Nagyvárosi lélekgyilkosság

Vitézy Zsófia
2009. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bánatos madárdal, hegyoldalak őszi bíborruhában a ködpaplan alatt, nyikorgó öreg ház és előtte motozó nénike – ezekkel a képekkel kezdődik Yesim Ustaoglu török rendező nemzetközi koprodukcióban készített és San Sebastianban fődíjat nyert filmje, a Pandora szelencéje. Szó egy sem hangzik el még jó darabig, akkor sem, amikor a lélektelen nagyvárosban lézengő többi szereplőt megismerjük.
Egyébként sem bánik bőkezűen a film a szavakkal, annál fontosabbá válnak, ha ritkán kirobbannak, ha elfojtott indulatok fel- vagy elszabadulása felszínre sodorja a kurta mondatokat. Lassan telő majd két órával ajándékoz meg minket a rendező, a történetszövés helyét a gondosan komponált, erős hangulatú képek veszik át. A cselekmény néhány mondatban el is mondható. A falun élő özvegyasszony eltűnik az erdőben, egymástól elhidegült gyerekei megkeresik. Amikor kiderül, hogy az idős asszony Alzheimer-kórban szenved, Isztambulba viszik, s egyikük magához veszi. A néni vergődik a panellakás sokadik emeletén, madár a szűk kalitkában. Lánya pedig saját problémái miatt nem tud vigyázni rá, rábízza testvérére, aki egy randevú miatt továbbpasszolja a harmadik testvérnek, végül bedugják egy szanatóriumba. A saját édesanyjukat.
A cselekménynél fontosabbak a jellemrajzok és a szereplők élethelyzete. A vélhetően legidősebb lány eltűnt fiát keresi, és elromlott házasságát siratja. Hideg, mint a jég, bánatában parancsol, rendelkezik, leszúr, igazgat, de a főnöki álarc alatt mélyen, menthetetlenül boldogtalan. Megismerjük a kamasz fiút is, aki nyilvánvalóan a rideg otthonból menekül az utcára, a bűnözésbe. Mégis, a néni mellett ő a legtisztább, legfelnőttebb, nem véletlen, hogy a film végén egymásra találnak: a bolond és a gyerek. Csak ők őszinték, csak ők szabadok, ők mernek szembenézni az élettel és a halállal. A második testvér egy szingli újságírónő, aki valami link férfi miatt szenved, a harmadik egy alkoholista, munkanélküli fiú, aki a szabadságot a társadalmonkívüliségben véli megtalálni. Nem szeretet köti őket egymáshoz, hanem laza kötelesség.
A vászonról leugrik az üzenet. A metropolis felfalta a természetet, az embert robottá tette, lélektelen hússá, (amit) akit csak külsőségek, szokások, napi rutinok tartanak egyben. A három jellem az ellélektelenedés három lépcsőfoka, s beáll a sorba az unoka is, ha el nem lopja bomló elméjű nagyanyját, és vissza nem viszi az őszi rétek és ködös hegycsúcsok közé. Így azonban mindketten megmenekülnek, egyikük a halállal, másikuk az öntudatra ébredéssel, de megtalálják a kivezető utat.
Szomorú tükör, fájdalmas film. Fővárosiaknak kötelező.
(Pandora szelencéje. Rendezte: Yesim Ustaoglu, 112 perc, feliratos, forgalmazza: Mozinet Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.