Reformdüh szimulálása helyett új önkormányzati törvényt!

Bilecz Endre
2009. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Barna János, a Nógrád Megyei Közgyűlés alelnöke elemzésének a legfőbb erénye és néhány tévesztése egy tőről fakad: élő megyei tapasztalatokat általánosít, ám a megyevédelem (tőle elvárható) hevében a kormány minden hibáját, károkozását annak állítólagos reformdühéből vezeti le (A megyeellenes reformdüh károkozásai, Magyar Nemzet, október 9.). Álláspontjának lényegével egyet kell értenem, hiszen a mindenkori kormány óriási túlhatalmat érvényesít mindegyik önkormányzati szinttel szemben, s a nyomást elsősorban a költségvetési megszorítások közvetítik. Ezt azonban többnyire nem reformdüh, inkább a központi kormányzati túlhatalom arroganciája motiválja. Nálunk húsz éve minden egyes önkormányzat működése a kormány-parlament alkotta országos hatalmi centrum pénzügyi kegyétől függ, mert a helyi, területi feladatok ellátása kötelező, de a minimálisan szükséges pénz szinte sohasem garantált, csak adható… Aztán többnyire nem adják, mert megtehetik: az önkormányzati törvény nem védi az önkormányzatokat. 1990-ben is látható volt, hogy ezt a törvényt egy rossz kompromiszszum szülte, az Antall–Tölgyessy-(MDF–SZDSZ-) paktum egyik legkárosabb következménye. Mindkét nagy párt kényszerűségből fogadta el, és az önkormányzati autonómiák életképességével törődtek a legkevesebbet. (Akkor kevesen vettük a bátorságot – nem szavaztuk meg a kétharmados törvényt, többet nem tehettünk.)
Azóta semmi nem változott érdemben, a rossz alaptörvény életben van, s egyre több kárt okoz. Tehát a reformdüh mindig színlelt és álságos, hol az EU-nak, hol az önkormányzatoknak szimulál a kormányzati túlhatalom reformszándékot. A polgári nemzeti oldal óvatos konzervatizmusa valamivel magyarázhatóbb: patriarchális kormányzati jóindulattal is védhetőnek, erősíthetőnek vélik a gyengébb helyi hatalmat, főképp a települési önkormányzatokat. Antall is, Orbán is arányaiban többet szánt az önkormányzatiságra a központi költségvetésből, mint a Horn-éra, ám az abszolút mélypontot a Gyurcsány-kurzus hozta el. Mára szinte elképzelhetetlenné vált, hogy akár a legminimálisabb reformkompromisszumot is megkösse egymással a kormány és az ellenzék önkormányzati ügyekben. Én a legfőbb akadályt hosszú ideje a „neoliberális” koncepció önellentmondásában és kétszínűségében látom: az önkormányzatiságot kizárólag a drága és költséges államhatalom gyengítésére, felszámolására kívánja eszközként felhasználni. Eszerint gyengüljön tovább az állam, de a társadalmi autonómiák mégse erősödjenek: a felszabaduló állami pénzeket, hatásköröket nem az önkormányzati közösségeknek kell adni. A pénzek, a hatáskörök maradjanak a gazdag magántőkének, a nagyvállalatok kezében, a társadalom többsége pedig éljen meg, ahogy tud, „önerőből”… Ha mégsem tud, akár ki is halhat… Itt is érvényes Kóka János „örökbecsű” tézise: a mocsár lecsapolásakor sem kérdezik meg a békákat.
A megyével mit lehet ilyen helyzetben kezdeni? Történelmi folytonossági érvekkel én vitapartnerem helyében nem állnék elő, mert a megye szerepe egy évezred alatt sokszor és gyökeresen megváltozott – ezt mindketten jól tudjuk. A megye a kiváltságos nemesi kisebbség önkormányzata volt – mindig a nép többsége, s néha a központi hatalom ellen. De a polgári és a szocialista megye sem volt demokratikus képződmény. Kizárólag az államtól és a pártközpontoktól függött. Ma is ez a megye legfőbb problémája! Emellett kellene kezelnie a helyi társadalmak gondjainak ráeső részét, ehhez ma mind a pénze, mind a hatalma hiányzik. Átfogó reformra tehát szükség lenne, csakhogy a reformhoz a kormánynak mind az ellenzékével, mind a helyi társadalmakkal egyetértésre kellene jutnia. A gyurcsányista neoliberális kormányok épp az ellenkezőjét teszik. Például regionális területfejlesztési és közigazgatási reformmal próbálkoznak, közben figyelmen kívül hagyják a helyi érdekeket, az alkotmányt, a törvényeket. Ennél még a semmittevés is többet érne!
Másik alapkérdés a megye és a megyei jogú városok viszonyának rendbetétele. Életidegen állapot, hogy a megyei jogú nagyvárosoknak települési vonzáskörzetük sincs, és a megyéhez sem tartoznak. Közjogi értelemben például Zala megyében Zalaegerszeg és Nagykanizsa önálló zárványnak számít. (Ez nem kisebb abszurdum, mint Lőcse és Szepes vármegye viszonya volt.)
A reformot egyszerre kétfelől kell elkezdeni. A helyben élőknek legfontosabb a települési önkormányzatok életben tartása, ez a kistérségek, a városi vonzáskörzetek önkormányzati-közigazgatási megszervezése nélkül nem fog menni. A helyi önszerveződést támogatnia kellene a megyéknek és az új törvényhozásnak. Egyidejűleg lenne jó korlátozni a kormányzati közigazgatás abszolút túlsúlyát; a seprést, az újragondolást „a központi közigazgatás háza táján kellene elvégezni”.
Egy magyar reformot mindig a magyar társadalom érdekében kell megcsinálni, ezért az EU ilyen-olyan elveire érdemben nem is hivatkozom. A társadalmi, önkormányzati érdekek törvényes újraszabályozására viszont 2010-től komoly lehetőség adódik: eltűnnek a paktumpártok, akár új alkotmányozó többség is keletkezhet. Elsősorban a polgári-nemzeti oldal felelőssége lesz, mennyire veszi figyelembe a jelenlegi szisztéma tarthatatlanságát, és reformdühök szimulálása helyett csinál-e új önkormányzati törvényt, valódi reformot.

A szerző főiskolai docens
(Általános Vállalkozási Főiskola)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.