Kódex a gazdák jogairól

2009. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Kolozsvár)

Hadat üzent a bukaresti kormány a nagy áruházláncoknak, megelégelve, hogy nyomott áraikkal a hiper- és szupermarketek ellehetetlenítik a belföldi termelőket. Ilie Sarbu román mezőgazdasági miniszter már korábban bejelentette: várhatóan szeptember közepén életbe lép az az etikai kódex, amelynek legfőbb szerepe, hogy megszüntesse a multinacionális áruházláncoknak a termelőkkel szembeni visszaéléseit. A jobbközép demokraták (PDL) és a szociáldemokraták (PSD) alkotta román kormány már a nyáron elfogadta a kódexet, amelyet az őszi parlamenti ülésszak szeptember elsejei megkezdődésekor sürgősségi eljárásban terjesztett a törvényhozás elé. A dokumentum bevallottan azt célozza, hogy csökkenjen a bevásárlóközpontoknak a gazdákkal szembeni előnye. Jelentős problémát okoz ugyanis, hogy – a spekulánsokhoz hasonlóan – az áruházak is csupán nyomott áron hajlandók átvenni a termelőktől az árut, amelyet aztán jókora haszonnal adnak tovább. Emellett úgynevezett polcdíjat is követelnek a gazdáktól, amelyet azért kell kifizetni, hogy a bevásárlóközpont az ő terméküket vegye át, és ne másét. A minisztérium és a termelői érdekképviseletek által kidolgozott kódex felszámolja ezeket az áldatlan állapotokat, kimondja ugyanis, hogy a termelőknek jogukban áll ugyanazt az élelmiszeripari terméket különböző áruházakban értékesíteni, akár eltérő áron is. Ilie Sarbu becslése szerint a jogszabály hatálybalépésétől számított egy hónapon belül várhatóan két számjegyű árcsökkenés lesz tetten érhető a romániai bevásárlóközpontok polcain, ennek köszönhetően pedig keresettebbek lesznek az országban előállított termékek. A román kormány illetékeseinek elhatározását különben nem rettentette el, hogy az áruházláncok képviselői időközben visszavonták aláírásukat a korábbi megállapodásról, és leszögezték: a törvény életbe lépése nyomán ez amúgy is kötelező lesz számukra. Különben a termelői érdekképviseletek hosszú ideje kárhoztatják a szupermarketek árképzési politikáját, amely Dragos Frumosu, a romániai élelmiszer-ipari szakszervezetek szövetségének elnöke szerint például tönkreteszi a romániai mezőgazdaságot.
Az őstermelők hathatós támogatókra leltek az ország legfőbb közjogi méltóságainak személyében is. Az egyik nemrégiben tett vidéki látogatása során Emil Boc miniszterelnök nem kis feltűnést keltett, amikor egy faluban megállította a hivatalos konvojt, és két csomagtartónyi almát, szilvát, dinnyét és főtt kukoricát vásárolt a terményeiket az út szélén áruló parasztoktól. Kabinete egy nappal később rendezett ülésén Boc ezekkel a gyümölcsökkel vendégelte meg minisztereit, felkérve őket, hogy segítsék a belföldi termékek népszerűsítését. „Számunkra a legfontosabb dolog a román élelmiszer-ipari termékek előállításának és forgalmazásának támogatása, hiszen egyszerűen megengedhetetlen, hogy a hazai szupermarketek polcain fellelhető baromfi- és sertéshús, gyümölcs és zöldség hetven százaléka külföldi” – állapította meg a román miniszterelnök.
Hasonló álláspontot képvisel Traian Basescu államfő is, aki a dél-romániai Calarasi megyében helyi gazdákkal folytatott szerdai megbeszélésén tarthatatlannak nevezte, hogy miközben a hipermarketek polcai roskadoznak a török és szíriai dinnyétől, az olténiai termelőkre rárothad a gyümölcs. Basescu különben – főleg személyesen végrehajtott bevásárlókörútjai során – mindig megragadja az alkalmat, hogy hazai termékek vásárlására ösztönözze a lakosságot, egy éve például csak Daciát vezet. Hasonló kezdeményezéssel állt elő nemrég a kolozsvári Zöld Erdély Egyesület is, amely a környezettudatos vásárlást célzó széles körű kampányával többek között a honi termékek előnyben részesítésére buzdít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.