Posztszovjet légibiznisz

Az Afganisztánban egyre szorultabb helyzetben lévő NATO, hogy légi szállítási igényeit kielégítse, olyan, homályos hátterű posztszovjet cégek szolgáltatásait is igénybe veszi, amelyek biztonsági színvonala már az ENSZ-nek sem felel meg.

2009. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok helikopterre lenne szüksége az észak-atlanti szövetségnek ahhoz, hogy katonái és utánpótlása szállítását Afganisztánban „légi útra terelje”, azaz csökkenthesse a rajtaütések és a gyenge úthálózat veszélyeinek kitett földi konvojok számát. Az új tagországok némelyike ugyan tud néhány helikoptert küldeni saját használatra, vagy az afgán kormányerőknek segélyként, ám ez nem hozhat áttörést. Az a tavalyi brit–francia kezdeményezés, hogy közös kasszából finanszírozzák a keleti tagok helikoptereinek javítását, a személyzet hadszíntér-specifikus kiképzését, pedig egyelőre nem mozdult el a holtpontról.
Ebben a helyzetben jelentenek óriási segítséget a NATO-nak azok a különböző posztszovjet cégek, amelyek szerződéses alapon helikoptereket és személyzetet bocsátanak a megszállók rendelkezésére. Az AP hírügynökség azonban minapi cikkében arra világít rá, hogy távolról sincs minden rendben ezekkel a „szolgáltatókkal”. Mint arra a Vertikal–T orosz légi szállítási cég NATO által bérelt Mi-8-asának júliusi katasztrófája emlékeztetett, a repülésbiztonsági normák szintje messze van a Nyugaton elvárttól. Az ENSZ egy nepáli zuhanás után a maga részéről már fel is függesztette az együttműködést a céggel, amely azzal védekezik, hogy az orosz hatóságok auditján megfelelt. Felelősök azonban nincsenek, hiszen a Pentagon, vagy az igénybe vevő tagországok nem állnak kapcsolatban a kockázatokat szemrebbenés nélkül vállaló szolgáltatókkal, azokat jutalékért dolgozó nemzetközi közvetítők útján bérelik fel.
A világszervezet esetében immár kitudódott, hogy több ilyen cégnél nemcsak a repülésbiztonsággal van gond, hanem az üzleti gyakorlattal is. Az ENSZ már dobott ki ilyen céget, mert az a megrendelés érdekében megvesztegette a világszervezet egyik alkalmazottját; egy másik esetben pedig egy orosz vállalkozás a „rossz fiúknak” szállított fegyvert Szudánban, az „annak repülünk, aki fizet” jelszó szellemében. Az sem mellékes, hogy általuk Moszkva befolyást gyakorol a NATO műveleteire.
Anders Fogh Rasmussen, a NATO új főtitkára eközben, miután az orosz NATO-nagykövettel tárgyalt, tudatta: a Grúzia ügyében meglévő nézetkülönbségeknek nem szabad beárnyékolniuk a NATO–orosz stratégiai együttműködést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.