Vidékfejlesztési kényszerek és lehetőségek

Mádi László
2009. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk felemelkedése nem történhet meg anélkül, hogy egyúttal ne találnánk megoldást a vidéki Magyarország gondjaira. Itt most nem is elsősorban a vidéki nagyvárosokra s azok agglomerációira gondolok, hanem a mezővárosokra s a falusias környezetre. A jelenlegi helyzete ezeknek a régióknak – túlzás nélkül állítva – katasztrofálisnak és kriminálisnak mondható. Az első jelző a gazdasági helyzetük és életkörülményeik drasztikus lecsúszására vonatkozik, az utóbbi pedig az ország válságának köszönhetően az addig is elviselhetetlen bűnözési statisztikák további romlásának következménye. Az igazság az, hogy a bűnözési problémák különösen néhány régióban ijesztők. Azonban az életszínvonal visszaesésével s a kontrollálatlan uzsorahitelezéssel a bűnözési mutatók az ország szegényebb térségeiben is mindenütt romlottak.
A lecsúszás nyilvánvaló ténye mellett mindenki számára könnyen belátható, hogy Magyarország felemelkedése nem valósulhat meg az ország területileg meghatározó, s a népesség tekintetében is kiemelkedő jelentőségű vidéki térsége nélkül. Ehhez először meg kell állítani az eddigi negatív folyamatokat, s ezt követően rövid időn belül pedig emelkedő pályára kell irányítani ezeket a régiókat és kistérségeket. Ugyanakkor az is valószínűsíthető, hogy mindehhez a pozitív forgatókönyvhöz nem elég az ország általános fellendülése, a válságból való kilábalása. Annál is inkább, mert a regenerálódás először és leginkább az export várható felfutása miatt az ország fejlettebb régióiban, az Észak-Dunántúlon és a fővárosban fog bekövetkezni. Az elmaradottabb térségekben e fellendülés nem automatikus, illetve ha lesz, akkor is késleltetetten és visszafogottan valósul majd meg. Ezért a kormány és a parlament részéről egy széles támogatással bíró, kiérlelt stratégiára épített, szisztematikusan és hosszú távon végrehajtott intézkedéscsomagra van szükség.
Mi vezetett ide? Mikor kezdődött ez a folyamat, s minek következtében vált kritikussá a helyzet? S végül, milyen lehetőségeink vannak ezen rossz tendenciák megváltoztatására? – ezek azok a kérdések, melyek természetszerűleg izgatnak mindenkit, akit a jelenlegi gazdasági-társadalmi-erkölcsi válság is izgat, s keresi azokat a kiutakat és lehetőségeket, melyek segítségével az ország felemelkedése végre elindulhat. Állításom szerint azonban mindez nem képzelhető el több millió vidéki honfitársunk mellőzésével. Ők azok, akik ma jószerivel egyáltalán nem tudnak a lakóhelyük környékén elhelyezkedni, s többnyire nem tudnak jövedelmező tevékenységbe se kezdeni. Az ő alkotóerejük és hozzájárulásuk nélkül az ország tartósan nem kerülhet emelkedő pályára, ha mégis sikerülne, akkor nem maradhatna rajta.
A rendszerváltás óta eltelt időszak azonban ebből a szempontból nem tekinthető homogénnek. Az Antall-kormány ugyanis a kistelepülések autonómiájának visszaadásával, illetve az önkormányzatok finanszírozási helyzetének méltányos kialakításával nagy lökést adott a kilencvenes évek eleji vidéki Magyarországnak. Ezt a kedvező feltételrendszert (talán túlzás nélkül állítható, hogy az 1990–94-es parlamenti ciklus idején voltak a magyar önkormányzatok a legjobb finanszírozási helyzetben) még megfejelte a címzett és céltámogatások pótlólagos forrása is. Így részben ezen eszközök igénybevételével a magyar vidék infrastruktúrája jelentősen megújult: telefon- és gázvezetékek épültek, tornatermek és kerékpárutak létesültek, s a középületek állományának jelentős része is megújult. Ma ezeknek a beruházásoknak egy részét éljük fel.
Időközben azonban a helyzet olyannyira romlott, hogy ma már túlzás nélkül válságosnak mondható. A falusi munkahelyek ijesztő számban szűntek meg, miközben a mezőgazdaság – a kiváló adottságok ellenére – sem tudott vonzó perspektívát nyújtani a vidéki embereknek. A Széchenyi-tervbe épített falusi bérlakásprogram leállt, mint ahogy megszűntek azok a kedvezmények is, melyek a helyben lakó gazdák birtokbővítéséhez és hitelhez jutásához adtak kézzelfogható segítséget. Mindezek miatt ma egy átfogó és erőteljes faluprogramra van szükség.
A teljesség igénye nélkül, s csak vázlatosan ismertetve ennek a programnak legalább három lába, oszlopa kell, hogy legyen: a kistérségi élelmiszer- és kézművespiacok megszervezése; a helyi – zömében alternatív – energiaellátás kialakítása; s a külterületi ingatlanok infrastruktúrájának minőségi javítása. Ezek célzott programok lennének, melyeket kiegészíthetne a közbiztonság ugrásszerű javítását célzó intézkedések meghozatala, s az uniós források fokozottabb igénybevételének elősegítése is. (A Leader program eddigi tapasztalata azt mutatja, hogy a program csökevényes, politikailag egyoldalúan kiválasztott településekre koncentrálódik, és nehezen hozzáférhető.)
A Magosz által elindított kiváló kezdeményezést, a szociálisbolt-hálózatot országos szinten ki kellene terjeszteni. Nem normális ugyanis az a helyzet, hogy a falusi emberek manapság már szinte minden élelmiszert a városi szupermarketekben vesznek meg, s nem pedig a kontrollált helyi élelmiszert fogyasztják. Abszurd, hogy a falvakban képződő jövedelem (mely sajnálatosan zömében a nyugdíjakból és a szociális támogatásokból, valamint a segélyekből áll) nagy részét a falvak határain kívül költik el az emberek. Meg kell teremteni a minőségi ellenőrzés biztosítékait, s ennek fejében államilag is támogatni kell ennek a hálózatnak az országos lefedettségét.
Ugyanígy ösztönözni kellene a helyi energiatermelést és -hasznosítást, legyen az geotermikus, szél-, nap-, biomassza- vagy más típusú energia. Erre van már hazánkban is precedens, de a közeli Ausztriából könnyen honosíthatnánk számos megoldást is. Ma már ugyanis mindenképp elhibázottnak tűnik a kilencvenes évek voluntarista gyakorlata, mely az épületek fűtésénél a szénhidrogének kizárólagosságára épített. Segíteni kellene a falusi házak alternatív energiaellátásának visszaállítását is. Országosan meghirdetett és tömeges energiafelhasználást csökkentő pályázatokra van szükség. Hazánkban ugyanis nemcsak a panellakásokban élnek rosszabb szociális helyzetben emberek, hanem a falusi családok többsége is ide sorolható. Ráadásul az energiafogyasztás a falvakban relatíve nagyon magas, hiszen a hideg szél télen minden oldalról hűti a falusi házakat. Az energiatakarékossági program azonban nem korlátozódna a falvakra, hanem bizonyos normatív feltételek mellett országosan hozzáférhető lenne.
Az egyik legfontosabb teendőnk, hogy vissza kell szerezni a kétkezi munka becsületét. A mesterembereket – akik régebben a falvakban szép számmal éltek és tevékenykedtek – alacsonyabb áfakulccsal kellene segíteni. Úgy, ahogy azt az uniós jogszabályok lehetővé is teszik. Az úgynevezett magas élőmunka-igényű tevékenységeknél ez az átsorolás már eddig is biztosított volt, csak a szocialista kormány nem élt vele. Persze ez a lehetőség a lakásfelújításokra, s így az energiatakarékossági munkálatokra is érvényes lehetne.
Mindezen terveknek természetesen illeszkedniük kell az önkormányzatok gazdálkodását, működését megváltoztató koncepcionális átalakításba. Ezen változásoknál és programoknál azonban a települési önkormányzatoknak a jelenleginél sokkal erősebb generáló és szervező szerepe kell, hogy legyen.
A gazdatársadalom – mely szinte minden falu jelentős gazdasági és társadalmi szereplője – helyzetbe hozásának ügye a helyi és kistérségi piacok kapcsán már a cikkben érintve volt. Szintén fontos probléma, hogy a földutak minősége és a csatornák állapota mára már feszítő problémává vált. A földutak helyrehozatala és karbantartása ugyanis nincs megoldva annak ellenére, hogy erre a célra minimális pénz is elég lenne. Egyúttal az értelmes közmunka lehetősége is biztosított lenne sok ember számára. A csatornák tisztítása lényegében megoldatlan, pedig a gazdálkodó emberek nem kis pénzt fizetnek a kistérségi vízgazdálkodási társaságoknak. Ezen társaságoknak egyszerre és hatékonyan kellene gondoskodniuk a vízelvezetésről és a vízmegtartásról is. Hiszen nagyon sok – és egyre több – térsége van az országnak, ahol egyazon évben van belvíz és aszály.
Mint ahogy elöljáróban említettem, ez az írás – már csak terjedelmi okok miatt is – vázlatos és nem teljes körű. Egyfajta vitacikknek is lehet tekinteni. Egy biztos: ezt a kérdést a polgári oldal sem a súlyossága miatt, sem pedig konzervatív értékei miatt nem kerülheti meg. Vannak kiváló szakembereink. A tennivalókról most még lehet vitatkozni. Reméljük, hogy nemsokára hozzá is kezdhetünk. S akkor már nem lesz kifogás.

A szerző közgazdász, országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.