Csupán két vasútvonal marad Békésben?

A kormány sóval hintené be a magyar vasút nyomait, ami élénk tiltakozásokat váltott ki a Körösök vidékén is. Például Vésztőt eddig vasutas-településként tartották számon, de Bajnai közlekedési térképén fehér folt.

V. Fehér József
2009. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én már a vasút nyolcadik tortúráját élem meg, kezd sok lenni – mondta egy megyei fórumon Kaszai János. Vésztő baloldali polgármestere arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi kormány nem a vasúti szárnyvonalak szüneteltetéséről, hanem megszüntetéséről beszél, ami lényeges különbség, és nem biztató a jövőre nézve. A Békés megyei önkormányzat szocialista frakciójában ülő politikus korábban a Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöki tisztét is betöltötte, elkötelezett e szakma iránt.
– A mostani bejelentések nagyon hasonlítanak Kóka János korábbi miniszter 2006-os ígéreteihez – akkor megúsztuk, remélem, most sem lesz másként. Kaszai János száraz adatokat sorolt. Ezek szerint csupán két vasúti vonal marad meg a Körösök vidékén, a Mezőtúr–Békéscsaba– Lőkösháza és a Kötegyán–Szeged közötti, a többinek befellegzett. Hogy mi lesz a többi vasútállomás és sínpályák sorsa, rossz belegondolni, mert azokra bizony az enyészet és a pusztulás vár, a fémet a rozsda, az épületeket pedig a penész eszi meg. Legalábbis a Bajnai-kabinet elgondolása szerint…
Ha a terv megvalósul, ezen a vidéken huszonhat településen szedhetik fel a síneket, köztük tíz városban, egyebek mellett Szarvason, Mezőkovácsházán, Battonyán, Mezőhegyesen, Dévaványán, Füzesgyarmaton, Szeghalmon. Vésztő neve azért kétszer aláhúzandó, mert vasutas-település, itt hagyomány, apáról fiúra öröklődik e hivatás, napjainkban is 214-en eszik innen az egyre soványabb kenyeret. És az ugye 214 család, amelyekben iskolás gyermekek és idős emberek várják haza a családfenntartót.
Legutóbb Mezőhegyesen találkoztak az érintettek, ahol szintén felemelték a szavukat a magyar államvasutak teljes leépítése ellen. Kaszai János ott is kérte, hogy tiltakozzanak a vasúti vonalak tervezett bezárása ellen – a másik oldal egyelőre hallgat, mint a sír, lassacskán már ígérni sem tudnak, és nem is akarnak.
Sarkadkeresztúr szocialista polgármestere, Nagy Mihály kimondta: ragaszkodnak a vasúthoz, ám ő e közlekedési ágazat jövőbeli esélyeit borúlátóan ítélte meg. Mint fogalmazott, a magyar vasutat modernizálni kell, ellenkező esetben elsorvad az egész. – A vasútról az utazóközönség hozott ítéletet – vélekedett. – A mi állomásunkon át hat pár, azaz tizenkét vonat halad el nap mint nap, és hivatalos utasforgalmi adataink szerint az átlagos napi utaslétszám egy fő a faluból. Éppen tíz éve ünnepeltük a vésztő–hollódi vasútvonal megépítésének száztizedik évfordulóját, amikor még bíztam a holnapban, de az eltelt évtized nem erősítette meg a hitemet. Községünk állomásának forgalmát a geszti és a mezőgyáni utasok emelték, ám az utóbbi években ők is elmaradoztak.
Szabadkígyós fideszes polgármestere, Balogh József nem értett egyet az okfejtéssel, ő máshol kereste és találta meg a vasút lepusztulásának okait. – Megszűntek a munkahelyek, ezért nincs hová utazniuk az embereknek – magyarázta. – Az felel mindezért, aki bezáratta a cukorgyárakat és az agrárfeldolgozókat, a piacot pedig eladta. A menetrendet is úgy alakították, hogy az még véletlenül se feleljen meg az elvárásoknak. Meggyőződésem, hogy egy gazdasági fellendülés jövőképet mutatna fel a vasutasok számára is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.