjon.
„Meg kell vizsgálni a sisaktechnológiát, és azt, hogy min lehet javítani. Elképzelhető, hogy más sportágaktól is tanulhatunk” – nyilatkozta Ecclestone a brit lapnak. Példaként hozta fel a jégkorongot, ahol a kapusnak – bár jól kell látnia – olyan szemvédője van, amely képes ellenállni „a puskagolyóként repülő korong” ütésének is.
Ide kapcsolódva David Coulthard úgy véli, hogy Massa életét már most is csak a fejlett technológiával készült sisak mentette meg. A Forma–1-ből tavaly kiszállt skót versenyző ugyancsak a The Sunnak azt mondta, hogy az idén használatos szénszálas anyagú sisakok tíz százalékkal erősebbek, mint a korábbiak. S ha ennek ellenére Massa sisakja úgy behorpadt, hogy a pilóta koponyája is megsérült, az azt jelenti, hogy a tavalyi évadban ugyanez a baleset valószínűleg végzetes lett volna. A Magyar Nagydíjat megelőző Red Bull utcai fesztiválon a budai Várban újra autóba ült Coulthard ugyanakkor azokkal nem ért egyet, akik azon a véleményen vannak, hogy az autókon fedett vezetőfülkét kellene kialakítani, mert szerinte az együléses versenyautók egyik ismérve éppen a nyitott fülke.

Kétszázezer alatt. A vasárnapi futamra 76 ezer néző váltott belépőt a Hungaroringre, a csütörtöki bokszutca-látogatást is figyelembe véve pedig összesen 186 ezren látogattak ki az idei Magyar Nagydíjra. Emlékezetes, hogy a tavalyi hétvégén rekordot döntve csaknem negyedmillióan voltak kint a mogyoródi pályán, de a gazdasági világválság miatt az idén valamennyi futamon visszaesést tapasztalhattunk, és a Brit Nagydíjat leszámítva a többi helyszínen jelentősebbet, mint nálunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.