A méterekkel mélyebben fekvő szervizútra zuhant tegnap egy román turistabusz a 43-as úton Szeged határában, miután az egyik utas félrerántotta a kormányt. A balesetben a busz ötvenkét utasa közül huszonnégyen sérültek meg, közülük tizenkettőt kellett kórházba szállítani. Nyolcuknak könynyűek, négyüknek azonban súlyosak a sérüléseik.
Tuczakov Szilvána, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője lapunknak elmondta, a 43-as utat ezúttal nem kellett lezárni, mert a baleset csupán a szervizutat érintette. Mint kiderült, a kormányt félrerántó férfi előzőleg azt hitte, hogy a sofőr nem Romániába, hanem a horvát fővárosba, Zágrábba megy az utasokkal. A buszvezető elmondása szerint a férfival már a spanyolországi induláskor is voltak gondok. Akkor nem tudta eldönteni, hogy haza akar-e menni, még a jegyét is öszszetépte. A Spanyolországtól Szegedig tartó két és fél napos út alatt azonban nem volt gond az utassal, aki a balesetben szintén megsérült. Tuczakov Szilvána közölte, a férfit orvosi ellátása után tegnap délután hallgatták ki gyanúsítottként, ellene közúti közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt indult büntetőeljárás.
Legutóbb hétfőn történt súlyos baleset a 43-as úton, akkor öten vesztették életüket, köztük egy tizenkét éves gyermek. Mint arról lapunkban kedden beszámoltunk, a balesetet okozó autó román sofőrje a megengedettnél gyorsabban hajtott, kanyarban, záróvonalnál előzött, emiatt frontálisan ütközött a szemből érkező kamionnal. A legsúlyosabb baleset két éve nyáron történt, amikor egy tréleres kamion frontálisan ütközött egy turistákat szállító busszal, a balesetben heten vesztették életüket.
A 43-as úton Románia és Bulgária 2007-es uniós csatlakozása óta megnégyszereződött a kamionforgalom, és megszaporodtak a balesetek is, amelyek többségét az okozza, hogy a Nyugat-Európából hazafelé tartó sofőrök itt már fáradtak. Többségük azonban Szegeden vagy környékén már nem akar megállni pihenni, hiszen már csak negyven kilométerre van a határ. A balesetek jellemzően éjszaka, illetve hajnalban történnek.
A kamionforgalom egyébként balesetek nélkül is megnehezíti a szegediek, makóiak és az út menti kistelepülések életét. A teherautók (a személyautókhoz hasonlóan) a legritkább esetben tartják be például a sebességkorlátozást. A zaj- és légszennyezés szintje a megengedettnél lényegesen magasabb az út mentén, a házfalak repedeznek. A falvakban, ahol nincsen közlekedési lámpa, szinte lehetetlen a 43-as út egyik oldaláról átkelni a másikra. A megnövekedett terhelést az útburkolat sem bírja, bizonyos szakaszain 2007 eleje óta másodjára javítják a nyomvályús, kátyús szakaszokat. Az itt élők már többször is tartottak félpályás útlezárással demonstrációt, petíciót írtak, tüntettek. A megoldás az elkerülő út lenne, amelyet ugyan építenek már, de csak jövőre lesz kész az első, az autópályától Makóig tartó szakasza, a második, határig vezető húsz kilométeres rész pedig csak később. Az M43-as autópályának elvileg Románia és Bulgária uniós csatlakozásának idejére el kellett volna készülnie, de csak tavaly év végén kezdték el építeni.
Kapu Tibor megmutatta
