Megoszt, eloszt, feloszt: kifoszt

Dr. Heintz Tamás
2009. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dr. Heintz TamásA minap Székely Tamás ismét osztott, most felosztott. Felosztotta az országot kilenc kórházi egységre. Végre örülhetnénk annak, hogy nem fordulhat elő többé olyan eset, hogy addig hurcolnak a mentősök súlyos sérüléseinkkel kórházról kórházra, amíg bele nem halunk. Ezentúl az ország kilenc kórházában tárt karokkal várnak. Akár meg is nyugodhatnánk. De nem tehetjük, mert a poszt-gyurcsányi éra megint tetten érhető: akkora a kapkodás és a zűrzavar az egészségügyi tárcánál (is), hogy néhány óra leforgása alatt harmadával nőtt a tervezett „szuperkórházak” száma: már tizenhárom intézménnyel számol a tárca. Erről persze a kijelölt intézmények vezetői mit sem tudtak. A súlyos tények és a tervezett intézkedések között tátongó szakadék ellenzéki képviselőként egyet mondat ki velem: ez már a végjáték! Közelít az öszszeomlás. De hogy is jutottunk idáig?
A címben alig elrejtve a régi, római mondás búvik meg: divide et impera, azaz: oszd meg, és uralkodj. Tudjuk jól, hogy kimondva vagy kimondatlanul, de totalitárius rendszerek előszeretettel használták az elmúlt évezredekben és használják ma is ezt a módszert alattvalóik, ellenfeleik legyőzésekor, leigázásakor. Ez a gondolat vált az utóbbi három év egészségpolitikájának is lényegévé, továbbfejlesztve a felosztás, elosztás, kifosztás módszertanával.
2006 nyarán Gyurcsány elkezdte a keserű mézet csepegtetni alattvalói és imádói csodálattól még kissé nyitott ajkaira, amelytől azok szeme is lassan elkerekedett.
Különféle hírek érkeztek a tervezett megszorításokról, száz és száz lépésről, piruettről, de hol van már ebben az időben „táncos Feri”? Homlokát – látszólag – gondfelhők lepték el, miközben folytatta azt a ki- és megegyezést, amelynek jelszava ez lett: Minden eladó! És a liberalizmus, az öngondoskodás, az „idiótáknak való” fokozott állami szerepvállalás kigúnyolása mellett, a háttérben Molnár Lajos egészségügyi miniszter és az Államreform Bizottság hathatós segítségével megindult a törvényalkotás egy nagy falat, egy biztos bevételt hozó konc megkaparintásáért: az egészségügy minél teljesebb magánosítása érdekében.
Gyurcsány, az egészségügyi kormányzatnak szabad kezet adva, végrehajtatta 2006 őszének legcsúfosabb törvénykezését: az öt egészségügyi reformtörvénnyel megalapozta az ellátórendszer mára tapasztalt súlyos zavarát, csaknem összeomlását.
Miközben mi, ellenzéki képviselők elkeseredett vitákat folytattunk a parlamentben a patikusok, a gyógyszerforgalmazás, az egészségügyi kamarák védelmében, számtalanszor figyelmeztettünk a vizitdíj bevezetésének káros hatásaira, tiltakoztunk a tervezett kórházbezárások, ágyszámleépítések miatt, addig egy vadászházban, Lovasberényben lázas osztozkodás folyt. A koalíció vezérei, súlyos emberei, minden szakmai alapot nélkülözve, politikai érdekeik mentén felosztották az országot, elosztották a kórházi ellátórendszer kapacitásait. A biztosításfelügyelet bevezetésekor pedig hiába mondtuk: ez az első lépés a nyereségérdekelt magánbiztosítók bevonásához az egészségügybe; csak lázas magyarázkodás, tiltakozás, gúny volt a válasz.
Azt a lényeges kérdést sem hagyhatjuk figyelmen kívül: a kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy lényegesen, mintegy 250-270 milliárd forinttal csökkenti az egészségügy kiadásait. Ez volt a konvergenciaprogram egészségügyet érintő, gyurcsányi, szocialista vállalása. És ennek nagyon gyorsan súlyos következményei lettek!
Ezt a szocialisták szinte napjainkig nem ismerték el, és folyamatosan az EU-ból érkező százmilliárdokkal érveltek: micsoda kórház- és létesítményfejlesztések következnek hamarosan. Csak azt felejtették el, vagy nem akarták kimondani, hogy a működtetéshez szükséges forrásokat magántőkéből kívánják pótolni.
Ennek érdekében már 2007 májusában lezajlott a második lovasberényi mutyi, ahol az Államreform Bizottság és a koalíció vezető politikusai a nyereségérdekelt biztosítási rendszer bevezetésének szükségességéről, vagyis a járulékok magánkézbe adásáról győzködték a lassan gyanút fogó, és a javaslatot csak húzódozva elfogadó, tisztességesebb frakciótársakat. De ehhez már új ember kellett, Molnár Lajos ment, Horváth Ágnes érkezett, s amíg el nem tűnt Afrika vadonjában azért, hogy egy valóságshow kedvéért gumikötélen himbálózzon, mindent megtett azért, hogy a 2006-ban elhatározott tervet, a mindenáron való privatizációt végrehajtsa.
Az egészségügyi ellátórendszer eközben – látszólag – lényeges zavar nélkül működött. Igaz, hogy 2007 tavaszától fizethettük a vizit és ápolási díjat, igaz, hogy sokan lényegesen többet fizettek a gyógyszereikért, gyógyászati segédeszközeikért, igaz, hogy nőttek a várólisták, s arról is lehetett hallani, hogy nem ért ki időben a mentő, nem kapott időben ellátást valaki – de a rendszer működött. A kormányzat pedig diadalittasan közölte 2007-ben és 2008-ban is: az ellátórendszer szufficittel zárt. Ilyen csodát pedig még nem láttak Európában. Az állami egészségügyi ellátórendszer nyereséges lett. Nosza, adjuk el! Osszuk el, vegyük meg – és uralkodni fogunk!
Azonban apró, a szocialisták számára első megközelítésben jelentéktelen porszem került a rendszerbe: az Orbán Viktor által még 2006. október 23-án meghirdetett, vizitdíjat eltörlő népszavazást végül is 2008 tavaszára ki kellett írni, ahol olyan döntő fölénnyel nyert az ellenzéki vélemény, amely Horváth Ágnes bukásához és a koalíció „médiaszakadásához” vezetett. A kialakult helyzetben látszólag megingott a szocialisták magánosító törekvése, de csak látszólag. Nem felejtendő el Lendvai Ildikónak, az MSZP elnökének többszöri kiállása a privatizáció mellett:
„Az egészségbiztosítási pénztárakról szóló törvényjavaslat olyan, amelyet baloldali ember nyugodt szívvel támogathat.” (MTI., 2007. december 11.); „Az egészségügyi reform folytatódik, talán szélesebb körben is, mint ahogyan a pénztártörvény törekedett rá.” (Mszp.hu, 2008. április 7.).
A folyamatos tönkretétel, a forráskivonás, a fokozódó működési zavarok ráirányíthatták – volna – végre a közfigyelmet az MSZP végzetes stratégiájára, ám az élet újra Gyurcsány és a kormányzat segítségére sietett: 2008 nyarán kirobbant a gazdasági válság. És azóta mindenért kizárólag ez a felelős, a felelőtlen kormányzásról ritkán esik szó.
A következő egészségügyi minisztert sokan megváltóként üdvözölték, de hamar nyilvánvalóvá vált: Székely Tamás ugyanazt folytatja, mint elődei: hiszen már minden el van végezve, csak hagyni kell, hogy a dolgok menjenek a maguk útján. És mennek is! A kórházak csődbe, az orvosok, szakdolgozók külföldre, a patikusok tönkre. A betegek pedig? A nemrég csődbe ment HospInvest némileg módosíthatja a szocialisták privatizációs elképzeléseit. Mindez számukra csak egyet bizonyíthat: ilyen „apró falatokkal” nem is érdemes nekifogni. Vajon milyen megoldás van még a tarsolyukban, amelyet a hátralévő fél év alatt szeretnének megvalósítani? Mert még biztosan nem adták fel.
Bár 2009 áprilisában – klónozással – új kormányfő került a miniszterelnöki székbe, de ő sem tesz mást kisfiús mosolyával, mint elődje. Bár láthatólag őt nem nyomasztja a felelősség súlya, nem nyomja a vállát „egy nemzet terhe”, mint elődjéét. És a szocialista párthoz sem kötődik úgy, tehát „lemoshatja a gyalázatot”, elviheti könnyedén a balhét, amíg a balliberális társaság egy kis lélegzethez jut. Eközben a gyógyulni vágyó betegnek mindenki ellenséggé válik: a túlterhelt, alulfizetett egészségügyi dolgozók, a csőd szélén álló patikusok, sőt az a módosabb beteg is, aki itt-ott megvásárolja CT-vizsgálatát, epekő-eltávolítását. A betegtársadalom is atomjaira hullik: a megosztás sikeres volt.
Eljutottunk tehát napjainkig, amikor már mindennaposakká váltak a botrányok az egészségügyben: műtétek maradnak el, késnek a mentők, folyamatosan nőnek a várólisták, meg kívánják szüntetni a hat dioptria alatti szemüvegek támogatását, a fogpótlás támogatását, korlátozzák a daganatos betegek ellátását. Közben olyan gumicsontokat dobálnak be a köztudatba, mint az őssejtterápia, a pénzért végzett rákdiagnosztikai vizsgálatok vagy a közelmúltbeli szerződés EU-pénzből finanszírozott kórházak rekonstrukcióiról. Ezek persze mind fontos, de nem alapvető, lényegi kérdések. Mert a lényeg, mondjuk már ki: az ellátórendszer olyan válságban van, ami azonnali beavatkozást igényel, s bár a betegség egy adott időpillanatban csak a társadalom kisebb részét, töredékét érinti, ne felejtsük el: mindnyájan lehetünk, leszünk betegek egyszer! A társadalmi szolidaritás pedig, amelyet mára csaknem teljesen kiirtottak közülünk, nélkülözhetetlen a rendszer egyben és fenntartásához. Még akkor is, ha világválság van, alapos, felelőtlen és célját napjainkra majdnem bevégző szociálliberális uralkodás vége felé. Remélhetően…
A folytatáshoz azonban nem elegendő már a pénz. A rendszer kimondta: Game over. Új játék? Az alapoktól kell újraépíteni mindent. Ennek pedig lelke és lényege évszázadok óta az alapellátás… Kezdjük mielőbb!

A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.