Évi több száz baleset a síneken

Minden évben közel háromszázan szenvednek balesetet a síneken hazánkban. Míg a tragédiák nagyobb része figyelmetlenség következménye, legalább százra tehető azoknak a száma is, akik úgy akarnak véget vetni életüknek, hogy vonat elé vetik magukat. A szakértők szerint a legnagyobb gond, hogy az emberek alábecsülik a vonatszerelvények sebességét és tömegét. Az átjárók fokozatos felfejlesztése ellenére a balesetek száma nem csökken.

Győr Ágnes
2009. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly százkilenc gyalogost ért baleset a vasúti vonalakon. Többségük vagy figyelmetlen volt, vagy tiltott helyen próbált átkelni a síneken – mondta el lapunknak Kertész Ottó, a MÁV Biztonsági Igazgatóságának üzembiztonsági szakértője. Százra tehető azoknak az eseteknek a száma, amikor kocsival közlekedő személy hagyta figyelmen kívül a közlekedési szabályokat, de közel ugyanennyien voltak azok is, akik öngyilkossági szándékkal feküdtek a sínekre.
A 2003-as siófoki baleset után – amikor is harmincnégyen haltak meg, miután egy német turistákat szállító autóbusz összeütközött a Nagykanizsára tartó gyorsvonattal – a közlekedési miniszter ötszázmillió forintban határozta meg a vasúti átkelők fejlesztésére fordítandó összeget. Kertész Ottó szerint ennek alapján évente 15-20 sorompót javít meg, vagy egészít ki a MÁV. Ennek ellenére – tette hozzá a szakértő – az elmúlt években nem csökkent érezhetően a balesetek száma. Kertész Ottó szerint az a fő probléma, hogy az emberek nem értik meg: esetenként az óránként akár 120 kilométeres sebességgel haladó szerelvények 300–1000 tonnát nyomnak, amelyből csak a mozdony súlya 80 tonna. Egy ilyen monstrum fékútja legalább 300-400 méter hosszú. Hazánkban eleve kevés az olyan hosszú egyenes sínszakasz, amelynél ez a távolság egyben belátható, s mikor a vezető észleli, hogy valaki van a sínek közt, rendszerint már késő. Fékezni és dudálni tud, megállni azonban nem. Ráadásul az áldozatok többsége a kürt hallatán ahelyett, hogy félreugrana, ledermed a félelemtől. Hibás az a feltevés is, hogy a vonatot minden esetben már mérföldekről lehet hallani, különösen az újabb, hézagmentes vágányok esetében. Gondot jelent az is, hogy a nyolcvanas évek óta fokozatosan tűnnek el azok a táblák a közutakról, amelyek figyelmeztetnek az átjárókra – tette hozzá Kertész Ottó.
Arra a kérdésre, hogy a mozdonyvezetők hogyan dolgozzák fel a gázolásokból adódó traumákat, a szakértő elmondta: a munkaszerződés biztosít számukra lelkisegély-szolgálatot, de pszichikai okból betegállományba is vehetők a mozdonyvezetők.
A vonatgázolások általában halállal végződnek, az áldozatok azonban enyhébb esetben is rendszerint életük végéig rokkantak maradnak. Ennek ellenére minden évben van egy-két esetünk, amikor ittas ember esik be a két sín közé, s a vonat úgy halad el felettük, hogy hajuk szála sem görbül – mondta Kertész Ottó, hozzátéve: ez is igazolja a mondást, hogy a Jóisten is vigyáz a részegekre.
Lapunk megkeresésére a BKV munkatársa elmondta: 2008-ban a HÉV vonalain összesen tíz, a metróhálózaton pedig öt gázolásos baleset volt. Idén júliusig az előbbin öt, az utóbbin négy hasonló baleset történt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.