Oda jutottunk, hogy közlekedni is veszélyes

Békési Tihamér
2009. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt 3-4 évben egyre több – korábban nem jellemző – bűncselekményt követtek, s követnek el közfeladatot ellátó személyek sérelmére. Brutálisan ütlegelik munkahelyén a tanárt, az orvost, napjainkban pedig a tömegközlekedési járművek vezetőit érik súlyos atrocitások.
A jelenség társadalomra veszélyességének nagysága nem igényel külön magyarázatot, s az is egyértelmű, hogy sürgősen megálljt kell parancsolni a vandáloknak. Nem léphet műszakba az autóbusz, troli, villamos stb. vezetője azzal a pszichés teherrel, hogy bármikor áldozattá válhat, hiszen ez elvonja figyelmét a munkájától, a következmény pedig tömegszerencsétlenségek sorozata lehet. De nem csak a járművezetők szoronganak, az utasok is félnek. Ma Budapesten az esti-éjszakai órákban veszélyessé vált tömegközlekedési járműre szállni. Tessék megfigyelni, hogy 20.00 óra után pl. a HÉV, villamos- és metrószerelvények első kocsijaiba zsúfolódnak az utasok azért, hogy támadás esetén jelezni tudjanak a vezetőnek, aki rádión kérhet segítséget és az ajtók zárva tartásával meg tudja akadályozni a garázda személyek menekülését. Ezért üres a szerelvények utolsó kocsija!
Mi a megoldás? Az ismertté vált, évente több mint négyszázezer bűncselekmények harmadát közterületen követik el. A közterületek – idesorolom a közforgalomban mozgó tömegközlekedési járműveket is – rendje fenntartásának első számú letéteményese a rendőrség, de ez a testület jelenleg közel sincs olyan állapotban, hogy a lakosság ez irányú elvárásainak meg tudna felelni.
Hazánkban 3700, cégbíróságon bejegyzett privát biztonsági cég működik. Közülük a legerősebb, legjobban prosperáló, megfelelő infrastruktúrával és szakembergárdával, kiképzett állománnyal rendelkezőket tartom szükségesnek bevonni, hogy a rendőrséggel szoros együttműködésben biztonságot nyújtsanak az utasoknak Budapesten és a vidéki helyközi járatokon egyaránt. A rongálással okozott kár többe kerül az üzemeltetőnek, mintha privát biztonsági szolgálatot foglalkoztatna. Ezek a magáncégek a hatályos jogszabályok által biztosított keretek között kockázatelemzést végezve pontosan megjelölnék a veszélyes körzeteket és járatokat. A járművekbe elektronikai védelmi eszközöket (kamerákat) szerelnének fel, amelyek dokumentálnák a jogsértő magatartást. A személyes adatvédelemről szóló jogszabályok a kamerák által rögzített események felhasználására, tárolásának időtartamára vonatkozóan szigorú normatívákat fogalmaznak meg, ezért indokolatlanok a kérdés kapcsán nyilvánosságra hozott ombudsmani aggályok, hiszen a rendszer nemcsak a garázdák, de a biztonsági szolgálatok tagjainak esetleges túlkapásait, jogtalan intézkedéseit is dokumentálnák.
A mechanikai védelemről sem megfeledkezve, a járművezető fülkéjét úgy kell átalakítani, hogy azt ne lehessen betörni. A vezető részére pánikriasztó készüléket kell biztosítani, amely támadás esetén a diszpécserközpontba továbbítja a vészhelyzeti adatokat. Mobil, gyorsreagálású járőrök indulnának a bajba került járműveken tartózkodók segítségére, akik a bűncselekményt elkövetőket egyébként jogosultak elfogni, a hatóság kiérkezéséig viszszatartani, majd a rendőröknek átadni.
A legveszélyesebbnek minősített járatokon formaruhás, erős fizikumú biztonsági őrök állandó jelenléte szükséges.
Meggyőződésem, hogy a fentiekben vázolt rendszer kiépítése hatékony prevenciót jelentene, növelné az utasok biztonságérzetét, és csökkentené a rongálással okozott károkat. Mindez nem kevés pénzbe kerül, de a napi eseményeket követve úgy tűnik, volna honnan átcsoportosítani a szükséges összeget.

A szerző vagyonvédelmi szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.