Nagyon keskeny vágányon

Ludwig Emil
2009. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1969 előtt készült képeken Baross Gábor szobra látható a Keleti pályaudvar Rákóczi útra néző homlokzata előtt. Az akkor épült első metróvonal felszíni BKV-tornyának útjában volt a legendás vasminiszter 1898-ban emelt szobra, áthelyezték tehát a Verseny utcai buszvégállomás mögé, most is ott van. Baross 1886-tól 1892-ben bekövetkezett haláláig a Közmunka és Közlekedésügyi Minisztériumot kormányozta. Hatévi szolgálata idejére mintegy kétezer kilométernyi vasútvonalat építettek és nyitottak meg Magyarországon, csak könyvben fér el mindaz, amit a hazai közlekedésért tett, az ő nevéhez fűződik például a világszerte alkalmazott vasúti tarifarendszer. Még államtitkárként szigorú rendeletet szövegezett meg a MÁV-nál meglazult szolgálati fegyelem szükséges helyreállításáról, miniszterként sorra államosította a banki vállalkozásokként a korrupció melegágyát képező vasúti magántársaságokat.
A trianoni területvesztés, majd a második világháborús és a szovjet jóvátételi veszteségek után a magyar vasúti közlekedés 1963 és 1974 között szenvedte a legnagyobb érvágást, amikor több száz kilométer vonalat szüntettek meg és helyettesítettek autóbusz-közlekedéssel. Az „olcsó” üzemanyag és az Ikarusnak biztosított belső piac illúziója máig ható, felmérhetetlen és jóvátehetetlen infrastrukturális és szociológiai kárt okozott az országnak. Lélektani szempontból is érdekes, milyen mélyen tisztelik e romboló hagyományt az úgynevezett szocialista politikusok – és újsütetű liberalista társaik – a vasútfelszámolás terén. Amint kormányzati pozícióba kerülnek, rögvest a közutakra terelik a vidéki népet, kerül, amibe kerül – harminc szárnyvonal bezárása egy napra eső államadósság-törlesztésükbe –, csak folyjék be az áfa meg a jövedéki adó az államkasszába a drága üzemanyag után. A húsz éve történt rendszerváltozás óta tart a húzd meg, ereszd meg a baloldali és polgári oldal között a vasútért és ellene.
A jövő évi költségvetés tervezete újabb vészt jósol a magyar vasúti közlekedésre, ám ez már szinte nem is okoz meglepetést. Ami minden újságolvasót és híreket hallgatót okkal megdöbbent és elképeszt, az a példa nélküli pazarlás, pénzherdálás, és – mondjuk ki – lopás, ami a Magyar Államvasutak felső vezetését jellemzi az utóbbi pár évben. A nyugdíj és a társadalombiztosítás után a harmadik legnagyobb hazai közpénzfogyasztó, krónikus veszteségtermelő és mindennek dacára állandó lejtmenetben haladó MÁV-nál olyan vezetői fizetések, prémiumok, jutalmak és végkielégítések járják, amelyhez foghatóról legfeljebb a bankok, vagy a nagy rivális BKV háza tájáról hallani. Az elmúlt évek kinevezési gyakorlata nyomán a legfinomabb kifejezéssel élve is kormányzati vigécek kerültek hivatalba az állami cégeknél, akik – a következmények nélküli helyzeten felbátorodva – bőröndszámra hordják ki a rájuk bízott pénzt önmaguknak. Egyes irreálisnak tűnő, százmilliós összegek hallatán felmerül a gyanú, hétköznapi emberek körében is, hogy talán nem is maguknak, hanem az őket pozícióba juttató, igazi munkaadóiknak, az országot és fővárost kormányzó politikai formációknak igyekeznek pénzt spájzolni ily módon a közelgő választási kampányra, vagy a várhatóan bekövetkező nehéz időkre. Botrány botrányba ér, mintha egy folytatásos tévésorozat unalmas epizódjait látnánk. A szereplők a jelek szerint csak a pénzek zsebrevágásához értenek, máshoz nem. A vasútnál maradva: az alig létező, mégis sok ember számára fontos Nyíregyháza és Balsa közötti keskeny nyomközű vonal 39 kilométerén három és fél óra a menetidő. 2009 őszén. Ennél lomhább és „keskenyvágányúbb” teljesítményt csak a MÁV – és a kormány – vezetői tudnak produkálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.