Mátyássy Áron végvidéki története

Mátyássy Áron drámaian debütál: az Utolsó idők kétségkívül a 2009-es magyar filmszemle legjobbja, karakteres testtel, komoly savakkal, hosszú utóízekkel, ha szabad ezt, nagy filmes potenciállal. Nyilvánvaló tehetség, jószemű színészválasztás, erős szövet. Igazság- és kiútkeresés a magyar–ukrán határon.

Muray Gábor
2009. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Priskin Iván (Kádas József) másfél éve egyedüli gyámja autista nővérének (Vass Teréz), a kilencvenes évek végén járunk, valahol a magyar–ukrán határon, egy kilátástalan, porba-játékgépbe-nincsbe ragadt faluban. Mátyássy dokumentarista: a kék MZ-től a kiszuperált, nyolcvanas évekbeli Audin át a Liazig minden fontos támpont, akár a kocsmadíszlet, az elgazosodott téesz (a telep), s hát ennek a Bodor Ádám-i, Tar Sándor-i vidéknek a közepén az államhatár. Amelynek innenső oldalán a magyart Ivánnak, túlsó oldalán az „ukránt” Gézának hívják. A srác, Iván gyűlöl itt élni. Olajat csempészik, s arra vár, amire a közeli filmrokon – a szintén 2009-es magyar filmszemlés Apaföld – hősei, hogy ha majd az út megépül, erre fog vezetni, s így vagy úgy, de dőlni fog a pénz. Mindez csak alap, bevezetés. A bonyodalom, akár a klaszszikusoknál, a tizenhetedik perc után alakul: a fogyatékos húgot megerőszakolják ismeretlenek az erdőben. Az Utolsó idők feszültsége fojtogató, de naturalizmusnak nyoma sincs. A dokumentarista valóságábrázolást éppen a legkegyetlenebb részeknél cserélik fel a lírai közelik. A kilátástalanságból és szeretetlenségből fakadó brutalitás a mindennapok része, de ez a brutalitás inkább csak a ki nem mondott szavakban, ráncolt homlokokon, éles tekintetekben észlelhető. Kádas József alakítása egyszerűen zseniális, a Budapesti Iskola dokumentatív játékfilmjeiben lehetett látni ennyire a tájba/kontextusba illő figurákat. Konok, soha el nem mosolyodó (csak egyszer, amikor a szeretett lányt viszi autóval), elutasító huszonéves, aki muszájból öltötte magára az álruhát, a maszk mögött nagyon is érző, elesett és vigasztalan. Kádas József minden mozdulata és szava ezt a kettősséget sugallja. A történetbe emelt, halk szerelmi szál is ezt erősíti: a lány érettségizett, s természetesen elvágyik innen, Pestre kerül egyetemre. Priskin ott, az alatt a néhány budapesti óra alatt törik meg, érzelmeit a lány előtt elhallgatja, s egy felüljáró alatt bőgi el magát a volánnál.
A nővért alakító Vass Teréz (a rendező felesége) nehéz terhet cipel, túl is vállalja magát. Díjazott alakítása talán túlzó, talán túl sok figyelmet kap, néhol túlbotlik a film realizmusán. S az egyetlen igazi hiba: az Utolsó idők filmzenéje tökéletes ugyan, a vágást, a mozdulatot, sőt még a hangulatot is jól kíséri, de leesik a film fent említett, erős szövetéről. Harcsa Veronika énekel, a maga érzelmes-mély, barna hangján, a dzsesszes zene urbánus és kimódoltan melankolikus, ettől az MZ-vel, szögesdróttal, kocsmával díszített határfalu-léttől nagyon idegen.
Priskin feszegeti a – metafizikai – határokat. Ebben a görög sorsdrámában őt persze nem a hollywoodi típusú bosszúvágy hajtja, egyszerűen csak nincs más választása. Ő nem akar igazságot osztani: a sors hajszolja bele. Ahogy átlépi saját határát, szükségszerűen elbukik, de ebben a végvidéki történetben, amely az erőszaktétellel kezdődött, helyreáll a rend.
(Utolsó idők. Színes magyar filmdráma, 90 perc, 2009. Rendezte Mátyássy Áron. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.