Márkanév lesz a székely pityóka

Bejegyezte a romániai szabadalmi és védjegyhivatal a Székelyföldi márkanevet, amely elnevezés alatt a túlnyomó többségben magyarok lakta régióban előállított termékek, szolgáltatások futnak majd. Az önkormányzati kezdeményezéssel párhuzamosan azonban létezik egy hasonló, civil mozgalom is.

2009. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervek szerint egyelőre tizennyolc termékcsaládot látnak el a Székelyföldi védjeggyel, amelyet azzal a céllal kíván bevezetni a két magyarlakta romániai megye önkormányzata, hogy védje és népszerűsítse a hagyományos mezőgazdasági termékeket, a gasztronómiát, a turizmust és a jellegzetes helyi árukat. Borboly Csaba, a hargitai és Tamás Sándor, a kovásznai képviselő-testület elnöke a napokban jelentette be, hogy a bukaresti állami szabadalmi és védjegyhivatalnál sikerült bejegyeztetniük a Székelyföldi márkanevet, amelyet az itt előállított élelmiszer-ipari, kézművestermékek, valamint a helyi szolgáltatások kapnak meg. Borbolytól megtudtuk, a régió címerét tartalmazó logóval ellátott védjegy egyúttal minősítést is jelent majd, ugyanakkor az ingyenesen használható Székelyföldi jelzést nem az önkormányzatok, hanem a termelőket, gyártókat és szolgáltatókat tömörítő szervezetek osztják ki. „A megítélésben hangsúlyt fektetünk a termék minőségére, ennek érdekében nemcsak romániai, hanem külföldi szervezetekkel is tárgyaltunk. Felvetődött például annak a lehetősége, hogy a Magyarország által levédetett pálinka kifejezést a székelyföldi szeszes italra is alkalmazhassuk” – nyilatkozta a Hargita megyei tanácselnök, aki szerint a márkanév bejegyzésével új lehetőségek nyílnak az őstermelőknek, hiszen az értékesítéskor az árra komoly hatással lehet a Székelyföldi minősítés. Kovásznai kollégája, Tamás Sándor szerint a márkák – például a korondi fazék, a kürtőskalács, az illyefalvi kefir, a farkaslaki kenősajt – használatával az adott áruk célcsoportja nem csupán minőségi terméket, hanem érzelmi és hangulati élményt is nyújt.
Miközben a védjegyteremtés részeként elindult a mozgalmat a világhálón hirdetni hivatott honlap (www.szekelyfolditermek.eu), jelenleg zajlik azoknak az egyesületeknek a bejegyeztetése is, amelyek eldöntik, mely termékek viselhetik a védjegyet, így várhatóan csak jövőre kerül rá a szimbólum az első termékre. Az áruházakban külön polcra kerülnek majd a különleges márkajelzéssel ellátott termékek. Nincs azonban teljes egyetértés a márkanév bevezetésében a székelyföldi magyar pártok, civil és szakmai szervezetek körében. A tavasszal bejegyzett Székelyföldi Termék Egyesület nemrég a Nemzetközi Szabadalmi Hivatalnál védte le a Székelyföldi termék márkanevet, és eme védjegy alatt júliusban megjelentette a Székely Nemzeti Tanács autonómiastatútumát. A megyei önkormányzatok vezetői ez utóbbi kezdeményezésről elmondták: szeretnék összehangolni a két akciót, nem tartanák célravezetőnek ugyanis, ha politikai színezetű viták kerekednének az ügy körül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.