Többek között szcenikus, hangmester, ügyelő, segédoperatőr, mozgókép-forgalmazó, felvételvezető, színház- és filmművészeti szakíró osztályokat is hirdet a hiánypótlónak tekinthető Színház- és Filmintézet (SZFI), amelyet Csányi János, a Bárka Színház alapító igazgatója hozott létre.
A két terület háttérszakmáinak képzése Csányi szerint évtizedek óta megoldatlan hazánkban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem csupán ötödét fedi le a két ágazat nagyságrendben száz ilyen típusú szakmájának. A Színház- és Filmintézetben a legkorszerűbb szakmai ismereteket tanulhatják októbertől a jelentkezők. Átfogó, az adott szakterületre egyszerre kiterjedő alapokkal indítják el az oktatást a fővárosban.
– Célunk, hogy felöleljük a belföldi és a határon túli a magyar lakta területeket, ahol szintén nincsenek megoldva a két legnagyobb művészeti szakma háttérképzései. Örülök, hogy sokan jelentkeztek vidékről, és máris van néhány határon túli jelentkezőnk is – mondja az igazgató.
Az intézet nonprofit szervezetként jött létre. Az átlagnál némileg alacsonyabb tandíjakkal, és kisebb osztálylétszámokkal indíthatja el a képzéseit. A képzésvezetők között van többek között Bereményi Géza író, filmrendező, aki a forgatókönyv- és drámaírás osztályt vezeti, Miskolczi Péter és Hutlassa Tamás producerek, akik a gyártás- és felvételvezetést oktatják, Kiss Péter és Cs. Nagy Endre, akik az ügyelőosztályt viszik, Ormos Ferenc, a Mafilm fóti műtermének igazgatója, aki a filmtechnika műhelytitkait ismerteti meg a diákokkal vagy a neves fiatal operatőr, Nagy András, aki a segédoperatőr szakot tanítja majd.
– Nem hiszek a profitorientált oktatásban, mert a profitszemlélet ellentmond a szakmai minőségnek. A nyereségre törekvő oktatási rendszerek az oktatói díjakon spórolnak, ami a minőség rovására mehet, vagy szűkítik az óraszámokat és a gyakorlatra egyáltalán nem figyelnek oda. A profitcél a gazdaság hajtóereje, a társadalmi és közösségi célok – köztük a minőségi tudás megszerzése – tekintetében a profitcél kifejezetten romboló. Nálunk a szakma mesterei tanítanak úgy, hogy igyekeztünk viszonylag alacsony tandíjat kialakítani. A tapasztalatunk még így is az, hogy a családok egyre kevésbé bírják el a növekvő terheket. Több hallgatónk, akik júliusban jelentkeztek, szeptemberben már azt jelezték, hogy nem tudják befizetni a tandíjat – avat be a részletekbe az igazgató. Az iskola ezért a tehetséges, de nehéz helyzetben lévő diákok számára ösztöndíjalapot hozott létre, amit félévenként néhány tanuló nyerhet el.
Az iskola társasági háttereként a Károli Gáspár Református Egyetem szolgál, ami Csányi János személyes törekvése volt.
– Tény, hogy tudatosan tettem meg ezt a lépést. Bonyolultan tagolt érdekkörök mozgatják ezeket a szakmákat. A filmes szakma például szinte egyszemélyes érdekek, cégek, projektek mentén esik szét, és a politika is megosztja mindkét ágazatot. A megmerevedett érdekkörökön kívül eső, független területen akartam létrehozni az SZFI-t, hogy minél szélesebb körben tudjunk szakmai kapcsolatokat kiépíteni. Másrészt a magyarországi művészetoktatásból több mint fél évszázada hiányzik a keresztény kulturális tradíció. Persze az intézetnek kizárólag szakmai céljai vannak, ám nem mindegy, milyen szellemiség áll egy oktatási intézmény hátterében – vélekedik az igazgató.
A gyakorlati oktatásba jelentős kulturális intézmények kapcsolódtak be, a Művészetek Palotája, a Madách Színház, a Magyar Állami Operaház, a Korda Filmstúdió, a Megafilm Stúdió, az Eurofilm Stúdió, a Magyar Produceri Szövetség, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesülete vagy a Palace Cinema mozihálózat. A képzések nem indulnak minden évben, így a felvevőpiac is el fogja bírni az utánpótlást. Az iskola elvégezésével pedig Europass-bizonyítványt is kapnak a diákok, ezáltal az Európai Unió egész területén esélyük lehet az elhelyezkedésre.
Betiltotta a brit kormány a Palestine Action szervezetet
