Csúcstechnika a vízi rendőröknél

Javultak a dunai vízi rendészet anyagi körülményei, az Aquapol-tagságnak köszönhetően pedig hamarosan csúcsberendezésekkel is ellátják a hajókat. Ezekkel eredményesebben léphetnek fel a csempészek ellen, akik jelenleg az illegális szemét exportjából húzzák a legnagyobb hasznot.

Csibra Tibor
2009. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bővül az Európai szervezet. Az Aquapol 13 tagországból 17 szervezetet tömörít, rendészeti szerveken kívül hajózási hatóságok is vannak közöttük, jövőre várhatóan 25-re emelkedik a tagok száma. A testület évente választ elnököt, akit mindig az előző esztendőben legjobban teljesítő ország küld. Költségvetésének kétharmadát az Európai Bizottság adja, a többit a holland rendészeti szervek állják. A hollandok új járőrhajóját nemrég személyesen Beatrix királynő szentelte fel.


Új fejlesztésű ellenőrző berendezések, szoftverek segítik a jövőben azoknak a hatóságoknak a munkáját Európában, amelyek tagjai az Aquapolnak, a kontinens vízi rendészeti hatóságait tömörítő szervezetnek – hangzott el a testület tegnapi budapesti sajtótájékoztatóján. Tóth Zoltán, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője elmondta, hogy a járőrök minden tagországban használni fogják a TDB nevű rendszert, amely képes azonosítani az okmányokat, és azt is jelzi, ha bármelyik hiányzik az ellenőrzéskor. A kereskedelmi hajózásban gyakori, hogy a profit érdekében a parancsnok és a személyzet nem tartja be a szabályokat, sokszor nem rendelkeznek engedéllyel a berakodott áru szállítására. Az alkalmazottak szakképzettsége és létszáma számos esetben hiányos, a kapitányok közül sokan nem veszik figyelembe az előírt pihenőidőket, munkavédelmi szabályokat. A magyar vízi rendőrök évek óta ellenőrzik az utóbbiakat is. A TDB ért az összes Aquapol-tagország nyelvén, a kapott adatokat azonnal le is fordítja. Szolgálatba áll az IBISWEB hajóellenőrző rendszer is, amely a személyzet, a jármű és a rakomány adatait veti össze a külföldi dokumentumokkal. A szoftver figyelembe veszi az egyes országok eltérő adatvédelmi szabályait is.
Az Aquapolnak – amelynek november óta Tóth Zoltán a soros elnöke – három munkacsoportja van, a tengeri, a belvízi, illetve a biztonsággal és bűnözéssel foglalkozó. Utóbbit a mindenkori rotterdami kikötőparancsnok vezeti. André Vervooren lapunknak elmondta, hogy a holland rendőrök legtöbbször ember-, illetve drogcsempészek ellen indítanak eljárást. Kiemelte, hogy egyre nagyobb és óriási profittal kecsegtető üzlet Európában a szemét illegális exportja. Az erre szakosodott csempészek kezdenek átszokni a közutakról a vízi szállításra: a hulladék harmada már a folyókon, tengereken utazik. Folyamatos munkát ad a vízi rendészeknek a lopott járművek keresése is. Korábban megírtuk, hogy Európában évente tízezres nagyságrendben tulajdonítanak el hajókat. Érdekesség, hogy ezeket már főképp közúton szállítják, ezért a magyar rendőrök egy ideje már együtt dolgoznak az autópályákon szolgáló kollégáikkal. A nagyobb értékű lopott hajókat döntően Európán kívül értékesítik. Az említett, szolgálatba álló számítástechnikai rendszerek ezek adatait is tartalmazzák, ezzel a hajók egy része megkerülhet, ha még a kontinensen van.
Ad Hellemons, az Aquapol igazgatója kitért arra, hogy a testületet átszervezik, mert a bűnözés már jócskán átlépte a határokat, így a rendészeti munkát ahhoz kell igazítani. A járművek szabadon közlekedhetnek a tagállamok vízi útjain, ma már szinte egész Európán végighajózhat bárki anélkül, hogy határellenőrzésen esne át. Az Aquapol tagországai között is át kell szervezni a munkát, figyelembe véve lehetőségeiket és eddigi teljesítményüket – részletezte Hellemons.
A magyar vízi rendőrök anyagi lehetőségeiről Tóth Zoltán elmondta, hogy az utóbbi hónapokban javulást tapasztaltak. Korábban lapunk beszámolt róla, hogy a BRFK alá tartozó dunai vízi rendészetnél komoly megszorítások voltak a gazdasági válság hatására. Tavasszal tíz hajójuk parton maradt, Nagymaros és Szob térségében pedig kerékpárral, illetve gyalog jártak szolgálatba a járőrök, mert nem volt pénz a hajók tankolására. Úgy tudjuk, a cikkünk megjelenése után röviddel tartott kormányülésen Bajnai Gordon miniszterelnök utasítást adott ki, hogy a rendőrség alapvető működéséhez szükséges pénzt elő kell teremteni. Tóth Zoltán szerint azóta nincs gond az ellátással, a parancsnok által igényelt üzemanyagot rendre megkapja a szervezet. Nem kellett elbocsátani senkit a testülettől, és a tavasszal szárazon maradt hajók zöme is vízre szállt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.