A báránybíró

2009. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nap múlva a Néprajzi Múzeumban Az Isten báránya címmel nyílik kiállítás a Szakrális művészetek hete programsorozat részeként. A kamaratárlat a keresztény ikonográfiai hagyomány egyik egyetemes jelképét paraszti tárgyakon mutatja be. A népi kultúra a XVIII–XIX. században lepedőkön, párnavégeken, szőtteseken, ládákon, de még ostyasütőkön és mángorlókon is őrizte a motívum különféle változatait, a szakralitást csak később sikerült kipofozni a hálószobákból, a konyhákból és a mindennapokból, a huszadik század kellett hozzá, eszelős izmusok terrorja. Ismerjük az Agnus Dei motívumot: kék mezőben, felhőkoszorútól övezve, lábával keresztes zászlót tartva áll a bárány, feje körül glória, vére kehelybe hull. A nyugati kereszténység legkorábbi Krisztus-szimbóluma, bibliai megalapozása Keresztelő Szent Jánostól ered, „Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit.” És a legelterjedtebb is, egészen addig, míg a 692-es konstantinápolyi zsinat elrendelte, hogy Jézust a továbbiakban nem a nappal és a holddal körbevett bárány képében kell ábrázolni, hanem emberi mivoltában. Ember tervez, Isten végez, betartatni csak félig-meddig sikerült. A népi ábrázolásokban pedig konzekvensen megjelent, akárcsak az örökül hagyás rengeteg erdeiben, a balladákban és mesékben, hiszen ezek olyan mélységeibe visznek a múltnak, ahová a mindig a győztesek által diktált történelemkönyvek sohasem juthatnak. A bárány hosszú utat tett meg az emberiséggel együtt, hiszen volt már a biztos megélhetés, a gazdagság megjelenítője is (mint ahogy egyes, részben még a hagyományban élő népeknél ma is az), egy sumer versben olvashatjuk, hogy „a juh s a gabona fénylőn jelentek meg, az égben náluk található a bőség, az Országban náluk található az élet lehelete”. Az Ószövetségben a bárány áldozat, Ábel bemutatása kedves az Úrnak, míg Káiné a gabonával nem. És a zsidókat a bárány vére megóvja az elsőszülöttek feláldozásától, ellentétben az egyiptomiakkal. Vajon hány nőnek jut eszébe az ajakra kent vér a rúzs mindennapos használatakor? A leghétköznapibb mozdulatsorok eredete elvész a felejtésfaktor jótékony bugyraiban. A Jelenések könyvében ott a föláldozott és megdicsőült Bárány, ott van a hétpecsétes könyvön, csak ő méltó a felnyitására, ott a Sion hegyén, az élet vizének forrásánál, az Apokalipszisben. A fehér bárány az ártatlanság jelképe, de János Jelenéseiben a Világ Ura, az ítélkező bíró. Gyönyörű kontraszt ez, ha egyáltalán az. Mert a szeretetteljesség, az erőszakmentesség gyakorlása nem egyenlő a lúzerséggel, azzal, hogy a végtelenségig hagyjuk magunkat hülyének nézni, ezt Mahatma Gandhi és a Dalai Láma írásaiból is tudjuk. És nagy perek jönnek hamarosan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.