Rektorok kiemelt juttatásai

Bernáth Árpád
2009. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Bálint oktatási miniszter 2004-ben a kormány elé terjesztette a Magyar universitas programot (MUP). A program sarkalatos pontja volt a felsőoktatási intézmények vezetésének átalakítása. A rektor és az egyetemi tanács fölé egy kis létszámú irányító testület (it) került volna olyan döntési jogkörökkel, amelyek korábban az intézmények tanácsai, a felügyelő minisztériumok, a kormány vagy az Országgyűlés jogkörébe tartoztak. E nagyhatalmú testület tagjává viszszavonhatatlan, öt évre szóló megbízással a gazdasági életben vezetői tapasztalatot szerzett egyén válhatott volna. Ha Magyar Bálint elképzelése megvalósul, az egész hazai felsőoktatás az it-ben megjelenő gazdasági erők érdekeinek rendelődött volna alá. A miniszter javaslata az egyetemi polgárok ellenállásába ütközött. Ő azonban ragaszkodott álláspontjához, és ehhez 2005-ben megszerezte az Országgyűlés többségének a támogatását is (CXXXIX. sz. törvény a felsőoktatásról).
A köztársasági elnök kifogásai nyomán végül az Alkotmánybíróság (AB) akadályozta meg az it-re vonatkozó elképzelések törvényerőre emelését (41/2005. [X. 27.] AB-határozat). Ennek megfelelően az egyetemi/főiskolai tanács (az új törvényben immár szenátusi elnevezéssel) és az élén álló rektor viszszakapta a felsőoktatási intézmény irányításának jogát és felelősségét. Az it a módosított változatban gazdasági tanácsként (gt) született újjá. A gt a korrigált változatban a felsőoktatási intézmény irányítását végző szervek mellett tanácsadó és ellenőrző testületként kapott szerepet.
A törvényhozó többség a 2008. évi XCVII. törvény segítségével mégis visszaadta a gazdasági tanácsnak az egyszer már alkotmányellenesnek minősült döntési jogkört „azokban az ügyekben, amelyek ellátására a szenátus felhatalmazta” (25. § [1] c]). A szenátusról szóló részben azt találjuk, hogy átruházhatja azt az alapvető jogát is, hogy megválassza a rektort, és erről értesítse a fenntartót, továbbá értékelje a rektor vezetői tevékenységét (27. § [5]).
Magyar Bálint országgyűlési képviselőként évenként benyújtott „apró” módosító indítványaival megteremtette annak lehetőségét is, hogy a felsőoktatási intézmény vezetése akkor is függetlenedjék saját testületeitől, ha a szenátus döntési jogát nem adja át a gt-nek.
Az első lépés ebben az irányban a rektorok illetménypótlékának törvényileg korlátlan emelése volt. A jelenleg hatályos törvény szerint az oktatási miniszter a gt javaslatára határozza meg a rektor juttatásait (115. § 1.2 a] és aa]). A nagy állami egyetemeken a rektorok évi jövedelme jelenleg az egyetemi tanári illetményük többszörösét teszi ki. Így visszatérésük főhivatásuk, a kutatás és az oktatás területére hatalmas anyagi veszteséggel járhat. A második lépés az egyetemi vezetés autonómmá tételében a rektori megbízás idejének gyakorlatilag korlátlanná tétele volt. A rektorok megbízása az egyetemi hagyományok szellemében korábban három évre szólt. Ez az időkorlát egy régebbi hagyományból származott: amikor is a mindenkori rektor (mint egyetemi tanár primus inter pares) egy évig töltötte be hivatalát, de prorektorként működött egy-egy évig megválasztása előtt és után. (Ma is ennek az elvnek az alkalmazásával választja meg elnökét a Magyar Rektori Konferencia.) Azonban már a 2005. CXXXIX. sz. törvény lehetővé tette, hogy a rektort öt évre válasszák meg, megtartva azt a gyakorlatot, hogy a megbízatását egyszer meg lehet hosszabbítani. 2008-ban a kormánypártok szavazatával módosították a vonatkozó rendelkezést. A szenátus kétharmados többséggel immár harmadszorra is megbízhatja a rektort (2008. XCVII. 8. § [1]). Így a rektor akár tizenöt éven keresztül is megtarthatja posztját.
Harmadik lépés: a rektor helyetteseinek és a dékánoknak a megbízása is tizenöt évig tarthat. A 2009. évi XLIII. törvény kimondja: a rektor helyetteseinek és a dékánoknak a megbízatása is meghosszabbítható kétszer öt évre (2. § [1]), mégpedig a 65 éves korhatáron túl is (2. § [2]). Bizalmasan kezelt juttatásaikat a rektor vagy a szenátus határozza meg.
A hatályos felsőoktatási törvény tehát lehetővé teszi, hogy az állami felsőoktatási intézményekben a kiemelten magas jövedelmet jelentő magasabb vezetői beosztásokat 15 évig ugyanazok töltsék be. Adott feltételek mellett e tisztségeket előbb-utóbb azok a vezető oktatók fogják betölteni, akik fontosabbnak tartják jövedelmük maximalizálását, kiváltságok megszerzését, mint eredendő hivatásuk kiteljesítését: a tudományos kutatást és ebben elért eredményeik oktatását. Azok a törvényi megszorítások, melyek megnehezítik a megbízás második meghosszabbítását, csekély jelentőségűek: a szenátus kétharmada egyenlő a dékánok és a hallgatók alkotta tagok létszámával. A dékánok maguk is érdekeltté váltak a meghosszabbítás gyakorlatának általánossá tételében, a hallgatók képviselői pedig mindig megnyerhetők a hallgatói jogok bővítésének ígéretével. A rektornak, hogy hivatalában maradjon, elsősorban a gt és a felügyelő miniszter elvárásainak kell megfelelnie, míg a dékánoknak a rektor elvárásainak. Ez az egyetemi autonómia aláásására lehetőséget adó vezetési szerkezet idegen az egyetem hagyományaitól és lényegétől. A korrupciós nyomást kifejtő vezetési szerkezet viszont nagyon is megfelel a Magyar Bálint által képviselt programnak. Ennek kimondott célja ugyanis „olyan felsőoktatási intézményrendszer kialakítása, mely a fenntartó által meghatározott finanszírozási rendszerhez adekvátan alkalmazkodni képes, és amelyben egyidejűleg megteremtődnek a piackonform működés feltételei”. Az igaz, hogy egy olyan típusú felsőoktatásnak, melyben megtalálhatók a középiskolai képzés elemei („felsőfokú szakképzés”), a főiskolai tanulmányokra jellemző oktatás („felsőfokú alapképzés”), s amelynek feladata, hogy kielégítse az állam által fenntartott intézmények szakemberigényét, bizonyos mértékig meg kell felelnie a munkaerőpiac előre jelezhető kívánalmainak. De az alárendeltségi viszonynak egy fejlődésre képes társadalomban alapvetően éppen fordítottnak kell lennie, legyen szó a felsőoktatás és a piac vagy a felsőoktatás és a fenntartó közötti viszonyról. A piac akkor teljesít jól, ha „egyetemkonform”, ha képes felismerni az új tudományos eredmények hasznosításának lehetőségeit. A fenntartónak pedig azt kell felismernie, hogy milyen finanszírozási igények kielégítése révén fokozható az egyetemek képessége új eredmények elérésére és jó szakemberek képzésére. Ha a felsőoktatásban a túlfizetett „vezetői elit” és a minőséget ténylegesen meghatározó, de kutatói forrásokat nélkülöző „vezető oktatók” rétege kettéválik, az egyetemnek az a képessége válik kérdésessé, hogy rátaláljon a felhalmozott ismeretekből adódó problémákra és adott körülmények között megfogalmazható legjobb megoldásokra. Az egyetemi autonómia nem az egyetemi polgárok partikuláris érdeke, hanem az egyetemet fenntartó társadalom egyetemes érdeke. Az egyetemek csak a piac és a fenntartó közvetlen érdekeitől függetlenítve, „indokolatlan befolyástól mentesen” (41/2005. [X. 27.] AB) válhatnak a jövőt előkészítő és meghatározó műhelyekké.
A felsőoktatási intézmények egy része felismerte az új szabályozásban rejlő veszélyeket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora, Péceli Gábor tavaly átvett megbízatása után a magasabb vezetőknek járó juttatásokat átlagosan 30-40 százalékkal csökkentette, a jutalmazásokat pedig megszüntette. A Szegedi Tudományegyetem idén hatályba lépő szervezeti és működési szabályzata pedig előírja, hogy az intézmény tanári testülete a rektori tiszt betöltésére pályázókat hallgassa meg, véleményét a szenátus rektorválasztó ülésén ismertesse.
Nincs biztosíték azonban arra, hogy az ilyen és hasonló intézkedések meg tudják akadályozni a személyi függőségek bebetonozását az egyetemeken belül. Hogy a magasabb vezetői posztokat betöltők a törvényi szabályozásban rejlő előnyöket idővel ne saját privilégiumként hasznosítsák. A felsőoktatási intézmény kutatás- és oktatáspolitikájának stabilitását nem a magasabb vezetők élethosszig tartó megbízásával, de a tanári és kutatói testület demokratikus megegyezésével lehet megteremteni. A felsőoktatási intézmények tapasztalataim szerint akkor találják meg működésük irányításának lehető legjobb módját, ha az egymást váltó, különböző területeket képviselő magasabb vezetők érvényesíthetik saját, vendégtanárként más-más munkahelyeken és vezető oktatóként más-más szakmai testületekben szerzett tapasztalatukat, kialakult értékrendjüket, miközben alapvetően az egyetemi fórumokon közösen meghatározott, hosszú távú célkitűzések alapján végzik munkájukat.
A magasabb vezetők kiválasztásánál vissza kell térni az idő próbáját kiállt hagyományokhoz. Le kell rövidíteni a megbízási időt, korlátozni célszerű a meghosszabbítás lehetőségét, és szélesíteni szükséges a választók körét, arányosítani a juttatásokat. Megvalósulnának ezek az elvek, ha a rektor személyéről nem a kis létszámú szenátus, hanem rektorválasztó konvent, az intézmény professzori testülete döntene. Ha a rektor három évre szóló megbízását csak kivételesen lehetne meghosszabbítani. Ha a rektor és a dékánok juttatásait újra a bértábla határozná meg.

A szerző egyetemi tanár (Szegedi Tudományegyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.