Szerelem a keleti fronton

Hömpölygő, színes-szagos, háborús-szerelmes kosztümös dráma Oroszországból – Andrej Kravcsuk elkészítette az utóbbi idők egyik legfontosabb orosz filmjét, amely a giccses máz ellenére is végrehajtja a rendszerváltoztatást a (szovjet-) orosz filmgyártásban. Minden idők legmagasabb költségvetésű orosz filmje.

Muray Gábor
2009. 10. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindjárt a Patyomkin páncélos formabontó képsoraira rímelő snittekkel indulunk, és egyértelmű a célzás. Első olvasatban Az admirális a korai orosz filmművészetnek kíván emléket állítani, egyszersmind be akarja bizonyítani Hollywood előtt, hogy ez a Moszkva már nem az a Moszkva, azaz: pénz van, tehetség van, elmesélendő történet pedig bőven (mintegy százévnyi elhallgatott, de megtörtént, valós eset). Második olvasatban ez a nagy ívű, csodálatosan fényképezett, a zsáner szabályainak megfelelően felszínes-cukormázas mese könyörtelen ítéletet mond a bolsevizmus, egyszersmind a szovjet múlt felett, és romantikus pátosszal nosztalgiázik a lemészárolt cári burzsoázia diszkrét bájáról. Az admirális végrehajtja a kulturális rendszerváltoztatást, és olyan színben tünteti fel a bolsevik-kommunista „hordákat”, hogy attól egy valamirevaló magyarországi „antirasszista” menten a kardjába dől.
Történelemhűségről persze szó sincs, Az admirálisnak nem témája, csak háttere az első világháború vége, a balti és a keleti front. A tengeri aknamezőkön csatázó romboló, a forradalom mészárszéke, Irkutszk téli pokla csak díszlet; a téma egy mindenek felett álló, örök szerelem, amelyet csak egy pillanatra enged beteljesülni a történelem. A főszereplő valós személy: Kolcsak admirális, a balti tengeri flotta vezére, majd a bolsevik forradalom után a kelet-oroszországi antibolsevista erők vezetője és hadügyminisztere Omszk környékén. Kolcsak persze idealizált-heroizált alak, igazi akció-/westernhős, aki az egyik pillanatban még több ezer ember sorsáról dönt a tengeren, ám a következőben már pezsgővel koccint csillogó báltermekben. Eleganciájával szemben állnak a részeg, bunkó forradalmárok – a végtelenül leegyszerűsített kép egy moszkvai rendező részéről több mint merész. A színészek (a daliás-sármos Konstantin Kabenszkij – Kolcsak, és a bájos-gyönyörű Elizaveta Bojarszkaja) alakítása éppen úgy az Álomgyár hőskorát idézi, mint a monumentális díszletek, az elegáns fényképezés. Az admirális egy percig sem untat, meghat és megrémít, ellágyít és „vérfagyaszt”. A szibériai borbély és a Doktor Zsivágó végtelen tájain járunk, elegáns cári városokban, haragos tengereken és végtelen szibériai vasútvonalakon, a szépre mindig a rút felel, a forró csókot fagyos lábamputálás követi, a parkbeli randevút brutális sortűz. Az admirálisban nincs happy end, ami a film végén bekövetkezik, az egy hatalmas birodalom számára jelent hetvenéves traumát és nemzetpusztulást. Nemcsak a hős, a cári tiszt, a kőkemény admirális, a klasszikus férfiideál volt gyenge a hordákkal szemben, hanem egy a kultúrájára, eleganciájára, műveltségére büszke nemzet is. Az admirális amellett, hogy csillogó-villogó, filmipari blockbuster, egyszersmind a szovjet–orosz, lenini eszme sírásója.
Irkutszk hómezőbe vájt lövészárkai mellett emberezreket temet a pópa. A filmbeli sírásók megkérdezik, hová kerüljenek a bolsevikok, s hová a fehérek. Egy helyre! – hangzik a válasz –, hiszen holtukban mindannyian egyenlők, mindanynyian ugyanazt az istent és ugyanazt a hazát szolgálták. És még valami: el sem merek képzelni egy magyar közönségfilmet a Magyarországot „felszabadító” hordákról ugyanebben a színezetben.
(Az admirális – színes, magyarul beszélő, orosz film, 124 perc, 2008. Rendező: Andrej Kravcsuk. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.