A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hiába állapodott meg április végén arról, hogy a vasút bármilyen átszervezésére irányuló döntés előtt a kormány érdemben egyeztet az érdekképviseletekkel. – A birtokunkba került a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat. Ennek számos pontja szoros határidőkkel számol, és lényegi szervezeti, szerkezeti, valamint koncepcionális átalakításokat ír elő a MÁV-vállalatcsoport számára – mondta lapunknak Bárány Balázs. A VDSZSZ alelnöke közölte, a vasúti egyeztetőbizottság összehívását kezdeményezték a közlekedési tárcánál, ahol ha nem tesznek eleget a kérésnek, illetve ha nem történik érdemi egyeztetés, készek a nyomásgyakorlás alkalmazására. – Ha a kormány továbbra is arrogáns módon, a vasutasok megkérdezése nélkül akarja megvalósítani elképzeléseit, a VDSZSZ tudni fogja, mit kell cselekednie – közölte.
A szakszervezet már korábban egyértelművé tette: a vasút átalakítását célzó koncepció semmiféle, a szolgáltatások fejlesztését célzó szakmai tartalommal nem bír, az előterjesztők csak egy „ingatlanhalmazt” látnak, amit a ciklus végéig el akarnak adni.
Csalódni fog a kormány, ha azt hiszi, hogy a Volán-dolgozók ölbe tett kézzel nézik végig, hogyan teszik tönkre munkahelyüket – jelentett ki lapunknak Dobi István. Akárcsak vasutas kollégái, a Közúti Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének (KKSZ) alelnöke is arról számolt be: hiába fordultak levélben Hónig Péterhez egyeztetéseket kérve, a miniszter válaszra sem méltatta őket. Eközben megszületett a kormányhatározat, amely már a Volán-társaságok átalakítását célzó konkrét végrehajtási ütemtervet, időpontokat, felelősöket is megnevez. – A társaságok átalakítása mellett nem látszanak a működés anyagi, pénzügyi feltételei. Ha ez megvalósul, egy hatvanéves rendszert vernek szét, a kisebb falvakban pedig megszűnne a közlekedés – mondta. Szerinte a kormány terve az, hogy a közszolgáltatás megrendeléséről szóló szerződést 2012-után már nem hosszabbítják meg, így a legyengült Volán- társaságok már nem tudnak versenyezni a külföldi cégekkel. Ha jövő szerdáig nem kezdődik érdemi egyeztetés, a KKSZ elnökségi ülésén dönt a nyomásgyakorlás alkalmazásáról. A kabinet még augusztus elején a szakszervezetek bevonása nélkül döntött a közösségi közlekedés átalakításáról és mintegy hetvenmilliárd elvonásáról.
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
