Múltidézés és más különös jelenségek

Áthatotta a nosztalgia a Szigetet. Ez nem csak a fesztiválozókra lehet igaz. Volt olyan nap, amikor a Nagyszínpadon a tegnap jegyében követték egymást a koncertek.

Makrai Sonja
2009. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dílerek és tolvajok. A Hajógyári-szigeten dolgozó rendőröknek szemet szúrt pénteken öt román férfi, akik a szórakozók értékeit figyelték. Este átvizsgálták a ruhájukat, sátrukat, és 11 mobiltelefont, 4 digitális fényképezőgépet, több napszemüveget, pénztárcát, különböző címletű forintot és külföldi valutát találtak náluk. Korábban három szenegáli és két nigériai férfit állított elő a rendőrség a Sziget Fesztiválon kábítószerrel való visszaélés gyanújával.


Ismeritek a Stones-projektet? – kérdi Ana Moura szellősen üldögélő közönségétől az Amfiteátrum színpadán. Alkonyodik, ritka élmény, hogy fadót hallgatunk még a sötétség beállta előtt. A fiatal portugál énekesnő a Rolling Stones szaxofonosa, Tim Ries újabb feldolgozásmissziójának résztvevője volt, így elénekli nekünk a No Expectationst is. Rezignáltan, gyönyörűen, alig észrevehető kis füsttel a hangjában. Már ezért megérte. Az Al Di Meola-koncerten a hangosítás kezdetben pocsék. Di Meola ezt jelzi is többször. Szorongunk a tömegben, és pont az arcunkba fújják a marihuána füstjét.
Vannak szép emlékeink Al Di Meola korábbi fellépéseiről, a nosztalgia meg itt a Szigeten amúgy is szervezőerő helyenként. A Toten Hosen koncertjére ez visz a Nagyszínpadhoz, és nem bánjuk meg. A német punkrock zenekart mintha a konnektorba dugták volna, fergeteges. Nem érezzük nosztalgiának, ám az őket követő napon a nagyszínpadi koncertek teljesen a múltidézés jegyében telnek el. A nyolcvanas évek elején-végén útra kelt bandák, már-már a popmuzsika ikonjai lépnek színre, s bár mindannyian rossz bőrben vannak, zenéjükkel még fel tudják borzolni a kedélyeket. Lehet, hogy a brit Primal Scream koncertjén kevesebben vannak, de a glasgow-i illetőségű rock-elektro-acid alkotta vegyületet kidolgozó banda elég remek koncertet dob össze.
A drum’n’bass sötét oldalát képviselő ausztrál Pendulum a maga nemében jó választásnak bizonyul a def-techno legendás nagy öregjei, a Prodigy előtt. Monoton zenei világuk hallatára a nagyszínpad környékén lézengő tömeg másodpercek alatt óriásivá duzzad. A Prodigy-koncert ütősnek ütős, de kaotikus muzsikájuk sava-borsa most elmarad. Az alternatív rockot játszó Placebo triója, kiegészülve muzsikustársakkal, kellemes meglepetés. Továbbra is az eltűnt idő nyomában járunk. Amióta Németh Juci elköszönt az Animától, és a maga útját járja, Prieger Zsolt zenekara erőteljes mélyrepülésbe kezdett. Koncertjük kiábrándító volt.
A világzenei színpad előtt a Csík zenekar muzsikájára végeláthatatlan embertömeg gyűlik össze. Crossover népzenéjükkel sokak szerint mindent visznek. Izgalmas a countryrockot játszó Woven Hand és a Muzsikás együttműködése, az algériai rai királya, Khaled – nem csak a múltidézés jegyében telő estje – pedig megold egy rejtélyt: hová tűntek a franciák?
Vannak egyéb különös jelenségek is. A rocksátorból olykor mintha eltűnt volna a közönség. Csak földön alvó részegek vannak, néha lézeng itt valaki, miközben a műfaj legjobbjai muzsikálnak. A Sziget egyes pontjain pedig megvadul a tömeg. Lökdösődnek, mintha egy bevásárlóközpontban volnának. Az egyik legextrább hely viszont egy kicsi sátor, tele bakelitlemezekkel.
Tegnap az egy turnéra újra öszszeállt Faith No More búcsúztatja a Szigetet. Végül a régi élmény: ropogó műanyag pohár a talp alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.