Stratégiai marad a német–orosz viszony

Az Oroszországgal különleges, stratégiai viszonyt ápoló Németországot általában bizalmatlanul figyelik keleti szomszédai. A Berlin és Moszkva közötti kapcsolatok belső mozgatórugóiról, az úgynevezett új Európa ruszofóbiájáról, az orosz modernizáció esélyeiről és az új világrendről Alexander Rahrt, a müncheni Szabadság Rádió egykori munkatársát, a Német Külpolitikai Tanács keleti programjainak jelenlegi irányítóját kérdeztük. A német politológussal a 15 ország több mint 40, Oroszországgal foglalkozó szakértőjét tömörítő Valdaj Klub tagjaiként beszélgettünk.

2009. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország választásra készül, a kampányban azonban a külpolitikai témák meglehetősen háttérbe szorultak. Komoly ugyanakkor az esélye annak, hogy a kormánykoalícióban a szociáldemokratákat (SPD) a liberálisok (FDP) váltják. Milyen változásokat hozhat ez a forgatókönyv az ország külpolitikai irányvonalában? Érintheti-e mindez az Oroszországhoz fűződő stratégiai viszonyt?
– Két lehetőség van. Ameny-
nyiben marad a jelenlegi keresz-
ténydemokrata–szociáldemokrata (CDU–SPD) koalíció, akkor külpolitikai irányváltásra aligha lehet számítani. A külügyminiszter feltehetőleg Frank-Walter Steinmeier marad, maximum az SPD más politikusa veszi át a helyét, s a szociáldemokraták hagyományosan jó, stratégiai viszonyt ápolnak Moszkvával. Nem várok radikális váltást abban az esetben sem, ha a jövőben a CDU–FDP-koalíció irányítja majd Németországot. Az ebben az esetben a leendő külügyminiszter, Guido Westerwelle először minden bizonnyal mélyebben megismerkedik majd a különböző relációkkal, elutazik Washingtonba, az uniós tagországok fővárosaiba és Moszkvába is. A liberálisok azonban hagyományosan az üzleti szféra érdekeit képviselik, s mivel a biznisz aligha akarja elveszíteni a keleti piacokban rejlő lehetőségeket, marad a stratégiai német–orosz viszony. S az üzleti érdekeken keresztül ez a kapcsolat talán még szorosabb is lehet, mint a szociáldemokratákkal.
– Mindez erősen valószínűsíthető, mint ahogy az is, hogy ebben az esetben az úgynevezett új Európa országai még bizalmatlanabbul néznek Németországra. Ön szerint milyen kapcsolatot kell ápolnia az Európai Uniónak Oroszországgal?
– Előre kell bocsátanom, hogy az én véleményem e kérdésben eltér az általános európai irányvonaltól. Az Európai Unió tagországainak vezető politikusai többségükben úgy vélik, az unió egyik alapelve a szolidaritás, így szolidárisnak kell lenni Közép-Európa vagy a Baltikum országaival is. Hatalomra kerülése után Angela Merkel is kijelentette, hogy Oroszországba az útja Lengyelországon át vezet. Ennek szellemében politizált egy éven át, aztán semmire sem ment vele, mert éppen a német elnökség alatt blokkolta az erősen politikai hátterű húsvita miatt Varsó az EU és Oroszország kapcsolatait. Aztán a litvánok vétóztak, majd elnökségük alatt a csehek sem tettek semmit az orosz kapcsolatok helyreállításáért. Ezután jött a svéd elnökség, amely ugyancsak szimpatizál a fenti, szűk látókörű irányvonallal. Én is úgy gondolom, hogy Európának egységes kül- és védelmi politikát kell kialakítania, s konszenzusra kell jutni az Oroszországhoz fűződő viszonyt illetően is. Meg kell értenünk az új tagországok érzékenységét, ám elvárható, hogy ők is szolidárisak legyenek a régiek korábbi politikájával. Franciaország vagy Németország a Szovjetunió összeomlása idején különleges viszonyt alakított ki Oroszországgal, s az ebben rejlő lehetőségeket nem lehet csak úgy semmibe venni. A németek például nem felejtik el, hogy Jelcin üdvözölte és támogatta a német újraegyesítést. Németország a nyilvánvaló ideológiai szembenállás ellenére már a Szovjetunióval megbékélt, a 90-es években aztán Berlin volt az, amely cégein s civil szervezeteken keresztül hitelekkel és tapasztalattal segítette Oroszország talpraállását, demokratizálódását. Úgy véljük, Moszkva ebben az időben az érintett országokat megkövette a szovjet bűnökért, s tovább kell lépni, Oroszországot be kell vonni az európai vérkeringésbe. Az úgynevezett új Európa országai azonban mintha meg akarnák bosszulni Oroszországon a volt Szovjetunió bűneit. Ez egyrészről érthető, hiszen sokan szenvedtek egykor a megszállástól vagy a Gulágon, másrészt nem normális helyzet, hogy Kelet-Közép-Európa országainak viszonya Oroszországhoz tíz éve jobb volt, mint ma.
– Nem gondolja, hogy ebben a nyilvánvaló történelmi terhek mellett közrejátszik az is, hogy a világ legerősebb hatalma az Oroszországgal s kisebb részben az Európai Unióval folytatott geopolitikai játszmákban nemegyszer trójai falóként, a nyomásgyakorlás és a megosztás lehetséges eszközeiként tekint e térség országaira, amelyek e tekintetben meglehetősen nyitottak, hiszen valójában egyedül az Egyesült Államoktól remélik biztonságuk garantálását?
– Ezt nem nehéz feltételezni, ugyanakkor jól ismerem az Egyesült Államokat, s tudom, hogy valójában stratégiai partnerségre törekszik Oroszországgal. Még Bush is. Csak hát Amerika nagyhatalom, s külön, ha úgy tetszik, kettős játékot játszik. Így Oroszországgal is Európa nélkül, s kizárólag a számára fontos kérdésekben akar megállapodni. Európai politikájában pedig Moszkva befolyásának feltételezhető növekedése miatt kétségkívül ott van Oroszország feltartóztatásának szándéka. A közép-európaiak említett magatartásáért a felelősséget ezért nem szép teljesen az Egyesült Államokra hárítani. Tudja, szörnyű dolog a Nagy Testvér-komplexus, de még borzalmasabb a Kis Testvéré. E régió országai ebben szenvednek, s folyamatosan Oroszország ellenében próbálják erősíteni európai identitásukat. Igen, a szovjet rendszer sok bűnt követett el velük szemben, Oroszországnak is megvannak a maga problémái, az új Európa elitjei azonban hamar elfelejtették, hogy nekik is megvoltak a saját kommunista pártjaik, titkosszolgálataik.
– Régiónk gyermeteg módon sokszor tényleg még mindig az aktuális Nagy Testvérre vágyik. Egykor ezt a Szovjetunióban, míg ma leginkább az Egyesült Államokban véli megtalálni. Erre utal az Obamához írt nyílt levél is. Miként vélekedik Nyugat-Európa erről a magatartásról? Fenyegeti-e a térség országait a mai Oroszország?
– Egységes nyugati véleményről nem beszélhetünk. Németországban is sokan vannak, akik úgy gondolják, Oroszország nem demokrácia, ezért óvatosan kell vele bánni, befolyásának növekedését meg kell akadályozni. Ezek az erők megértéssel viszonyulnak e levélhez is, míg én úgy gondolom, hogy az rövidlátó gondolkodásról árulkodik. Megértem, hogy Magyarország vagy még inkább Lengyelország mindig két hatalom, a Kelet és a Nyugat között őrlődött, s gyakran keresett segítséget ez utóbbinál a másik ellen. A történelmi helyzet azonban megváltozott, a hidegháború véget ért. Nem tudom megérteni például a lengyeleket, akik az amerikai rakétatelepítés nyújtotta védőernyőtől remélik biztonságukat. Természetesen Oroszországtól félnek, elfelejtve, hogy esélye sincs egy ilyen támadásnak, s egyébként is, ilyen esetre a NATO 5. cikkelye ezerszázalékos védelmet jelent. Józanul kell gondolkodni, s nem Amerika háta mögül piszkálni Oroszországot, majd amikor az hibázik, kiabálni, hogy megmondtuk, ez nem demokrácia, hanem imperialista birodalom. Ez a magatartás nem felelősségteljes, s nem erősíti Európa biztonságát.
– Említette az orosz demokráciát, amelynek állapotát nem csak lengyel részről éri bírálat. Miként ítéli meg a demokratikus viszonyok stabilitását Oroszországban?
– Nagy Péternek harminc évre volt szüksége ahhoz, hogy átalakítsa, a sötét középkorból a modern világba vezesse Oroszországot. A Szovjetunió felbomlása óta még csak 18 év telt el, s ez az ország úgy is viselkedik, mint egy tinédzser. Sok zavaros dolog van még a fejében, személyisége kialakulatlan. Valamiféle értékeket már követ, de ezek még változóban vannak. Oroszország méreteit nézve a komoly átalakuláshoz nagyjából harminc évre van szükség. Így tizenkét év múlva talán olyan modern lesz ez az ország, amelynek Európa látni szeretné, s mint Medvegyev elnököt hallottuk, ahova maga is törekszik. Ez az ország már nem Putyin országa lesz, mint ma, bár kétségtelen, hogy a jelenlegi kormányfő sokat tett a stabilitásért, s ha nem is a demokratizálásért, de a gazdaság liberalizálásáért mindenképp. Ugyan a központosító tendenciák néha aggasztóak, az ország azonban helyes vágányon van, amely nem szovjet múltba, hanem Európába vezet.
– Az előrelépés elengedhetetlen feltétele a belső stabilitás. Mennyire egységes és hatékony a közkeletűen „tandemokráciaként” aposztrofált politikai berendezkedés?
– Egyelőre semmilyen veszélyes jelet nem látok az új felállásban, sőt kimondottan jó, ha egy ország sorsa nem egyetlen személytől függ, s kialakul egy másik, ha úgy tetszik puhább alternatívát kínáló pólus is. Mindez akár idővel intézményesülhet is mondjuk a kétpártrendszerben, ami egyértelműen a parlament erősödéséhez vezet. Ez az út határozott európai elmozdulást jelentene. Nem zárható ki ugyanakkor egy ennél rosszabb forgatókönyv sem, aminek a lényege, hogy a tandemre lényegében csupán Putyin hatalmának megőrzése miatt volt szükség. Ebben az esetben a kormányfő Medvegyev megkérdezése nélkül, kizárólag saját döntése alapján térne vissza a Kremlbe, amely eljárási mód aligha a haladást szolgálná.
– Putyin és Medvegyev más-más generációt képvisel, ám kétségkívül egy csapat. Mégis milyen különbségeket lát a két politikus között?
– Egy csapatot alkotnak, hiszen együtt nevelkedtek. A köztük lévő 12 év azonban nem elhanyagolható, ami világnézeti kérdésekben is megjelenik. Ám nem dramatizálnám a helyzetet, s biztos vagyok abban, hogy nem fordulnak egymás ellen. Medvegyev visszalép, ha erre lesz szükség. Az elnök mögött jelenleg ott állnak a fiatalok, a liberális értelmiség, ami nem rossz dolog, hiszen ez a tény a 90-es években tapasztaltnál jóval kulturáltabb terepet ad az esetleges vitákhoz. Nem látok ugyanakkor olyan jelet, ami most veszélyeztetné a stabilitást.
– Említette, hogy Medvegyevet támogatják a liberálisok. Ez egyben azt is jelenti, hogy ő maga is liberális nézeteket vall, mint azt a sajtó oly meggyőződéssel állítja róla?
– Ahogy Medvegyev beszél, az sokaknak tetszik. Az ország liberális alapú gazdasági modernizációját hirdeti, megígéri, hogy személyesen fog intézkedni az újságíró-gyilkosságok ügyében. Ő azonban ennek ellenére sem nyugati értelemben vett liberális.
– Oroszország jövője jelentős mértékben függ attól, hogy az ország mennyire lesz képes megbirkózni a válsággal. Hol találhatja meg a helyét az ország az átalakuló világrendben?
– A pénzügyi válság kétségkívül megkeverte a kártyákat, bár a változás koránt sem lesz olyan radikális, mint azt néhány hónapja gondoltuk. Az egypólusú világrend egy gyengülő szuperhatalom mellett, de alapvetően megmarad. Mellette azonban felnőnek olyan pólusok, mint a BRIC országai, Brazília, Oroszország, India, Kína, s próbálkozik az Európai Unió is, immár érezhetően elkülönülve az Egyesült Államoktól. Ami pedig Oroszországot illeti, könnyebben viseli a válságot, mint Európa nyugati fele. Egyrészt azért, mert kisebb mértékben integrálódott a globális gazdaságba, másrészt a fejlett demokráciáknál kevésbé kell tartania szociális feszültségektől. Az olajárak emelkedése miatt ismét növekedésnek indult stabilizációs alap elegendő a lakosság megnyugtatására. Egyet kell azonban értenem azokkal a szakértőkkel, akik szerint hosszú távon a kiutat az jelenti, ha végre megindul majd a valódi modernizáció. Elképzelhető tehát bizonyos stagnálás, mély válságra azonban nem számítok.
– Itt, a Valdaj Klubban is sokat beszélgettünk arról, milyen lesz az új világrend. Nyugat-Európából ma miként látszik, az új kihívások egymáshoz közelítik, avagy még inkább megosztják az országokat?
– Kétségtelen, hogy bonyolult világban élünk, de amint az előadásokon is elhangzott, ne felejtsük el, hogy a konfliktusok ellenére igazi háborúk azért hál’ istennek nincsenek. Ilyen időszak pedig nem gyakran adatott meg az emberiség történetében. A hidegháborúról végképp elfelejtkezhetünk, s Európa éppen a világ egyik komoly pólusává válhat, amennyiben valamiféle egységgé formálódik. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy Nyugat- és Közép-Európa gondolkozása a jelenleginél közelebb kerüljön egymáshoz, s bizony, valamiféle stratégiai együttműködés jöjjön létre Oroszországgal. Úgy vélem, stratégiai érdek, hogy Oroszország Európa felé nyisson, s ne Ázsiával fonja szorosabbra a szálakat. Kína, India vagy Japán ezt szívesen venné, hiszen nekik is nagy szükségük van az orosz energiatartalékokra. A világ elmegy mellettünk, ha mi, európaiak csak az értékeinkkel büszkélkedünk, a hidegháborúban aratott győzelmen merengünk. A világ ennél összetettebb, s nem lehet karba tett kézzel ülni. A hidegháborúnak vége, az új kihívások – a terrorizmus erősödése vagy a klímaváltozás – azonban nem engedik meg, hogy lazítsunk. A globális problémák között feltétlen említést érdemel még a tartalékokért folyó egyre elkeseredettebb küzdelem. A föld lakossága 25 százalékkal nő, s bizonyos régiókban, de ha Afrikára gondolunk, egész földrészeken egyre égetőbb kérdés lesz az élelmiszer- vagy a vízhiány. Ezek az igazán nagy problémák, amelyek az együttműködés felé terelik a világot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.